Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Intressant nyhet från Krug

Elvis

Medlem
Jag fick mail från min vinlangare i England idag och han hade precis varit på en provning hos Krug och provat 1998 mot 2000. Han sa att årgångarna var väldigt olika och drog paralleller mellan 2000 och 1989. Han tyckte också att 2000 var alldeles för ung nu vilket inte är så konstigt.

Sedan skrev han något mycket intressant om Krug GC:
”Soon there will be codes on the label of the N.V where you can then go onto the Krug website and get info on which vintages the base wine for the blend came from (up to 21 different years). Also get an idea of when it left Krug."

Äntligen!
 
SV: Intressant nyhet från Krug

Elvis skrev:
Sedan skrev han något mycket intressant om Krug GC:
”Soon there will be codes on the label of the N.V where you can then go onto the Krug website and get info on which vintages the base wine for the blend came from (up to 21 different years). Also get an idea of when it left Krug."

Äntligen!
ÄNTLIGEN
 

Andreas

Medlem
SV: Intressant nyhet från Krug

Dessutom ny etikettdesign som såg fin ut. Tyckte även att flaskformen ändrats något med det kan vara den nya etiketten som lurar mig.
 

CH

Medlem
SV: Intressant nyhet från Krug

Säger som er andra: ÄNTLIGEN!

Elvis skrev:
”Soon there will be codes on the label of the N.V where you can then go onto the Krug website and get info on which vintages the base wine for the blend came from (up to 21 different years). Also get an idea of when it left Krug."

Kollade snabbt på deras hemsida och det är redan igång.

a5f80y.jpg
 

moos

Medlem
SV: Intressant nyhet från Krug

Jag provade 2000 i förra veckan på Krug provning under Oslovinfestival.... den kommer att bli riktigt läcker.

En lång fin smak av gröna äpplen, vanilj och autolyse. Knivskarp syra..... Skojar inte, som ett rakblad på tungan.

(Kul att få skryta lite i första posten sin)
 
SV: Intressant nyhet från Krug

moos skrev:
Jag provade 2000 i förra veckan på Krug provning under Oslovinfestival.... den kommer att bli riktigt läcker.

En lång fin smak av gröna äpplen, vanilj och autolyse. Knivskarp syra..... Skojar inte, som ett rakblad på tungan.

(Kul att få skryta lite i första posten sin)
Välkommen till forumet moos. Kul att du provat Krug 2000 och tack för anteckningarna. Har ettt gäng på G från England men de lär inte komma hem förrän i mars någon gång.

Krugprovning är ju heller aldrig fel :) , provade ni något annat?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Intressant nyhet från Krug

moos skrev:
Jag provade 2000 i förra veckan på Krug provning under Oslovinfestival.... den kommer att bli riktigt läcker.

En lång fin smak av gröna äpplen, vanilj och autolyse. Knivskarp syra..... Skojar inte, som ett rakblad på tungan.

(Kul att få skryta lite i första posten sin)


Verkligen, välkommen.

Trevligt med 2000. Får se om jag någongång i framtiden kommer att ha råd med dylika produkter igen. ;)

Om man går tillbaka till det som Shorepower skrev inledningsvis, 2000 kontra 1989 så måste jag säga att 89 är en av de årgångarna som känns lite bortglömda när man pratar Krug. Jag mindes att jag gillade den skarpt, clean, strikt och stram. I mitt tycke då bättre än 90. Antagligen är den det fortfarande.

Finns alltså stora förhoppningar på 00!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Intressant nyhet från Krug

moos skrev:
Jag provade 2000 i förra veckan på Krug provning under Oslovinfestival.... den kommer att bli riktigt läcker.

En lång fin smak av gröna äpplen, vanilj och autolyse. Knivskarp syra..... Skojar inte, som ett rakblad på tungan.

(Kul att få skryta lite i första posten sin)

Att jämföra med 1998, vilken är mest "tillgänglig" att dricka i nuläget?
Fundera på att köpa antingen 98 eller 00..
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Intressant nyhet från Krug

johan1279 skrev:
Att jämföra med 1998, vilken är mest "tillgänglig" att dricka i nuläget?
Fundera på att köpa antingen 98 eller 00.

Jag är inte särskilt imponerad av 98:an så min röst hamnar på 00:an utan att jag ens har provat den. Allt annat som Krug gör och har gjort är fantastiskt så jag betraktar 98:an som ett undantag från regeln. Dessutom tycker jag att de flesta 00:eek:r varit trevliga redan som unga.
 
SV: Intressant nyhet från Krug

johan1279 skrev:
moos skrev:
Jag provade 2000 i förra veckan på Krug provning under Oslovinfestival.... den kommer att bli riktigt läcker.

En lång fin smak av gröna äpplen, vanilj och autolyse. Knivskarp syra..... Skojar inte, som ett rakblad på tungan.

(Kul att få skryta lite i första posten sin)

Att jämföra med 1998, vilken är mest "tillgänglig" att dricka i nuläget?
Fundera på att köpa antingen 98 eller 00..
Mest tillgänglig just nu är med stor säkerhet 98an. Men de flesta Krug är bäst med ett antal år till på rygg
 

moos

Medlem
SV: Intressant nyhet från Krug

-98an är helt klart mer gommvänlig just nu. -00 är spådd ett riktigt långt liv.

Vi provade:

Grand Cuvée
Rosé

1998
2000

Close de mesnil -96.

Väldigt trevlig tillställning. Som ny frälst champagnenörd så var det här bullseye.
 
SV: Intressant nyhet från Krug

moos skrev:
-98an är helt klart mer gommvänlig just nu. -00 är spådd ett riktigt långt liv.

Vi provade:

Grand Cuvée
Rosé

1998
2000

Close de mesnil -96.

Väldigt trevlig tillställning. Som ny frälst champagnenörd så var det här bullseye.
Absolut, trevlig provning. Det är sällan man får den uppställningen. Clos du Mesnil 1996 är ett så bra vin. Lite barnarov dock, sist jag drack den var den väldigt ung men ack så lovande. Mycket syra, men mycket annat som balanserade upp syran. Mums om en 10 år eller så :)
 
Toppen