Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Intresset för vin och roliga minnen.

Elvis

Medlem
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Grand Siecle är faktiskt helt sjukt dyr på SS. Jag har provat 95/96/97:an och SÅ bra är den inte.
 

Guayabera

Medlem
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Rätt ofattbart pris när till exempel BBR tar £85 (£76 st för en låda)

EDIT: Ex VAT (men ändå)
 

Segol

Medlem
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Som tonåring dracks det en hel del vin blanc demi sec, diamant o liknande godsaker... Det hände att jag hade med mig ett paket mariekex till "festen", svepte ett så stort glas vin som det var fysiskt möjligt o sen tryckte jag snabbt i mig ett gäng kex för att få bort smaken. Efter att ha upprepat den proceduren några gånger var jag full som en kastrull o jävligt snygg.
Eftersom preskriptionstiden för mord är 25 år o det här borde anses som en aning mindre grovt känns det OK att säga det :)

Under studenttiden i Uppsala avancerade jag väl en smula men det var ingen högre klass direkt, det är först på senare år som jag på allvar brytt mig om vad fasen det är jag dricker egentligen.
Brytpunkten kom för några år sen när pappa fyllde jämnt o mina bröder, min mor o jag ordnade en överraskningsresa för honom. Eftersom min äldre bror redan hade ett vinintresse föreslog han att vi skulle åka till rivieran o kombinera det med ett besök i Châteauneuf-du-Pape, då upptäcket jag hur jäkla kul det är med vin o hur gott det kan vara om man lyfter blicken en smula så på den vägen är det...
 
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Tror att det började med att min far märkte att det var just de dyra flaskorna jag ovetande frågade efter när jag fick prova hans cognac när jag var femton. Blev roligare då.

Snygga brudar, glamour och pengar kommer mer av att ha en kandidat i slaviska språk... ;D
 

Orpale

Medlem
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Mitt vinintresse startades av en rejäl slump, jag och några vänner satt på en nattklubb i Göteborg och beställde in husets Champagne som var Moët, som tur va hade vi fått en servitris som var mera utseende än hjärna så hon plockade fram en flaska Dom Perignon i stället för en standar pava. Det står ju Moët på den också. Den berömda "dompan" kom på bordet och jag betalade glatt när jag såg att hon hade tagit betalt för en standar. Det var en magisk upplevelse. Från att i alla år ha druckit standar skumpa blev jag helt tagen hur fint en riktigt prestige cuvee kunde smaka. När jag ropade till mig tjejen och sa att jag kunde ta en till, blev hon lite röd och berättade att hon fått en massa skäll av sin chef för att hon tagit fel ;D

Resten är historia, jag e dock lite grinig för att jag inte minns vilken årgång den var men men billig var det iaf.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Någon som vill dela med sig om varför ni fastnade för denna intressanta hobby, eller bara berätta om något roligt vin minne?

Jag kommer ihåg när jag va ca 18 år och gjorde min praktik på en restaurang i Gamla stan som heter Järnet, jag hade fått chansen att göra halva min praktik i baren vilket jag uppskattade. Efter jaghade jobbat några veckor så fick jag veta att en av stammisarna hade ärvt en samling av vin, och att han skulle ta med sig en flaska och bjuda oss personalen på.
Jag väntade några dagar ganska ivrigt för att se vad som skulle bjudas på. En dag kom stammisen förbi ganska sent när det inte var så mycket folk i baren, han hade med sig en flaska Calon Segur ifrån 1944 tror jag att det var.
Och när jag äntligen fick smaka detta magnifika vin så visste jag att jag var fast.
 

moos

Medlem
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Jag är riktigt ny frälst både som vin entusiast och champagne nörd. I somras när jag och två kamrater bilade runt på Sicilien och på en vinbar i Palermo drack en Borgogno Barolo Riserva 1998, så fick jag en aha upplevelse. ett par månader senare så var källarboden ombyggd till vinkällare och jag började dricka mig runt framför allt italienska vindistrikt. 29/12-11 så köpte jag en flaska Dom Perignon 2002 till flickvännens 30 års dag. Hon gillade det inte men jag blev fast i champagnens underbara värld.....
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Personligen så började mitt intresse för drycker då jag började plugga på Grythyttan 1998. Den förta kursen vi hade var 5poäng drycker. Kändes som en jätteklipsk idé att slänga in 40 stycken kockar och servitörer i ett rum och låta dem prova vin, sprit och öl. Jag valde att fortsätta med dryckerna och började sen umgås med falna individer då jag arbetade på Grappe i början av 2000-talet.

På senare tid så har jag tappat passionen lite, sitter nu och arbetar med inköp och produkten tappar lite av sin charm då man ser marginaler, kostnader och fan och hans moster.

Har varit väldigt tyst här den sista tiden. En del kan förklaras av att det helt enkelt inte är lika roligt med vin längre, men också för att jag har börjat strukturera om mitt liv lite. jag hoppas att ett karriärbyte ska återuppväcka passionen för vinet. :)

Hälsar,

Jimmy
 

Bubblaren

Medlem
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Jimmy Forsman skrev:
På senare tid så har jag tappat passionen lite, sitter nu och arbetar med inköp och produkten tappar lite av sin charm då man ser marginaler, kostnader och fan och hans moster.

Har varit väldigt tyst här den sista tiden. En del kan förklaras av att det helt enkelt inte är lika roligt med vin längre, men också för att jag har börjat strukturera om mitt liv lite. jag hoppas att ett karriärbyte ska återuppväcka passionen för vinet. :)

Hälsar,
Jimmy
Intressant att passionen försvinner vid arbete med produkten. Synd, är det så för många?
Minns att jag vid ett tillfälle när jag hade ekonomisk möjlighet att plugga uppmuntrades att satsa på en utb om vin. Men jag kände starkt jag ville ha det som hobby. Men å andra sidan är jag numera inte lika aktiv längre. ::)

Har saknat dig och dina kommentarer Jimmy!!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Bubblaren skrev:
Intressant att passionen försvinner vid arbete med produkten. Synd, är det så för många?
Minns att jag vid ett tillfälle när jag hade ekonomisk möjlighet att plugga uppmuntrades att satsa på en utb om vin. Men jag kände starkt jag ville ha det som hobby. Men å andra sidan är jag numera inte lika aktiv längre. ::)

Har saknat dig och dina kommentarer Jimmy!!

Ingen aning om hur det är för flertalet.

Men det är definitivt en skillnad mellan att arbeta praktiskt med produkten i restaurangmiljö och att sitta och jaga viner, titta på siffror och marginaler.

Vin är helt enkelt en vara som alla andra. Den insikten, och insikten i marginaler och kostnader bakom, kan förstöra det mesta. Speciellt om man letar efter volymviner.
 
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Jimmy Forsman skrev:
Ingen aning om hur det är för flertalet.

Men det är definitivt en skillnad mellan att arbeta praktiskt med produkten i restaurangmiljö och att sitta och jaga viner, titta på siffror och marginaler.

Vin är helt enkelt en vara som alla andra. Den insikten, och insikten i marginaler och kostnader bakom, kan förstöra det mesta. Speciellt om man letar efter volymviner.
Vi är iallafall glada att du framåt kommer fokusera på syrliga texter och komplexa viner

Kan väl addera att min säkra uttalande att jag nu är hemma i Champagne börjar vackla lite. Mitt intresse för Bourgogne ökar dag för dag. Det som håller mig tillbaka är den skrämmande vetskapen om att min personliga ekonomi kommer bli totalt förstörd om jag låter monstret som växer i mig få fritt spelrum

PS. Passade på att lägga ihop två trådar i samma ämne.
 

chambertin

Medlem
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Mitt vinintrese började i princip med en flaska Clos de Vougeot -74 i början av 80-talet.
Allt annat av vin jag druckit förut bleknade och mitt och min brors intresse för vin var fött.
Vi följde upp Bourgognen med några mogna Vintage Port från -63 och sen rullade det på.
Sommaren -83 så kajkade jag runt Frankrike några månader och besökte Alsace, Bourgogne, Bordeaux, Armagnac och Cognac och fick ännu mer blodad tand.

Sedan följde några magra studentår där man försökte snika sig med på så många provningar som möjligt bland Göteborgs "undre" vinvärld av unga fattiga studenter med brinnande intresse för vin. Värsta tiden var nog hösten -83 efter att ha shoppat loss en låda Pichon-Lalande -79 på SS. (Blev mycket gröt och knäckebröd den hösten tills nästa studentlån kom )

Läste förstås allt jag kom över av vin för att lära mig så mycket som möjligt och jobbade ibland på några bättre restauranger för att få möjlighet att lära mig mer (och prova mer).

På den tiden var mitt intresse mest riktat mot Bourgogne, Bordeaux, Port och Rioja. Köpte Bordeaux-primörer när jag hade råd och Bourgogne när man besökte odlare.
Port och Rioja var skitbilligt på den tiden (80-talet) och man köpte det man ville ha direkt för konsumtion och inte för källaren. SS specialbutiker (som öppnade 1985 har jag för mig) bjöd också in till helt nya vinupplevelser med supersmöriga Aussie-chardonnayer, Penfold's Grange Hermitage, Moulin Touchais från 50- och 60-talet och Tokaij Essenzia -57 för att nämna några som har fastnat i minnet.

En av dom jag provade mycket med väckte mitt intresse för framför allt Toskana och Piemonte och vi shoppade mycket från Italiensk vinhus i Köpenhamn eftersom SS-sortimentet inte var så imponerande. Han var även frälst på champagne men jag fastnade inte så hårt för det då direkt.

Mitt Bordeaux-fokus haltade betänkligt på 90-talet efter alla mediokra (men då dyra) årgångar i början av decenniet (-91. -92-, -93 och -94) och det blev i stället mer Bourgogne och lite sneglande på Rhône och tysk Riesling. Inget ont som inte har något gott med sig så i och med att Bordeuax-intresset tog sig en paus så blev inköpen från Armand Rousseau desto frekventare och det blev ofta att semesterresorna blev förlagda till vindistrikten i Frankrike. Både södra och norra Rhône hade fram till då också i princip varit vita fläckar på kartan men Guigals Côte-Rotier och Châteauneuf-du-Pape blev nya favoriter och början på en ny lång kärlek.

En annan milstolpe var Vinexpo -91 då jag fick upp ögonen för många fler vinregioner än frankrikes och började köpa och prova mer från Spanien, Portugal och USA. I den här vevan testade jag även Ravenswood svingårds-Zinfandeler och Diamond Creeks Cabernet-viner för första gången via den svenske importören (som då höll till i Gbg-trakten) och det blev ännu en ögonöppnare för mig.

De senaste 10 åren har framför allt gett mig mersmak för champagne och södra Rhône men jag har även fått tillbaka lusten för Bordeaux och handlar en del därifrån igen. Dessutom börjar många av dom primörer jag köpte därifrån på 80-talet att peaka nu vilket också har fått tillbaka intresset. Bourgogne har somnat in för mig vad gäller inköp men jag dricker det väldigt gärna (fördelen med en källare) för inget kan ju förföra så som en bra Pinot Noir från Bourgogne. I jobbet kommer jag ofta till både Portugal och Spanien så det är naturligt att jag utforskar deras viner lite extra och en del av det som fastnat där är Alvarino/Albarinho, röda Douro-viner, Bierzo och Ribera del Duero.

En sak jag har lärt mig om min smak är att jag inte har några riktiga favoriter. Oavsett hur bra ett vin eller en regions viner är så tröttnar jag ganska fort om jag inte får omväxling och får byta smaker och dofter ofta. Intresset är dock intakt och det är fortfarande skitkul att prova bra viner med likasinnade nördar och att besöka vinodlare och sniffa runt blad deras fat och flaskor.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Intresset för vin och roliga minnen.

Det är ju helt underbart att med en sån meritlista att man fortfarande hittar nya smaker och dofter det är ju lite det som är charmen, hur man lyckas få vinerna att ändå skiljas ifrån andra producenter.
 

Sigdarve

Medlem
Gillat skumpa sedan jag var 14 år. Blev bjuden på Gula Änkan 1971 och tyckte det var gott. Sedan dröjde det till nyårsafton 1982, då jag samma år flyttat till Uppsala och delade en flaska Pommery med en polare med räkcocktail därtill. Det var en kick som jag aldrig glömmer. Därefter stötte jag på kollegor på jobbet som pratade om vin och mat. Det var framförallt en polska och en chilenare som väckte ett litet intresse för Chablis och vissa röda viner (Rioja fr.a.). Men i början av 90 tog ölintresset över. Finns nog inget som slår en god ljus lager vid vissa tillfällen. Men nu verkar jag fast i nåt nytt som jag inte var beredd på. Köpt två skumpor a 1500 på kort tid. Hur kunde jag få för mig det helt plötsligt?
 
Last edited:
Toppen