Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inventering vinskåp

SlamMan

Medlem
Hej,

Jag har ca 100 flaskor i mitt vinlagringskåp men har inte tillräckligt bra koll på vilka flaskor som bör drickas direkt, snart och vilka som kan lagras länge samt vilka som inte bör lagras alls. Har också dålig koll på bra/dåliga årgångar.

Finns det någonstans en kan vända sig för att få hjälp med detta?
 
Hej,

Jag har ca 100 flaskor i mitt vinlagringskåp men har inte tillräckligt bra koll på vilka flaskor som bör drickas direkt, snart och vilka som kan lagras länge samt vilka som inte bör lagras alls. Har också dålig koll på bra/dåliga årgångar.

Finns det någonstans en kan vända sig för att få hjälp med detta?
Testa här. Någon/några är säkert vänlig nog att ge dig dig delar av den informationen du är ute efter.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej,

Jag har ca 100 flaskor i mitt vinlagringskåp men har inte tillräckligt bra koll på vilka flaskor som bör drickas direkt, snart och vilka som kan lagras länge samt vilka som inte bör lagras alls. Har också dålig koll på bra/dåliga årgångar.

Finns det någonstans en kan vända sig för att få hjälp med detta?
Eller gör det enkelt och kolla vad som nämns på Cellartracker.com för varje vin du har. Då får du i alla fall en fingervisning av hur länge vissa viner kan lagras. Sedan är det ju en fråga om smak. En del gillar att dricka på frukten, när vinet är ungt medans andra vill ha viner med bra mycket ålder och vad det innebär.

Utan att veta vad du har för viner så är det omöjligt att ge råd.
 
Trådskapare
S

SlamMan

Medlem
WineryWine nameVintageRegionCountry
AccordiniLe Viole Amarone della Valpolicella Classico Superiore Riserva2005Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Andre ClouetBrut Rosé Champagne Grand Cru 'Bouzy'-Champagne Grand Cru 'Bouzy'France
Azienda Agricola Valle del SoleÉbrius2013ToscanaItaly
Begali LorenzoAmarone della Valpolicella Classico2013Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Begali LorenzoAmarone della Valpolicella Classico2017Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Begali LorenzoAmarone della Valpolicella Classico2018Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Begali LorenzoLa Cengia Valpolicella Ripasso Classico Superiore2015Valpolicella RipassoItaly
Begali LorenzoLa Cengia Valpolicella Ripasso Classico Superiore2019Valpolicella RipassoItaly
Begali LorenzoLa Cengia Valpolicella Ripasso Classico Superiore2020Valpolicella RipassoItaly
Bodegas FaustinoI Gran Reserva2010RiojaSpain
BrunelliCampo del Maestro Verona2018VeronaItaly
BrunelliCampo Praesel Valpolicella Classico Superiore2019Valpolicella ClassicoItaly
Cantina di MonteforteClivus Valpolicella Superiore2021ValpolicellaItaly
Cantine due PalmeSelvarossa del PresidentePugliaItaly
Cantine StincaAglianico Beneventano2018CampaniaItaly
Cantine StincaPenisola Sorrentina Rosso2019Penisola Sorentinait
Casa MarroneAppassimento2016PugliaItaly
Château BouscasséMadiran2009MadiranFrance
Château BouscasséMadiran2011MadiranFrance
Château BouscasséMadiran2012MadiranFrance
Château BouscasséMadiran2013MadiranFrance
Château BouscasséMadiran2014MadiranFrance
Château BouscasséMadiran2015MadiranFrance
Château BouscasséMadiran2016MadiranFrance
Château BouscasséMadiran2017MadiranFrance
Château MaucaillouMoulis-en-Médoc2016Moulis-en-MédocFrance
Château MontroseLa Dame de Montrose Saint-Estèphe2018Saint-EstèpheFrance
Château PonzacLa Croix des Vignes Cahors Malbec2016CahorsFrance
Château SimardSaint-Émilion Grand Cru2000Saint-Émilion Grand CruFrance
CorteforteAmandorlato Recioto della Valpolicella Classico2005Recioto della Valpolicella ClassicoItaly
Côté MasMourvedre - Syrah Rosé2017Pays d'OcFrance
DezzaniLa Vecchia Via2004PiemonteItaly
DezzaniLa Vecchia Via Barbera2004PiemonteItaly
Faustino IGran Reserva, 19641964RiojaSpain
FlorioVecchioflorio Marsala Superiore SeccoMarsalaItaly
FontanafreddaBarolo2017BaroloItaly
GajaCa'Marcanda Magari2018BolgheriItaly
GajaCa'Marcanda Promis Toscana2018ToscanaItaly
GajaCa'Marcanda Promis Toscana2019ToscanaItaly
GajaCa'Marcanda Vistamare Toscana2019ToscanaItaly
GajaSito Moresco Langhe2019LangheItaly
Gérard BertrandRivesaltes Ambré Vin Doux Naturel1985RivesaltesFrance
GirardZinfandel Old Vine2016Napa ValleyUnited States
Grand SudSauvignon Blanc2017Vin de FranceFrance
Grounded Wine CoSteady State Cabernet Sauvignon2016Napa ValleyUnited States
InamaCarmenere Piü2017VenetienItaly
Le CalendreAmarone della Valpolicella Classico2009Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Le CalendreAmarone della Valpolicella Classico2012Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Le CalendreAmarone della Valpolicella Classico2016Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Le CalendreValpolicella Ripasso Classico Superiore2017Valpolicella Ripasso ClassicoItaly
Leif MannerströmSauvignon Blanc2018Vin de FranceFrance
Louis JadotChâteau des Jacques Moulin-a-Vent Champ de Cour2020Moulin-à-VentFrance
Luigi BaudanaBarolo Serralunga2017BaroloItaly
Marqués de RiscalRioja Reserva2014RiojaSpain
Monte FaustinoAmarone della Valpolicella Classico2012Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Monte FaustinoAmarone della Valpolicella Classico2016Amarone della Valpolicella ClassicoItaly
Monte Faustinol'Incantato Passito del Veneto2010VenetoItaly
MontecilloRioja Gran Reserva Sélección Especial1994RiojaSpain
Napa CellarsZinfandel2013Napa ValleyUnited States
Philippe de NantheuilBrut Champagne2013ChampagneFrance
Pira LuigiBarolo Serralunga2017BaroloItaly
PrinsiGallina Barbaresco2015BarbarescoItaly
Produttori del BarbarescoBarbaresco2018BarbarescoItaly
PrunottoBarbaresco2017BarbarescoItaly
R. López de HerediaViña Tondonia Reserva2003RiojaSpain
R. López de HerediaViña Tondonia Reserva2005RiojaSpain
R. López de HerediaViña Tondonia Reserva2007RiojaSpain
R. López de HerediaViña Tondonia Reserva2008RiojaSpain
RuppertsbergerImperial RieslingPfalzGermany
Saint Clair Family EstateVicar's Choice Bright Light Vicar's Choice Pinot Gris2020MarlboroughNew Zealand
Selvarossa del PresidenteSelvarossa2020ApulienItaly
SubstanceCabernet Sauvignon (Cs)2017Columbia ValleyUnited States
TestamentThe Dalmatian Dog2018Dalmatian CoastCroatia
Vignobles MayardLe Hurlevent Châteauneuf-du-Pape2017Châteauneuf-du-PapeFrance
Villa Degli OlmiCorte dei Rovi ProseccoProseccoItaly
Villa MonteleoneAtelier Rosso2014VenetoItaly
Villa MonteleoneCampo San Vito Valpolicella Ripasso Classico Superiore2006Valpolicella Ripasso ClassicoItaly
Villa MonteleoneCampo San Vito Valpolicella Ripasso Classico Superiore2014Valpolicella Ripasso ClassicoItaly
VilladoriaBarolo1980BaroloItaly
Vincent D’AstréeEquinox Brut Premier Cru2005ChampagneFrance
Xavier VignonChâteauneuf-du-Pape2000RhoneFrance
Xavier VignonChâteauneuf-du-Pape2017Châteauneuf-du-PapeFrance
Xavier VignonChâteauneuf-du-Pape2019Châteauneuf-du-PapeFrance
Yering StationReserve Pinot Noir2012Yarra ValleyAustralia
 
Trådskapare
S

SlamMan

Medlem
Testa här. Någon/några är säkert vänlig nog att ge dig dig delar av den informationen du är ute efter.

Ok, jag testar här. Många har jag så klart koll på men mycket handlat på resor. Personligen gillar jag gamla viner men främst orolig över att det ska ligga några som absolut inte ska ligga längre och som direkt blir dåliga eller odrickbara.
 
Trådskapare
S

SlamMan

Medlem
Eller gör det enkelt och kolla vad som nämns på Cellartracker.com för varje vin du har. Då får du i alla fall en fingervisning av hur länge vissa viner kan lagras. Sedan är det ju en fråga om smak. En del gillar att dricka på frukten, när vinet är ungt medans andra vill ha viner med bra mycket ålder och vad det innebär.

Utan att veta vad du har för viner så är det omöjligt att ge råd.
Tack, inte testat det men körde några och det verkar ju vara ett bra alternativ.
 
Hej!
Jag tror jag har hyfsad koll på Valpolicella viner. Sedan är det som alltid en fråga om tycke och smak samt hur många jag har för att våga träffa parken
Igino Accordini Le Viole Amarone 2005 inom 3 år
Begalis Amarone förutsätter jag är deras standardamarone och inte Ca Bianca
årgång 2013 inom 5 år
2017 och 2018 3-10 år
Ripasso 2015 inom 3 år
Ripasso 2019 och 2020 2-5år
Brunelli
Campo del Maestro grymt bra nu, men klarar säkert 5år till
Superiore inom 3 år
Cantina di Monteforte Valp Superiore 2019 inom 3 år
Corteforte Amandorlato 2005. Här är jag väldigt osäker. Detta är ett sött vin så säg inom 5 år
Le Calendre har jag aldrig druckit, så går på årgången
2009 inom 3 år
2012 inom 5 år
2016 2-10 år
Ripasso 2017 inom 3 år
Villa Monteleone Atelier Rosso 2014 inom 5 år
San Vito Ripasso 2006 i sommar
San Vito Ripasso 2014 inom 3 år
 
Toppen