Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investeringar i Fine Wine

1972

Medlem
Att investera i lagringsviner verkar intressant. Någon som har erfarenhet av:
Inköpskanaler och investeringsviner?
Hur länge är det optimalt att lagra ur ett finansiellt perspektiv?
Olika säljkanaler?
Tillståndskrav?
Etc?

Kul alternativ till andra investeringar. Intressant med en tråd med infoutbyte om detta.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investeringar i Fine Wine

Välkommen till forumet!

Här dricks vinerna. Således vet jag inte att ngn här köper viner för att investera i dem på annat sätt än för sin egen dryckesupplevelse.
 
Trådskapare
1

1972

Medlem
SV: Investeringar i Fine Wine

Jo, även om man investerar så har man ett konsumtionsintresse. Investeringen kan vara ett bra sätt att få råd med sina drömviner. Så genom att förena nytta med nöje så kan man dricka lite goda bdx'er och lite annat som kostar skjortan. Det vore kul att höra andras erfarenheter.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Investeringar i Fine Wine

1972 skrev:
Att investera i lagringsviner verkar intressant. Någon som har erfarenhet av:
Inköpskanaler och investeringsviner? Farrvintners, lynch-bages (årg.2006 pprimör 360 pund nu 950) pontet canet, lafite. Leoville Poyferre (primör 360pund juli 2010 900pund nu 1300 pund)
Hur länge är det optimalt att lagra ur ett finansiellt perspektiv?3-5 år!
Olika säljkanaler?Farrvintners 10% av fsg värdet
Tillståndskrav? !
Etc?

Kul alternativ till andra investeringar. Intressant med en tråd med infoutbyte om detta.
Hej komplex fråga vinmarknaden har förändrats dramatiskt senaste 5 åren! 2 siter du kan börja med, farrvintners.com. och liv-ex.com vill du inte sköta inköpen själv finns det "vinfonder". Svaren "upptill" får gälla för hur det sett ut fram till årets Bordeaux primörer
 
SV: Investeringar i Fine Wine

Jag "investerar" i viner då jag har byggt upp en kunskap kring viner och prisutveckling. Istället för att köpa aktiefonder etc så har jag börjar köpa lite "in bond" i England. Köper primärt via Farr Vintners. Såg att Berry Bros har en investeringstjänst också om man nu inte har tid eller intresse men tror att det är förhållandevis dyrt.

Liv-Ex är ju ett index man kan titta på och det som driver många priser men tror att bästa sättet är att lära sig ett område och köpa viner man själv tror på och gillar. I "värsta" fall får man ju dricka upp dem om vinerna inte får den utveckling som man räknat med.

Bordeaux är ju redan rätt haussat så personligen tror jag mer på Champagne och Bourgogne. Sedan finns det ju alltid viner i andra områden som blir kultförklarade.

Kan ju alltid diskuteras om man ska investera eller inte, min syn är att de flesta investerar i nått för sin framtida pension, säkerhet eller vad det nu är och varför inte investera i något man förstår och har kunskap om

Nota bene, än så länge har jag druckit för betydligt mer än jag sålt
 

Andreas L

Medlem
SV: Investeringar i Fine Wine

Om man ska tjäna på att investera i vin så ska man ha rätt mycket deg från början och då kan man lika väl spela på börsen eller i andra fonder enligt mig, fast det kan nog löna sig, om du lägger en halv miljon på högt ratade viner idag och kan lagra dessa exemplariskt under tio år så kan de nog stiga upp till sitt dubbla värde även om jag tror att prishaussen nått sin kulmen...
 
Trådskapare
1

1972

Medlem
SV: Investeringar i Fine Wine

Trevligt att det finns andra som är intresserade. Delar gärna med mig men...

Jag är rookie på området men har köpt en del via mitt AB via SB (privatimport) och WF (danmark). Via WF går det att handla bdx in Bond, från SB så är det punktskatt på ca 25 kr/fl och sen moms. Momsen drar man av ändå så det blir i det närmast in Bond om flaskorna kostar mellan 500 och 5000 kr ex VAT.

Lagt upp en konto på Liv-ex där jag har lagt in min portfölj på ca 200 flaskor/250' ex VAT. Lite blandat bdx, piemonte, australien.

Hittils har jag inte sålt en flaska, vare sig på Auktionsverket (jäkligt mycket med drygt 37,5% i courtage för sälj+köp), på Liv-ex går det att sälja om man för tag på en broker/medlem. Då går det åt ca 8% i avgifter+transport till London. Frw verkar bra oxå, men där skickar man över lådorna och när någor köper min låda så får jag pengarna, 10-20% i courtage+transport.

Sen kostar ju förvaret lite oxå, typ 1% till 250 kr/år o låda. Om man skall ha det dokumenterat.

Har fortfarande lite svårt att fatta
1) en primeur kostar typ samma som en 20 år lagrad. Något är snett?
2) en flaska för 10' kr - 50' kr vem dricker den? Eller är det bara show off? eller värt pengarna?

Någon som sålt på Liv ex?

8)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Investeringar i Fine Wine

Vad är det för viner du köpt som har bättre pris på SB än i London?
Att handla på Farr eller sälja är enkelt och till bra priser. Om du säljer på Liv-ex säljer du väl bla till Farr som säkert vill ha 20% i påslag samt att du får betala 8% till Liv-ex säljer du vinerna via Farr tar dom 10% av bruttopriset, bättre deal!!Samma upplägg som FRW, skillnaden är att Farr är störst, snabbare försäljning! Inte helt enkelt att föra över Svenskmomsade viner till England! Hur löser du det skattemässigt om du lagt in det i AB? Lagring hos Farr kostar ca100sek/år per låda
 
Trådskapare
1

1972

Medlem
SV: Investeringar i Fine Wine

Ja det krävdes en del undersökningar, men som jag fattat det, men ej testat, så drar man av momsen som vanligt och sen lägger på den om man skulle sälja den i SE (enda sättet är Auktionsverket), men inte om man skickar till tex UK eller DK. Men rätta mej gärna om jag har fel så jag inte köper på mig för många som "fastnar i bolaget".

SB har jag bara hittat mindre partier om en låda eller så, via Privatimporten då..

Farr låter intressant alternativ - mäklar de, eller köper de?
 
SV: Investeringar i Fine Wine

1972 skrev:
Ja det krävdes en del undersökningar, men som jag fattat det, men ej testat, så drar man av momsen som vanligt och sen lägger på den om man skulle sälja den i SE (enda sättet är Auktionsverket), men inte om man skickar till tex UK eller DK. Men rätta mej gärna om jag har fel så jag inte köper på mig för många som "fastnar i bolaget".

SB har jag bara hittat mindre partier om en låda eller så, via Privatimporten då..

Farr låter intressant alternativ - mäklar de, eller köper de?
Låter som du kommer sälja och köpa via ett bolag, krävs det inte tillstånd för det? Sverige är inte helt enkelt på den fronten.

Vad gäller Farr, jag har endast köpt där, de är en av de större handlarna i England och har både brett sortiment och oftast bra priser.
 
Trådskapare
1

1972

Medlem
SV: Investeringar i Fine Wine

Det svåra är inte att köpa - ett bolag får gå till SB och handla. Lagra är inte något problem. Kollat med myndighet. Men skall man undvika punktskatten blir det svårare, och de tillstånd som finns handlar bara om privatimport och att vara varumottagare eller ha skatteupplag - allt kopplat till punktskatten. Jag ser den som en kostnad rakt av, då de är 25kr flaska.

Sälja är svårt - där finns bara mot utlandet eller via auktionsverket. Fast jag har inte gjort det i praktiken ännu, bara i teorin och då stämt av med lite olika kanaler.
 

Andreas L

Medlem
SV: Investeringar i Fine Wine

De enda som tillåts sälja vin i Sverige är restauranger med utskänkningstillstånd, licensierade importörer eller privatpersoner men då endast via SB/Auktionsverket, annars olagligt...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Investeringar i Fine Wine

1972 skrev:
Ja det krävdes en del undersökningar, men som jag fattat det, men ej testat, så drar man av momsen som vanligt och sen lägger på den om man skulle sälja den i SE (enda sättet är Auktionsverket), men inte om man skickar till tex UK eller DK. Men rätta mej gärna om jag har fel så jag inte köper på mig för många som "fastnar i bolaget".

SB har jag bara hittat mindre partier om en låda eller så, via Privatimporten då..

Farr låter intressant alternativ - mäklar de, eller köper de?
Farr både mäklar (kostar 10% av säljpris ex moms) och köper. Varför skulle du inte behöva lägga på momsen när du skickar till UK? Inte helt lätt förklara för tex Farr att du momsat i Sverige och därför inte skall göra det i UK! Om du har det via bolag får du också skatta på vinsten, eller?
1) Vanligast är att vinerna kostar mera på SB än tex Farr (undantag finns givetvis) 2) Handla och sälj vinerna In Bond i England , enkelt låga lagringskostnader all vinst skattefri ;)
 
SV: Investeringar i Fine Wine

magnum skrev:
all vinst skattefri ;)
Skattefri ??? ??? ??? ??? ??? ??? , man ska skatta för vinster man gör på försäljningar, oavsett om vi pratar vin, bostäder eller bilar. Men du är ju en sådandär utlandssvensk som bara kommer hem för att få sjukvård ::)
 
Toppen