Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Islay Whisky - en annan last

morgil

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Ja, Ardbeg Uigeadail behöver onekligen vatten...

Rökigheten blir då mer framträngande, men den där riktiga tjärtonen som finns i Lagavulin saknas, och kan inte heller finnas i en Ardbeg eftersom pannans konstruktion inte tillåter detta. De har en speciell "knorr" på pannan som återför delar av de tyngsta fenolerna och därmed blir smaken mer fruktig än tjärig.

Rök finns det dock i överflöd. Ardbeg är nu troligen den rökigaste whiskyn igen (de minskade rökigheten 1975), sedan Lagavulin gått ned från 50 ppm till 35 ppm i malten. Har du tur kan du dock finna den "gamla" Lagavulin fortfarande, men inom något år kommer bara den nya mindre rökiga varianten att finnas.

Själv provade jag ikväll den nysläppta Laphroaig Càirdeas. En whisky med en nästan oljig rökighet som framträder bäst nervattnad till strax över 40 procent. Mumsfilibaba :)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Jag ska prova med en splash vatten ikväll och se...

Men som sagt var, rökigheten är jag gott och väl nöjd med, det behöver inte vara mer än så här, däremot så är det just tjäran jag vill ha mer av.

Jakten får fortsätta vid tillfälle.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Islay Whisky - en annan last

morgil skrev:
Ja, Ardbeg Uigeadail behöver onekligen vatten...

Rökigheten blir då mer framträngande, men den där riktiga tjärtonen som finns i Lagavulin saknas, och kan inte heller finnas i en Ardbeg eftersom pannans konstruktion inte tillåter detta. De har en speciell "knorr" på pannan som återför delar av de tyngsta fenolerna och därmed blir smaken mer fruktig än tjärig.

Rök finns det dock i överflöd. Ardbeg är nu troligen den rökigaste whiskyn igen (de minskade rökigheten 1975), sedan Lagavulin gått ned från 50 ppm till 35 ppm i malten. Har du tur kan du dock finna den "gamla" Lagavulin fortfarande, men inom något år kommer bara den nya mindre rökiga varianten att finnas.

Själv provade jag ikväll den nysläppta Laphroaig Càirdeas. En whisky med en nästan oljig rökighet som framträder bäst nervattnad till strax över 40 procent. Mumsfilibaba :)
Jag är en stor fan av Laphroaig och framförallt deras Cask strength. Har du mera info om Càirdeas?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Islay Whisky - en annan last

Jag hävdar, och här får ni gärna argumentera mot mig, att i princip all kvalitetswhisky vinner på att vattnas ut en aning. Man frigör så otroligt många fler smakämnen genom detta. Det behövs inte speciellt mycket vatten, jag tycker att man med fördel kan prova sig fram till hur mycket som behövs. Att sitta och hälla i lite vatten åt gången med exempelvis en sked eller en tillbringare tills det blir perfekt tycker jag är jäkligt intressant.

Jag måste vara lite underlig.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Krug skrev:
Jag hävdar, och här får ni gärna argumentera mot mig, att i princip all kvalitetswhisky vinner på att vattnas ut en aning. Man frigör så otroligt många fler smakämnen genom detta. Det behövs inte speciellt mycket vatten, jag tycker att man med fördel kan prova sig fram till hur mycket som behövs. Att sitta och hälla i lite vatten åt gången med exempelvis en sked eller en tillbringare tills det blir perfekt tycker jag är jäkligt intressant.

Jag måste vara lite underlig.

I regel så vattnar jag aldrig, i bland blir det dock ett par droppar men aldrig späda i någon grad.

Men jag måste nog börja experimentera lite - igår provade jag igen med lite vatten men det blev en aningen för mycket. Får ta och börja sitta och leka med teskedar jag med, eller kanske rent av en pipett.

Men som sagt var, tjäran, den blir ju inte mer framträdande av urvattning :-\
 

anders

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Krug skrev:
Jag hävdar, och här får ni gärna argumentera mot mig, att i princip all kvalitetswhisky vinner på att vattnas ut en aning. Man frigör så otroligt många fler smakämnen genom detta.

Skriver under på detta. Den enda whisky som jag inte vattnar är Laphroaigs tioåring. Den tappar sin oljighet och känns blaskig på något vis.

Krug skrev:
Det behövs inte speciellt mycket vatten, jag tycker att man med fördel kan prova sig fram till hur mycket som behövs. Att sitta och hälla i lite vatten åt gången med exempelvis en sked eller en tillbringare tills det blir perfekt tycker jag är jäkligt intressant.

Jag skulle vilja tipsa om att det enligt min erfarenhet smidigaste sättet att vattna lite utan att slabba som ett barn är att använda ett sugrör. Ta ett dricksglas och fyll med vatten. Stick ner sugröret däri. Sätt pekfingret på toppen av sugröret och lyft kontrollerat upp en liten mängd vatten. En lågbudgetpipett som finns tillgänglig i alla välsorterade barer.

Krug skrev:
Jag måste vara lite underlig.

Det är en förutsättning för att man ska få medverka i detta forum. :D
 

Keen

slan
SV: Islay Whisky - en annan last

Krug skrev:
Jag hävdar, och här får ni gärna argumentera mot mig, att i princip all kvalitetswhisky vinner på att vattnas ut en aning. Man frigör så otroligt många fler smakämnen genom detta. Det behövs inte speciellt mycket vatten, jag tycker att man med fördel kan prova sig fram till hur mycket som behövs. Att sitta och hälla i lite vatten åt gången med exempelvis en sked eller en tillbringare tills det blir perfekt tycker jag är jäkligt intressant.

Jag måste vara lite underlig.

Jag vattnar min också, särskilt de lite starkare så inte spritsmaken blir för påtaglig.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Islay Whisky - en annan last

anders skrev:
Det är en förutsättning för att man ska få medverka i detta forum. :D

Att du dikterar grundförutsättningar för deltagande på forumet, speciellt för mig, är ju verkligen ett tecken på att du har en djupt liggande önskan att bli moderator här!
 

anders

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Krug skrev:
Att du dikterar grundförutsättningar för deltagande på forumet, speciellt för mig, är ju verkligen ett tecken på att du har en djupt liggande önskan att bli moderator här!

Skulle jag mot förmodan hysa sådana mörka tankar undermedvetet så ska jag genast supa tills de felaktiga hjärncellerna har utplånats. :D

Kanske ett bättre verb hade varit 'kunna'...
 

R.P

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Krug skrev:
Jag hävdar, och här får ni gärna argumentera mot mig, att i princip all kvalitetswhisky vinner på att vattnas ut en aning. Man frigör så otroligt många fler smakämnen genom detta. Det behövs inte speciellt mycket vatten, jag tycker att man med fördel kan prova sig fram till hur mycket som behövs. Att sitta och hälla i lite vatten åt gången med exempelvis en sked eller en tillbringare tills det blir perfekt tycker jag är jäkligt intressant.

Jag måste vara lite underlig.

Jag skriver också under på att man måste "vattna" en del whisky för att få ut maximal smak. Speciellt cask strength som ofta är mycket alkoholstarka.
 

The Pint

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Håller i princip med Krug om vattning av whisky. Men - man får inte glömma att ibland kan man känna sig lite finsk, och då vill man fan åt spriten och inte en massa irriterande jävla smakämnen.
 

morgil

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

magnum skrev:
Jag är en stor fan av Laphroaig och framförallt deras Cask strength. Har du mera info om Càirdeas?

Laphroaig Cairdeas är en blandning av 13, 15 och 17-årig Laphroaig som tagits fram till årets Islay-festival. Så här beskriver Laphroaigs blender Robert Hicks processen:


CAIRDEAS

The 2008 Friends/Feis Isle special bottling.

My first approach

When I sat down to consider this challenge, my thoughts went back 3 years to a little experiment I did when creating Quarter Cask. Having perfected the blend from the first maturation, rather than placing all the spirit in the tiny "Quarters" (which give a very "intense" maturation) I placed a small quantity of this whisky into first fill Bourbon casks and left it to see how it matured. My thoughts returned to these barrels and the whisky they contained. It was good, in fact very good, but to me it still lacked the exact flavour profile I was looking for.

A month later...

I had not cracked the problem, and I was in the process of tasting a quantity of 17 year old Laphroaig barrels (more of this some time in the future!). Two barrels were quite different to the rest, really special - and they had exactly the missing characteristics I was looking for. I asked John if I could have them and he grudgingly accepted (they were expensive barrels!).

The bottling

With trepidation I added this 17 year old. It was perfect. I asked for it to be bottled without chill filtering to ensure it retained the exact flavour profile. Please note it is also bottled at 55% ABV, so add a dash of water


I övrigt håller jag också med Krug m.fl. om att whisky ofta behöver vatten.
Jag vattnar nog 90-95% av de whiskysorter jag dricker, men när jag provar, så smakar jag alltid utan vatten först för att se hur den smakar ren, och avgöra hur mycket vatten som behövs.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Islay Whisky - en annan last

morgil skrev:
Laphroaig Cairdeas är en blandning av 13, 15 och 17-årig Laphroaig som tagits fram till årets Islay-festival. Så här beskriver Laphroaigs blender Robert Hicks processen:


CAIRDEAS

The 2008 Friends/Feis Isle special bottling.

My first approach

When I sat down to consider this challenge, my thoughts went back 3 years to a little experiment I did when creating Quarter Cask. Having perfected the blend from the first maturation, rather than placing all the spirit in the tiny "Quarters" (which give a very "intense" maturation) I placed a small quantity of this whisky into first fill Bourbon casks and left it to see how it matured. My thoughts returned to these barrels and the whisky they contained. It was good, in fact very good, but to me it still lacked the exact flavour profile I was looking for.

A month later...

I had not cracked the problem, and I was in the process of tasting a quantity of 17 year old Laphroaig barrels (more of this some time in the future!). Two barrels were quite different to the rest, really special - and they had exactly the missing characteristics I was looking for. I asked John if I could have them and he grudgingly accepted (they were expensive barrels!).

The bottling

With trepidation I added this 17 year old. It was perfect. I asked for it to be bottled without chill filtering to ensure it retained the exact flavour profile. Please note it is also bottled at 55% ABV, so add a dash of water


I övrigt håller jag också med Krug m.fl. om att whisky ofta behöver vatten.
Jag vattnar nog 90-95% av de whiskysorter jag dricker, men när jag provar, så smakar jag alltid utan vatten först för att se hur den smakar ren, och avgöra hur mycket vatten som behövs.
Tusen Tack, för infon. Måste skaffa en flaska och prova ;)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Tänkte köpa lite Champagne vid hemresan från Nice igår, men det blev av någon outgrundlig anledning en flaska Talisker istället - men det fungerar ju det med.
 

kayaker

Cyklist
SV: Islay Whisky - en annan last

Är det någon som testat Bruichladdich Port Charlotte PC7?

Själv är jag nyfiken på Octomore när den kommer men det finns väl risk för att den är för mycket...
 

CH

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

kayaker skrev:
Är det någon som testat Bruichladdich Port Charlotte PC7?

Själv är jag nyfiken på Octomore när den kommer men det finns väl risk för att den är för mycket...

Jag har testat den och den var extremt rökig. Behövdes mycket vatten innan den blev drickbar.
Jag skulle satsa på något annat från Islay istället. Ardbeg är en personlig favorit
 

kayaker

Cyklist
SV: Islay Whisky - en annan last

CH skrev:
Jag skulle satsa på något annat från Islay istället. Ardbeg är en personlig favorit
Det är trevligt att ha många alternativ hemma också. ;D
 

CH

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

kayaker skrev:
Det är trevligt att ha många alternativ hemma också. ;D

Visserligen men jag skulle knallat till Bishops Arms och testat den innan jag köpte den om jag var du.
 

kayaker

Cyklist
SV: Islay Whisky - en annan last

CH skrev:
Visserligen men jag skulle knallat till Bishops Arms och testat den innan jag köpte den om jag var du.
Bra idé. Så får det nog bli.
Eftersom jag är uppfödd på finska tjärtabletter så tror jag nog det blir bra... :)
 

Sigdarve

Medlem
Är ingen whiskyfantast. Sitter och smuttar på min första Ardbeg. Lagavulin 16 var min rökfavorit innan, men det var ett år sedan jag drack den senast. Måste nog testa den igen för att utse vinnaren. Goda båda två, fast på olika sätt.


wisk.jpg
 
Last edited:
Toppen