Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Islay Whisky - en annan last

Bearman

a´lea iacta est iterum
Lagavulin 16 och Ardbeg Uigeadail är nog ganska lika i kvalitet... Uigeadail är en NV så den är nog troligen yngre.. Det är nog en smaksak vilken man gillar bättre dock. Sedan borde man inte dricka virre i de glas som du visar på bilden. De passar bra till att dricka vatten eller sämre virre med is i.
 

Sigdarve

Medlem
Lagavulin 16 och Ardbeg Uigeadail är nog ganska lika i kvalitet... Uigeadail är en NV så den är nog troligen yngre.. Det är nog en smaksak vilken man gillar bättre dock. Sedan borde man inte dricka virre i de glas som du visar på bilden. De passar bra till att dricka vatten eller sämre virre med is i.
Köpte ett par glas förra året, men gillar dem inte längre. Vad för glas rek. du?
wisk2.jpg
 

The Wall

Medlem
Köpte ett par glas förra året, men gillar dem inte längre. Vad för glas rek. du?
Visa bifogad bild 20107
Riedel Vinum Cognac Hennessy tycker jag är utmärkta till konjak, rom, tequila, whisky och whiskey osv. Glaset möjliggör ordentlig sniffning utan att få en alkoholsmocka i näsan. Det glas som du inte längre gillar är också väldigt bra till whisky, men gillar man det inte så gör man inte. De gånger som jag bara vill smutta på whisky utan närmare analys föredrar jag ett helt rakt och ganska tungt glas, total motsats till vad som rekommenderas, men det känns bra att hålla i och är trevligt att smutta ur. Det är för övrigt lite samma sak med vanliga konjakskupor, meningslösa att försöka sniffa på konjak ur, men trevliga att hålla i och smutta ur.
 

Sigdarve

Medlem
Riedel Vinum Cognac Hennessy tycker jag är utmärkta till konjak, rom, tequila, whisky och whiskey osv. Glaset möjliggör ordentlig sniffning utan att få en alkoholsmocka i näsan. Det glas som du inte längre gillar är också väldigt bra till whisky, men gillar man det inte så gör man inte.
Var till Cervera och kollade på dem nyss, men föll inte för dem.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Köpte ett par glas förra året, men gillar dem inte längre. Vad för glas rek. du?
Visa bifogad bild 20107

Det glas du inte gillar är brukar vara ett bra glas för bättre virre, men om du inte gillar det så är det rätt, eftersom personlig smak alltid vinner. Mina favoritglas är av karaktären av mindre vinglas, dvs med fot och tunna glas... finns många olika att välja från. Varje bra whiskey tillverkare har oftast sådana glas. Köpt mina flesta glas i Scotland, men vissa använder jag oftare tex Taliskers eller Glenlivets glas. Att dricka whiskey från bättre små vitvin eller champagneglas har jag aldrig provat med varför inte. Det är nog bara lite större än de glas jag föredrar.
 

Sigdarve

Medlem
Det glas du inte gillar är brukar vara ett bra glas för bättre virre, men om du inte gillar det så är det rätt, eftersom personlig smak alltid vinner.

Tycker inte de känns eleganta/lyxiga på någe vis. Lite väl klumpiga och fula i min smak.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Inget fel på denna typ av glas, kanske bara lite för billigt... finns bra glas av denna typ, men som sagt gillar bäst glas med fot
 

Sigdarve

Medlem
Lagavulin 16 och Ardbeg Uigeadail är nog ganska lika i kvalitet... Uigeadail är en NV så den är nog troligen yngre.. Det är nog en smaksak vilken man gillar bättre dock.

Något jag undrat lite över, är om/varför whisky och annan starksprit, blir godare/bättre med tiden pga lagring? Vad är det för kemiska reaktioner som händer i starksprit då de lagras? Att de tar smak av faten de lagras i?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Något jag undrat lite över, är om/varför whisky och annan starksprit, blir godare/bättre med tiden pga lagring? Vad är det för kemiska reaktioner som händer i starksprit då de lagras? Att de tar smak av faten de lagras i?

Ett kort svar är att ju längre du lagrar virren på fat ju mer karaktär får whiskyn av fatet av oxidering och kemisk mognad dvs det sker en kemisk process mellan destillatet och fatet och ju längre du har den på fat ju längre sker processen .. Den lite krångligare svaret är att virren påverkas av tex lagringstemperaturen, detta eftersom lagringen är en kemisk process och kemiska reaktioner går snabbare vid högre temperaturer, därför är tex Scotland lämplig då temp är låg och stabil över årstiderna. Vid längre lagringöverförs smak-, färg- och aromämnen från träet till vätskan. Hur fatet rostats och om man haft annan alkohol innan på fatet påverkar hur den utvecklas. Vid längre lagring på fat tillförs tanniner och glykos och andra syror som förekommer i ekträ. Lignin sönderfaller också ju mer man lagrar whiskyn och bildar olika aromatiska och smakrika ämnen där tex Vanillin kan skönjas av olika ektyper. Hur mycket av dessa ämnen som finns i fatet beror helt på hur mycket de har rostats. Det är ungefär samma som händer om man lagrar vin på ekfat, skillnaden är att vin inte mår så bra av att lagras lika länge som virre….
 

Sigdarve

Medlem
Lagavulin 16 och Ardbeg Uigeadail är nog ganska lika i kvalitet... Uigeadail är en NV så den är nog troligen yngre.. Det är nog en smaksak vilken man gillar bättre dock. Sedan borde man inte dricka virre i de glas som du visar på bilden. De passar bra till att dricka vatten eller sämre virre med is i.
Vad tror du om att blanda dem 50/50?
 

Per Stade

Lege artis
Något jag undrat lite över, är om/varför whisky och annan starksprit, blir godare/bättre med tiden pga lagring? Vad är det för kemiska reaktioner som händer i starksprit då de lagras? Att de tar smak av faten de lagras i?

Det är föroreningarna, som du betalar för.
Whisky, cognac och annan ”finare” sprit destilleras i enkelpanna, pot still.
Detta till skillnad från brännvin, vodka och liknande som framställs genom
kolonndestillering och där smaken tillsätts efteråt.
Mycket finkel i pot stills, precis som hembränt.
Så låt oss gå tillbaka i historien.
Whisky är från början helt enkelt skotsk hembränt.
Ursprunget är dolda lönnbrännerier.
Engelsmännen, som hade ockuperat Skottland, ville naturligtvis ha skatt på spriten.
Och det var öl skottarna destillerade, vin är som bekant inte så lättodlat i Skottland.
I England drack ingen whisky förr men gärna sherry, som importerades på fat.
Vi ska komma ihåg att återanvändning inte är något modernt påfund.
Så det var naturligt att tomma sherryfat fann sin väg till Skottland.
De behövde ju något att förvara spriten i.
Framställning av glasflaskor industriellt började först på slutet av 1800-talet.
Glasflaskor var dyra med andra ord.
Så småningom kom man underfund med att spriten smakade bättre när den hade legat tillräckligt länge i faten.
Det sker en mängd kemiska reaktioner, andra kan det säkert mycket bättre än jag.
Ingen upptäckt, som har renderat något nobelpris dock.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Köpte Ardbeg 10 idag. Ingen tvekan om det fanns finkel där. Påminde om grappa.

Ardbeg 10 är inte av samma kvalitet som uigeadail. Om du gillar rökigt så föredrar jag Bowmore. Sedan är det så med Maltwhisky att det är rätt dyrt att få något som är riktigt bra. Äldre varianter ha blivit väldigt mycket dyrare sista 10-15 åren.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nu fick jag det att låta som jag inte gillar Ardbeg vilket inte är fallet. Ardbeg gör jättebra whisky men den kostar oftast en bra bit över 1000 kr för att nå de stora höjderna, de bästa en bra bit över detta. Att jag rekommenderade Bowmore är att de har ganska prisvärda varianter under 1000 kr, bla 15 yo och 18 yo. De mest prisvärda whisky som jag tycker SB har under 1000 kr är:

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/aberlour-44501 en sherrycask med hög alc, vattna mid behov

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/longmorn-56101 lagrad på både bourbon och sherryfat

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/highland-park-43701 klassiker som är billig i Sverige

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-glenlivet-nadurra-8562501 virre på olorosofat, lättgillad men enkel, vilket gäller de flesta under 1000 kr.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bowmore-46501 rökig till ett bra pris, slår Ardbeg 10 , alla dagar veckan

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bowmore-8002601 lite äldre än 15, inte säkert att du gillar denna före 15, men mer elegant

Har druckit det mesta, men skippat de som kostar mera...
 
Toppen