Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Islay Whisky - en annan last

EuphoniC

Medlem
Har man funnit intresse för den ena välsmakande drycker så är det när till hans att även finna intresse för andra typer av dricker, så det är inte så konstigt att jag även tycker om att prova nya sorters öl och cognac men främst är det för mig whisky med specifik begränsning till Isle of Islay.

För en stackare som mig som inte ens skulle drömma om att lägga ut 2-3000 kr på en flaska champagne, ja inte ens en 5-hundring så drömmer jag inte heller om att spendera motsvarande stora pengar på Whisky.

Jag är svagast för extremt rökig och tjärig Whisky men har inte stött på någon kraftigare sort än Lagavulin som är min absoluta favorit. Dock varierar flaskorna väldigt mycket och de senare flaskorna jag köpt har inte varit nämnvärt kraftigare än en Laphroaig och besvikelsen har infunnit sig. Avsaknaden av paralleller till tjärpastiller är total och det börjar kännas som jag inte kan köpa på mig fler flaskor Lagavulin i jakten på en tappning som motsvarar de jag blivit bortskämd med.

Har ni några tips på annan Whisky, nödvändigtvis ont utanför Islay då där inte finns vad jag vet något kraftigare än just Lagavulin, som kan tänkas tillfredsställa mina smaklökar och samtidigt prismässigt inte springer iväg för mycket?
 

R.P

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Ardbeg är er rökig rackare också, tänkte rekommendera Port Ellen som är väldigt rökig men då får man öppna stora plånboken. :)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

2000 är i dagsläget lite för mycket för mig, tyvärr.

Det viktiga här är en direkt jämförelse med Lagavulin, då jag fått många rekommendationer att "den och den är en riktigrökbomb", men ingen av dem jag köpt har varit givit Big "L" någon match.

Om man sneglar på det som Systembolaget skriver, vilket jag vissa inte tycker om, så borde nog skillnaden i beskrivningen vara absolut.

Lagavulin

Doft: Stor, komplex doft med kraftigt rökig karaktär och inslag av jod och fat.
Smak: Kraftfull, komplex, mycket rökig smak med fatkaraktär och inslag av tjära.

Ardbeg

Doft: Stor doft med påtaglig rökighet, inslag av charkuterier, tjärpastill, jod, malt och fat.
Smak: Kraftfull, påtagligt rökig smak med inslag av tjärpastill, jod, malt, fat och nötter.

"Inslag av tjärpastill" och "inslag av tjära" låter likvärdigt.

Hur vill du beskriva skillnaden direkt jämfört med Lagavulin?
 

R.P

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

EuphoniC skrev:
2000 är i dagsläget lite för mycket för mig, tyvärr.

Det viktiga här är en direkt jämförelse med Lagavulin, då jag fått många rekommendationer att "den och den är en riktigrökbomb", men ingen av dem jag köpt har varit givit Big "L" någon match.

Om man sneglar på det som Systembolaget skriver, vilket jag vissa inte tycker om, så borde nog skillnaden i beskrivningen vara absolut.

"Inslag av tjärpastill" och "inslag av tjära" låter likvärdigt.

Hur vill du beskriva skillnaden direkt jämfört med Lagavulin?

Den stora skillnaden är färgen, Ardbeg är väldigt ljus medan Lagavulin är otroligt mörk i färgen. Jag tycker nog att Lagavulin är lite rundare i smaken och att Ardbeg "sticker" mer, men båda är väldigt rökiga. Ardbeg är dessutom inte väldigt dyr så köp och testa!
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Fast det jag är primärt ute efter är alltså att jag vill känna smaken av gammal tjära när jag dricker mina Whisky -- som slungar en tillbaka till barndomens minnen och skidlöparmuseet på den ort där jag växte upp, där stank det tjära och min första Lagavulin var ekvivalent med att slicka på museets inredning (inbillar jag mig).

Men, jag ska ta och prova en Ardbeg till helgen och hoppas på det bästa men jag har blivit besviken för många gånger och just därför vill ha säkra kort!

Ps, den där Ardbeg '75 skulle sitta fint i hyllan (och i gommen) speciellt då det är mitt födelseår, men satan i gatan, 5000 kr ligger en bit över min budget :~)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Jag tror jag betalade 650 spänn för Ardbeg -75 eller nåt när den fanns på Bolaget. Skulle nog ha behållit ett par flaskor...
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Men hur är det egentligen med detta med årgångarna, köpte du en '75 för 1987 så var den lagrad i fat i ~12 år och efter den buteljerats så utvecklas den väl inte längre och en '75 idag har lagrats i fat en hel del längre, förutsätter jag, därav priset.

Rätta mig om jag har fel.
 

R.P

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Du kommer inte bli besviken på Ardbeg, jag tycker den kan liknas Laphroaig, men med lite mer finess, den är väldigt rökig precis som Laphroaig.
 

R.P

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

EuphoniC skrev:
Men hur är det egentligen med detta med årgångarna, köpte du en '75 för 1987 så var den lagrad i fat i ~12 år och efter den buteljerats så utvecklas den väl inte längre och en '75 idag har lagrats i fat en hel del längre, förutsätter jag, därav priset.

Rätta mig om jag har fel.

Ja det stämmer, den utvecklas inte när den har buteljerats, hittade Ardbeg -75 https://www.ardbeg.com/shop.asp?Cat=16
 

morgil

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Är du ute efter en rök- och tjärbomb skulle jag rekommendera The Ileach.

http://systembolaget.se/Applikationer/S ... 1&BackUrl={9742A1F8-6EC7-4E20-8D4C-E3DF240B014F}

Detta är en whisky som tagits fram speciellt för den svenska marknaden, och vilket destilleri som tillverkar den är en hemlighet. Spekulationer förekommer givetvis, men Symposion som tagit fram den vägrar konsekvent att avslöja sig.
Själv har jag min uppfattning klar ;)

Om jag skulle välja mellan de två tillgängliga varianterna skulle jag ta cask-varianten som finns på beställningssortimentet...
 

Konjären

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Ardbeg ändrade sin tillverkningsprocess någon gång runt 1974-75. Ett sätt att mäta rökigheten är hur många ppm av vissa fenoler whiskyn har. Ardbeg låg tidigare (pre -75) på över 50 ppm om jag minns rätt; övrig rökig Islay (Laphroaig, Lagavulin) på runt 20. Eftr 1975 sjönk fenpolerna och en del menar att Ardbegs sanna karaktär förlorades. Det är ett tag sedan jag plöjde whiskylitteraturen så ta uppgifterna med ett uns salt, men de är i rätt härad.

Att hyra en cykel i Port Ellen och trampa i väg efter sydkusten och titta in till dessa tre destillerier på vägen var antagligen en av de mer angenäma cykelturer jag gjort! Om du bor i/besöker Stockholm har puben Akkurat nära Slussen ett stort urval maltwhisky per cl, inkl flera Ardbeg före 1975.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Islay Whisky - en annan last

R.P skrev:
Du kommer inte bli besviken på Ardbeg, jag tycker den kan liknas Laphroaig, men med lite mer finess, den är väldigt rökig precis som Laphroaig.
Min stora favorit är Laphroaig Cask Strenght, en rktigt skön rökig whisky, klar bättre än standard 43 procentiga 8)
 

R.P

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

EuphoniC skrev:
Men, jag ska ta och prova en Ardbeg till helgen och hoppas på det bästa men jag har blivit besviken för många gånger och just därför vill ha säkra kort!

Dricker Ardbeg i skrivande stund, hur gick det, prövade du den?
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Nej, i en svag stund blev det en flaska XO Cognac istället, mest för att jag inte tror att den är så tjärig som jag skulle önska. I veckan tog dessutom den sista droppen Lagavulin slut så det måste nog gå före att återställa den som ändå är ett säkert kort, kanske rent av blir det mer tjära denna gång...
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Islay Whisky - en annan last

Jag gjorde slag i saken och "investerade" i en Ardbeg Uigeadail nu ikväll.

Måste dock säga att jag gjorde ett diger misstag att köpa denna whisky.....

Jag valde denna främst för att det stod angivet att det den hade inslag av "tjärpastill" framför Ardbeg 10 years inslag av "tjära".

Kan i och för sig inte klaga på tjäran, den var i och för sig inte i närheten av den lagavulin som jag bortskämt mig och saknad vid inköp av densamma, men problemet är solklart alkoholen :mad: :mad: :mad:

Denna utgåva har 54,2%, något som jag helt missade i den "vilda jakten på tjära", jämfört med 10 years som har 46% alkoholhalt.

Visst finns tjäran där, både i lukt och smak men den dränkt fulllständigt av alkoholen.

Usch va trött jag blir på detta med jakten på tjära... man kanske skulle sluta dricka whisky :'(
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Islay Whisky - en annan last

EuphoniC skrev:
Jag gjorde slag i saken och "investerade" i en Ardbeg Uigeadail nu ikväll.

Måste dock säga att jag gjorde ett diger misstag att köpa denna whisky.....

Jag valde denna främst för att det stod angivet att det den hade inslag av "tjärpastill" framför Ardbeg 10 years inslag av "tjära".

Kan i och för sig inte klaga på tjäran, den var i och för sig inte i närheten av den lagavulin som jag bortskämt mig och saknad vid inköp av densamma, men problemet är solklart alkoholen :mad: :mad: :mad:

Denna utgåva har 54,2%, något som jag helt missade i den "vilda jakten på tjära", jämfört med 10 years som har 46% alkoholhalt.

Visst finns tjäran där, både i lukt och smak men den dränkt fulllständigt av alkoholen.

Usch va trött jag blir på detta med jakten på tjära... man kanske skulle sluta dricka whisky :'(

Jag antar att du provat att ha i några droppar vatten? Jag brukar sitta och droppa i lite pö om pö med en tesked när jag nördar in mig på riktigt. Sen gillar jag ju Cask Strengh Bourbon också, jag är ju lite underlig så. Jag är inte heller så vansinnigt förtjust i spritsmaken, så jag måste vattna ut.
 
Toppen