Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Isolering, fukt, ventilation mm

Martin E

Medlem
Äntligen ska vinkällardrömmen bli verklighet. Jag har en oinredd källare och tänkte avdela åtta-nio kvadratmeter till en vinkällare, som kommer att ligga i ett hörn mot två ytterväggar (i princip helt under marknivå). Golvet kommer att vila på gjuten betongplatta som i sin tur isoleras med frigolit mot den omgivande uppvärmda bottenplattan.
Det i dag helt oinredda större källarutrymmet (ca 40 kvm) håller en temperatur som över året varierar mellan ungefär 13 och 18 grader.

Min förhoppning är nu att kunna åstadkomma bra lagringsförutsättningar – och helst utan kylaggregat.

Nu hoppas jag på tips och svar på frågor runt själva bygget.

1. Hur och med vad bör jag isolera väggarna för att få en jämn och helst rätt låg temperatur? Tjocklek?

2. Kan/bör jag bygga vinkällaren helt tät? Ventilation kanske är trevligt, men lär ju påverka temperaturhållningen. Jag vill ju varken att varm luft ska ta sig in eller kall ut.

3. Om vinkällaren måste ventileras, hur gör jag det på bästa sätt?

4. Idealisk luftfuktighet ska ju vara 70%. Hur viktigt är det, hur åstadkommer jag det och vilka bekymmer kan det medföra i relation till fördelarna?

5. Andra råd och synpunkter?

Jag är tacksam för alla tips och kommentarer. Kan också tänka mig att betala för några timmars konsultation från något proffs på området. Några tips om vem, i Stockholmsområdet, jag kan kontakta?

Sedan börjar det roliga – att fylla källaren. Återkommer om det.

Martin
 

anders

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

Generellt skulle jag rekommendera att undvika alla typer av material som har en tendens att skadas av fukt när du bygger mot ytterväggarna. Använd alltså inte träreglar direkt på ytterväggarna till exempel. Vad du skapar är tilläggsisolering på insidan av väggen och det kan leda till mögelskador om du inte är försiktig. Enklast är att limma cellplast på ytterväggarväggar och tak. Det framgår inte om du tänker dig att ha det övriga källarutrymmet uppvärmt till högre temperatur än de 13-18 grader du har nu. Om du inte tänker värma mer borde du i princip kunna strunta i isolering.
Ventilation ska du definitivt ha. Du tar hål i motsatta hörn av vinkällaren, ett uppe vid taket som går ut utomhus och ett nere vid golvet som går ut mot utrymmet utanför. För att kunna bygga väggar blir du tvungen att antingen mura rubbet (jobbigt och inte helt enkelt att få snyggt om du gör det själv) eller sätta träreglar. Använder du träreglar så tänk på att sätta fuktbrytande skickt mot golv och ytterväggar (finns som breda gummiband, asfaltpapp eller "liggunderlag", bara att kolla med bygghandlarna). Använd INTE impregnerade reglar till detta då dessa inte är tillåtna inomhus.

Hoppas att det ger lite kött på benen för att fundera lite och kunna ställa mer detaljerade frågor vid behov.
 
Trådskapare
M

Martin E

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

Kan bli svårt att ordna ventilation direkt ut i friska luften. Vad tror du om att ventilera ut i ett annat, icke uppvärmt rum? Annars får jag dra en lång trumma till en åtkomlig yttervägg.

Rummet utanför vinkällaren kommer att värmas med golvvärme till vanlig inomhustemperatur.

Martin
 
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

anders skrev:
Generellt skulle jag rekommendera att undvika alla typer av material som har en tendens att skadas av fukt när du bygger mot ytterväggarna


Enklast är att limma cellplast på ytterväggarväggar och tak. .

Helt rätt, undvik ALLT organiskt material,

Jag skulle inte limma: istället ha stålreglar , platonmatta eller något annat system som ger en distans till väggen. Bäst att att lämna dem oisolerade och bara slamma dem eller nåt.

Du hade en uppvärmd platta skrev du eller missförstod jag det? Där får du vara försiktig, om du har olika temperaturer på plattan så kan du skapa en sugande effekt så kanske du ska lägga ett ventilerat golv. Försöker hitta papper på den firma jag jobbade med då jag fick sanera en källare som var byggd av glada amatörer :)

Problem är att det finns fler åsikter än någon normal människa vill ha här :)
 

anders

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

Det låter som att det enklaste här blir att bygga ett "rum i rummet". En bra bygginstruktion att utgå ifrån finns här.

I instruktionen pratas det bl a om konstruktionen på golvet. I ditt fall skulle jag börja med en platonmatta avsedd för golv. På med isolering och sedan kan du gjuta (betong eller flytspackel) ett golv på det, alternativt lägga golvgips (vet inte om du tänkt vidta några åtgärder för att få en fuktig källare, om du fuktar så skulle jag undvika gipset). I och med att du bygger ett stumt golv kan du lägga klinkers alt mackadam på golvet vilket jag tycker ger en trevligare känsla i en vinkällare än en pastmatta. Rekommendationen om syllisolering gäller fortfarande.
 

Allaboda

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

En sak jag inte riktigt förstår är hur du tänkte får tempreaturen i rummet lägre än omgivningen?

Om du tänkte värma upp omgivande rum till normal rumstemp, 18-20 grader, så kommer temperaturen i vinrummet att bli detsamma, om du inte använder något typ av kylaggregat.

Om du har t.ex. 20 grader i rummet utanför, och sedan kyler luften i rummet till 15 grader, så kommer du automatiskt få en ganska hög luftfuktighet i rummet. Samma mängd fukt i luften men vid lägre temp ger högre luftfuktighet i %. Det gör att du kanske även måste tänka på någon typ av avfuktare, för att undvika att du får mögel. Mögel kan börja växa vid över 75% relativ fuktighet under lång tid.
 

anders

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

Klurade lite och funderar på om inte det enklaste kan vara att använda lättbetongblock. Dessa klarar fukt, kan enkelt väggbehandlas, muras inte utan limmas, lättbearbetade med vanlig såg. Bra isolervärde också från början, slår sig inte och kan användas som bärande var som helst utefter väggen utan att behöva hitta reglarna. Bygg de två väggarna på en isolerad "bottenplatta" som jag beskrev tidigare och nu kan du strunta i syllisoleringen. Blocken är relativt dyra i styckpris men å andra sidan springer priset gärna iväg även för en konstruktion av trä när man väl har räknat in allt.

Tar du inte luft utifrån finns det risk att du trots allt behöver installera en kylanläggning. Å andra sidan är min erfarenhet hittills att en högre temperatur inte direkt slår ut vinerna. De mognar snabbare eftersom kemiska reaktioner sker snabbare vid högre temperatur.
Kommer du inte åt ytterväggarna alls? Du kan gräva ner till önskad nivå på utsidan, sätta ett rör med krök som ventilationsrör och sedan fylla tillbaka. Röret kan vilken svetsare som helst fixa. För underhållsfirhet bör du välja ett rostfritt rör även om det är ganska mycket dyrare.
 
Trådskapare
M

Martin E

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

Anders,

tack för att du tar dig tid att klura. Förtydligande om golvet: i nuläget finns inget golvbjälklag alls i det stora utrymmet. Min tanke har hittills varit att gjuta vinkällargolvet i en egen "låda" isolerad med frigolit mot den omgivande uppvärmda plattan. Men jag har alltså än så länge möjlighet att välja en annan lösning. Förslag?

Blir det inte svårt att hålla en jämn temperatur om jag släpper in luft utifrån?
 

Allaboda

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

Förstår jag det rätt att du i det omgivande rummet idag inte har någon värme, och att du nu ska lägga in golvvärme för att få normal rumstemperatur där?

Det du i så fall bör se till är att du inte drar golv-värmeslingorna under den delen som ska vara under vinkällaren. Det gör ju att då får in extra värme dit och eldar för om inte kråkorna så i alla fall för maskarna. Golvet kommer att bli varmt under vinkällaren och den värmen måsta ta vägen någonstans - in i vinkällaren eller ner i marken.

Jag håller med om att lättbetongblock skulle vara bra - de tål all fukt. Dessutom har den en förmåga att "lagra" värme/kyla mer än trä och isolering. Det gör att eventuella svängningar i temperaturen går långsammare - vilket ska vara bra.

En tanke kan ju vara att bygga det utan kylaggregat, men se till att ha möjlighet att sätta in det senare. Sedan kollar du om det verkar OK utan.
 

anders

Medlem
SV: Isolering, fukt, ventilation mm

Martin E skrev:
Anders,

tack för att du tar dig tid att klura. Förtydligande om golvet: i nuläget finns inget golvbjälklag alls i det stora utrymmet. Min tanke har hittills varit att gjuta vinkällargolvet i en egen "låda" isolerad med frigolit mot den omgivande uppvärmda plattan. Men jag har alltså än så länge möjlighet att välja en annan lösning. Förslag?

Blir det inte svårt att hålla en jämn temperatur om jag släpper in luft utifrån?

Med det utgångsläget gör du helt rätt i att bygga en egen "låda" där du bryter köldbryggan med isolering. Minst arbete utan tvekan.

Det är ganska små mängder luft som kommer in och jag är ganska säker på att du inte kommer att notera några väldiga temperaturväxlingar i och med att väggar, flaskor och annan inredning tar tid på sig att ändra temperatur. Sätt en tallrik i ventilationshålet så du kan reglera inluften bara, du behöver inte alls samma luftgenomströmining i ett utrymme av den här typen som du behöver i t ex sovrum.
 
Toppen