Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Italiens vita viner - Vad är bra ?

Beo

Medlem
Sommaren är här men inte riktigt på min balkong, 15 grader är fel temp men idag fick jag en blandlåda med vita italienare och då lyste solen eller så tände någon belysningen på balkongen.
Inama Vin Soave Classico Vigneti Foscarino 2013
Inama Soave Classico Vigneto Du Lot 2013
Inama Vin Soave Classico 2014
Bertani Soave Sereole 2014
Tenuta Sant'Antonio Soave Superiore Monte Ceriani 2013
Suavia Soave Superiore Classico Monte Carbonare 2013
Tamellini Soave Classico Le Bine de Costiola 2012
Tenuta Sant'Antonio Soave Superiore Monte Ceriani 2013
Feudi San Gregorio Irpinia Campanaro 2013
Cavit Altemasi Graal Riserva 2006
Feudi San Gregorio Sirica 2012
Enrico Serafino Alta Langa Zero 2008
OK mest Garagnega å lite annat i denna låda men det finns mer vita druvor att prova. Så vad är bra, bättre och bäst ?
Återkommer när nedan skönheter är poppade - inga skruvkorkar här int.
IMG_0246.jpg
 

karl.1480

Medlem
Här har vi ju en del av vinvärlden som får alldeles för lite uppmärksamhet, haha! I min bok så tycker jag absolut att man ska kolla upp dessa områden:
- Gavi i Piemonte. Gavi kallas ibland för Italiens Chablis då vinerna går i precis samma stil. Druvan som gäller är Cortese.
- Hela Ligurien där det också görs härliga viner på framför allt Vermentino och lite lokala sorter som Pigato m.m..
- Vernaccia di San Gimignano är ju Toscanas enda vita DOCG. Här kan man hitta lite mer power än de två föregående.
- Greco di Tufo och Fiano di Avellino från Campaina. Kanske Italiens mest spännande vita viner.
- I Marche finns lysande Verdicchio från både Castelli di Jesi och Matelica.
- Etna Bianco som görs på Carricante är definitivt värda att kollas upp.
- Vermentino från Sardinien kan vara riktigt bra. Speciellt deras enda DOCG Vermentino di Gallura som produceras längst nordöst på ön.
- Sen har vi ju Friuli, Trentino, Alto Adige, Lombardia och så vidare men där har jag inte så bra koll på grejerna men visst finns det godbitar här också.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul tråd, instämmer i att Italienska vita är sjukt underskattade. Har inte testat några av ovan nämnda viner men Feudi di San Gregorios båda Greco di Tufo är riktigt bra, Cutizzi tror jag den bästa heter.

Annars gillar jag chardonnay från Franciacorta. Bellavistas Curtefranca Ucellanda är en riktigt smörig och charmant chardonnay som kan misstas för bourgogne blint. Ca del Bosco har också en chardonnay.

Ytterligare tips är Antinoris Cervaro della Sala som var ett av de bästa viner jag drack på senaste italienresan. Kan läsa om den här http://www.finewines.se/threads/la-pergola-italien.3270/

Kan även tänka mig att ha en provning med detta tema, jag har alla viner ovan och kan även ordna en vertikal på Antinoris från 2002-2009 vid intresse.
 

ckntur

Medlem
Ett vitt från området norr om Alba som är gjort på Arneis, Roero Arneis heter vinet, har gjort en rejäl kvalitetsresa dom senaste åren. Det är DOCG och dom är riktigt bra.
 

chambertin

Medlem
Kul tråd, instämmer i att Italienska vita är sjukt underskattade. Har inte testat några av ovan nämnda viner men Feudi di San Gregorios båda Greco di Tufo är riktigt bra, Cutizzi tror jag den bästa heter.

Annars gillar jag chardonnay från Franciacorta. Bellavistas Curtefranca Ucellanda är en riktigt smörig och charmant chardonnay som kan misstas för bourgogne blint. Ca del Bosco har också en chardonnay.

Ytterligare tips är Antinoris Cervaro della Sala som var ett av de bästa viner jag drack på senaste italienresan. Kan läsa om den här http://www.finewines.se/threads/la-pergola-italien.3270/

Kan även tänka mig att ha en provning med detta tema, jag har alla viner ovan och kan även ordna en vertikal på Antinoris från 2002-2009 vid intresse.
Skulle också gärna se en provning på Italienskt vitt. Din vertikal vore väldigt kul att prova.
Personligen är jag barnsligt förtjust i både Fiano och Greco.
 

Pessoa

Medlem
Generellt tycker jag att italienska vita är klart underskattade. Efter resor till Ligurien, Sardinien och Korsika har Vermentino blivit en favorit för mig och min fru. Tycker det är synd att det finns så få att få tag på här i Sverige. (Använder Bolis och svenska näthandlare.) DNA-analyser har väl visat att Pigato = Vermentino. En annan semestervinare är Falanghina som kan vara klart bättre än sitt rykte.

För några år sen gick jag igenom de vita som fick 3 glas i Gambero rosso som jag kunde hitta på Bolaget. Var inte många. Några Verdicchio tyckte jag inte var så spännande. Guiden är intressant men 3 glas är inte samma som säkert kort. (Höga betyg på viner är det väl aldrig.)

Har inte gått igång på Etna rosso som det skrivits mycket om de senaste åren, men Etna Bianco kan vara grymma!

Ofta väljer jag nog inhemska druvor men i norra Italien finns en del intressanta andra. T ex Terlans Winkl är en Sauvignon Blanc med bra QPR.
 

Pessoa

Medlem
Decanters artikel om Vermentino säger det ganska bra. "More enjoyed than admired." http://www.decanter.com/wine-news/o...rd-monday-vermentino-yachtsmans-white-300521/

Noterade förresten att både Tani och Siddùra nu finns på Bolis. Brukar också kunna få 3 glas i GR. Båda importerade av Vinitalia. Dock har de valt de lite enklare(?) vinerna Spèra istället för Maìa från Siddùra och Meoru istället för Taerra från Tani. Ska testa dem när sommaren kommer.

Wine follys översikt: http://winefolly.com/review/vermentino-wine-guide/
Har faktiskt aldrig tänkt på att Vermentino skulle påminna om Sauvignon Blanc. Tycker de är ganska olika.
 
Toppen