Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Italiensk vinprovning

Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Låter spännande, har så pass dålig koll på italienska viner att jag skulle behöva lite hjälp med Bardolinon (vilket jag inte ens hört talas om) samt bra Barbaresco, då jag mest provat Barolo. Helst att det går att finna på systemet, men andra sidor är inte uteslutet.
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Min erfarenhet är att nästan alla som är en gnutta intresserade av att prova något nytt uppskattar ett riktigt bra vin när de får det.
Jo det är nog sant, ska nog inte "se ner" på någon utan snarare gå efter bra viner istället.
Hm listan är numera:

  • G.D Vajra Barolo eller någon Barbaresco, kanske Produttori del Barbaresco Barbaresco(?)
  • La Porta di Vertine Chianti Classico Riserva 2010 eller Casanova di Neri Brunello 2011
  • Le Volte 2014 (vill nog ha en super-toscanare, finns det någon mer i max 300 kronorsklassen?)
Mja, inte enkelt det här inte.
Går ju sådär att hålla budgeten märkte jag nu...
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Välj nedan tre viner så kommer du skänka dina vänner en rutinerad resa genom Italien. Trots att prislappen är modest så påvisar de sitt respektive områdes stil alldeles utmärkt. Uppskattar de inte dessa viner så rekommenderar jag att du hittar nya vänner. :D

G.D Vajra Barolo 229 kr
Barbi Brunello 279 kr
Collepiano 249 kr http://www.vingruppen.se/79670-750ml.aspx
Haha :) Såg ju riktigt bra det där, känns som en stor variation vilket var vad jag letade efter, tack!
 

kayaker

Cyklist
Jo det är nog sant, ska nog inte "se ner" på någon utan snarare gå efter bra viner istället.
Hm listan är numera:

  • G.D Vajra Barolo eller någon Barbaresco, kanske Produttori del Barbaresco Barbaresco(?)
  • La Porta di Vertine Chianti Classico Riserva 2010 eller Casanova di Neri Brunello 2011
  • Le Volte 2014 (vill nog ha en super-toscanare, finns det någon mer i max 300 kronorsklassen?)
Mja, inte enkelt det här inte.
Går ju sådär att hålla budgeten märkte jag nu...
Poggio al Tesoro Sondraia 2012:
By Jancis Robinson
JancisRobinson.com (2016-06-20)
(Poggio Al Tesoro, La Sondraia Superiore Bolgheri Red) The Cabernet Sauvignon is mostly from a single Via Bolgherese 3-ha vineyard at 56m elevation. 65% Cabernet Sauvignon, 25% Merlot, 10% Cabernet Franc, RS 2.4 g/l, TA 5.9 g/l. Aged in 50% new barriques for 18 months. Extremely dark crimson. Some slightly green notes (from the Cabernet Franc?). Fresh and racy. Very competent. (Drink between 2016-2025) 16.5 points
Donna Olimpia 1898 Millepassi Superiore 2008:
By Walter Speller
JancisRobinson.com (2014-09-16)
(Donna Olimpia 1898, Millepassi Superiore Bolgheri Red) Classy
nose of dusty cedar, leafy Cabernet cassis and plum with a hint of red bell
pepper. No signs of age. Sweeter than bordeaux, yet finely balanced and with
velvety tannins. (WS) (Drink between 2012-2018) 17+ points
Jag provade det själv för 1,5år sedan. Kraftigt och ganska publikfriande vin som utvecklades bra i glaset. Torde vara snäppet bättre idag.
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Donna Olimpia 1898 Millepassi Superiore 2008
Vad tror du mellan den och Sagrantino di Montefalco Collepiano 2010 som verkar ha fått bra betyg rent generellt? Om man ska ha något som står ut från en Barolo och Brunello.
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Okej men tror jag nöjer mig med dessa viner:
  • G.D Vajra Barolo 2012, 229 kr
  • Barbi Brunello 2010, 279 kr eller La porta di Vertine 2010, 285 kr, inte riktigt bestämt mig ännu.
  • Donna Olimpia 1898 Millepassi Superiore 2008, 279 kr.
= ca 790 kr med en efterfrågad budget på max 750 från min sida. Kunde ha gått betydligt sämre i detta forum :)

Tacksam för all hjälp!
 

Alpha

Medlem
Okej men tror jag nöjer mig med dessa viner:
  • G.D Vajra Barolo 2012, 229 kr
  • Barbi Brunello 2010, 279 kr eller La porta di Vertine 2010, 285 kr, inte riktigt bestämt mig ännu.
  • Donna Olimpia 1898 Millepassi Superiore 2008, 279 kr.
= ca 790 kr med en efterfrågad budget på max 750 från min sida. Kunde ha gått betydligt sämre i detta forum :)

Tacksam för all hjälp!

Collepiano är min överlägsna favorit av de vinerna som jag listade, klart högre klass än vad priset speglar.
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Collepiano är min överlägsna favorit av de vinerna som jag listade, klart högre klass än vad priset speglar.
Såpass... Får fundera hur jag göra.
Till en annan fråga; hur länge skall en vinerna dekanteras? Antar att Barolon vinner mest på tid i karaffen, hur är det med de Brunellon och t.ex. Collepianon?
 

Alpha

Medlem
Såpass... Får fundera hur jag göra.
Till en annan fråga; hur länge skall en vinerna dekanteras? Antar att Barolon vinner mest på tid i karaffen, hur är det med de Brunellon och t.ex. Collepianon?

Nu är det säkert en 3 år sedan jag drack varken Barolon eller Brunellon men skulle faktiskt säga att av dessa tre viner så är Barolon nog den som vinner minst på dekantering, någon timme räcker. Det är ingen stor komplex Barolo men ger en god bild av vad ett Barolovin är. Brunellon är nog den som behöver mest tid för att öppna upp sig, kan stå en 5-6h i karaffen utan problem om du har tiden.

Collepiano har jag mest druckit på restauranger (där brukar de vanligtvis ta runt 1000-lappen för det) utan nämnvärd dekantering men till fet ragu som vägt upp tanninerna så skulle höfta till med runt 2h.

Någon annan kanske tycker annorlunda? Är ju en del andra faktorer som kan spela in också, tex flaskvariation.
 

kayaker

Cyklist
Nu är det säkert en 3 år sedan jag drack varken Barolon eller Brunellon men skulle faktiskt säga att av dessa tre viner så är Barolon nog den som vinner minst på dekantering, någon timme räcker. Det är ingen stor komplex Barolo men ger en god bild av vad ett Barolovin är. Brunellon är nog den som behöver mest tid för att öppna upp sig, kan stå en 5-6h i karaffen utan problem om du har tiden.

Collepiano har jag mest druckit på restauranger (där brukar de vanligtvis ta runt 1000-lappen för det) utan nämnvärd dekantering men till fet ragu som vägt upp tanninerna så skulle höfta till med runt 2h.

Någon annan kanske tycker annorlunda? Är ju en del andra faktorer som kan spela in också, tex flaskvariation.
För tre år sedan så lär det ha varit en helt annan årgång.
Nu har jag inte provat nämnda Collepiano men Sagrantino är en druva som ger seriöst tanninrika, sträva viner. En ganska extrem druva som jag inte skulle välja till antipasti.
 

Alpha

Medlem
För tre år sedan så lär det ha varit en helt annan årgång.
Nu har jag inte provat nämnda Collepiano men Sagrantino är en druva som ger seriöst tanninrika, sträva viner. En ganska extrem druva som jag inte skulle välja till antipasti.

Hehe, tror du? :D

Detta är en en mer elegant och mjuk Sagrantino. Testa vet ja.
 

Fredrik L

Medlem
En kul druva att slänga in är aglianico från Kampanien. Mastroberardino och Feudi di San Gregorio är välkända producenter från distriktet Taurasi, men det finns även intressanta viner från distriktet Aglianico del Vulture i Basilicata. Annars tycker jag även att Etna Rosso-viner från Sicilien är goda.
 
Toppen