Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Italienskt vin

chambertin

Medlem
Kunde inte hitta någon samlingstråd om Italienska viner vilket kändes lite kontsigt med tanke på forumets motto så jag startar en.

Skall ha en provning på röda Toscanska viner i slutet av Maj så det vore kul om ni delade med er av era erfarneheter på det området.

Själv hade jag en ganska distanserad hållning till Italien som vinland under många år men har på senare år börjat botansiera mer bland flera av deras regioner.
Blev tokförtjust i Aldo Conternos Barolo efter en provning och köpte en del av hans 2001:eek:r som nu ligger till sig i källaren några år.
Hans "Colonnello" och "Cicala" är magnifika viner som imponerar stort på de flesta jag provat ihop med.

I helgen som gick slank en väldigt läcker Greco Di Tufo -06 (Loggia della Serra från Terradora) ner till förrätten och för att hålla sig på spåret så gick vi sedan över till Livio Fellugas Sossó -03 (En Merlot-blend från Collio Orientali del Friuli. Finns på SS: nr 96015 eller 75261 för 295:). Ett förvånansvärt ungdomligt vin med tanke på årgången som imponerade stort i doften men inte riktigt så mäktigt och tätt i smaken som doften skvallrade om. Blir förmodligen bättre med 5-6 års lagring till.

Är mycket förtjust i bl.a Mastroberardinos Greco di Tufo och Fiano di Avellino viner från Kampanien men även Feudi di San Gregorios vita och röda är ofta mycket bra.
Några av dem finns på SS. Mastroberardinos röda Radici Taurasi Riserva kan också vara riktigt bra om man har lite tålamod och dessutom gillar sträva viner.
 

Lando

Medlem
SV: Italienskt vin

chambertin skrev:
Mastroberardinos röda Radici Taurasi Riserva kan också vara riktigt bra om man har lite tålamod och dessutom gillar sträva viner.

Den drack jag (årgång 98:a) på nyår, gillade den men den kändes nästan lite väl sträv till min Osso Buco. Borde nog luftat den lite mer. Önskar jag hade bättre tips på Toscanaviner, vill själv hitta en Brunello som känns klockren, tror jag ska prova Val di Suga Brunello härnäst.
 
Toppen