Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ja, vad säger man... Hjärnsläpp igen.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Som vanligt så har det tagit mig en stund att smälta alla omvälvande intryck. Stora världsomspännande förändringar leder till att min hjärna går i baklås och skrivkrampen infinner sig som ett brev på posten. En bekant, som skriver mycket om bland annat makeup (ett ämne som i sig inte är speciellt långt från vin och goda drycker, även om skillnaden mest ligger i att hon presterar för människor som vill göra sig själva vackrare, medan vi vinnördar liksom får på köpet att andra blir vackrare ju mer vi gör ”vår grej”) brukar yla hysteriskt om ”skrivvkramp” på onsdagskvällar. Vilket är förståeligt då hon har deadline på tisdagar… Tänk er då att ständigt uppleva det som kvällen efter en deadline, en kväll då du fortfarande inte presterat någonting av värde. Så känns det att vara Krug! Det är ganska överskattat om jag ska vara ärlig, men desperation skall vara kreativitetens moder har jag hört.

Nåväl.

Det är dock dags för en förändring, någonting måste ske! Barriquader skall byggas, vägar blockeras och politiker tvingas till underkastelse! Frågan är, som alltid, hur… Nya möjligheter finns för den intresserade att få tag på intressanta viner från källor runt om i Europa. Vinhandlare som www.bbr.com, www.frw.co.uk, och www.farrvintners.com är väl några av de mer kända vinhandlarna som säljer direkt till konsumenter över hela Europa. I Sverige har vi inte riktigt samma möjligheter. I och med Rosengren domen så blev det lagligt för medborgare i SSSveRige att köpa viner på den europeiska marknaden och få dessa hemskickade direkt till dörren eller till vinkällaren. För att stävja detta så valde myndighetena, i folkhälsans namn (för det vet ju alla, att de som dricker viner som kostar över 100 kronor per är kraftigt överrrepresenterade när det gäller alkoholrelaterade sjukdomar) att greppa tag i det så kallade Joustra beslutet för att stävja den enorma flod av billig sprit som snart skulle flöda över landets gränser. Med stöd i den här domen så har skatteverket beslutat att punktskatt ska betalas i landet där varan konsumeras. Det vill säga att svensk alkoholskatt ska betalas innan varan förs över gränsen. För att ytterligare göra saken mer komplicerad så gäller det att säljaren av varan tar ut svensk moms på produkten då det är ett distansköp som riktar sig mot den svenska marknaden. I korthet så innebär det att varan, teoretiskt i alla fall, ska vara lika dyr som om den är inköpt i Svea rike.
Problem uppstår i tolkningen av Joustra beslutet. Detta beslut handlar i grund och botten om att myndigheterna har fått rätt i att ta ut punktskatter i kosumtionslandet i ett fall där ett lokalt tranportbolag har använts vid transporten av varorna, alltså. Myndigheterna i Sverige har rätt att ta ut alkoholskatt på varor som köpts på distans och därefter hämtats hem till Sverige av ett svenskt speditionsföretag, inte under några andra omständigheter. Tvärt om, i och med Rosengrendomen så är det klart och tydligt att det är tillåtet för medborgare i Sverige att ta hem vin, sprit och öl från en utländsk säljare och att på detta endast betala lokala alkoholskatter och lokal moms. Att som myndigheterna idag gör, att hänvisa till en egen tolkning av ett domstolsbeslut som inte har betydelse i sakfrågan är helt absurt. Det är de naturligtvis medvetna om och ligger därför väldigt lågt med detta. Transporter av alkohol går regelbundet över svenska gränsen från de etablerade vinhandlarna ibland annat London och Paris och beslagen har minskat kraftigt, även på varor där svensk alkoholskatt inte har betalats.
De är nämligen livrädda för att bli dragna till EU igen och att få på svart och vitt att det är helt lagligt att plocka hem alkohol på samma premisser som alla andra varor inom EU, att om varan är beskattad i försäljningslandet så skall den betraktas som skattad i Sverige också. Om så blev fallet så skulle den svenska alkoholpolitiken och det omhuldade monopolet falla.

I mina ögon inte en dag för sent…

Advokaten som framgångsrikt drev igenom Rosengrenmålet letar efter någon som är villig att ta fighten med felaktigt betalda skatter. Ar det någon som är intresserad, skicka ett mail till info@finewines.se så ska jag se till att ni får kontakt.

Joustra
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 05:SV:HTML

Rosengren
http://curia.europa.eu/sv/actu/communiq ... 0038sv.pdf
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ja, vad säger man... Hjärnsläpp igen.

Krug88 skrev:
Den sa nog det mesta, varför krångla till det?

Jag håller med, det är så sjukt jobbigt med för mycket text. ;)
 
Toppen