Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jacquesson BdB Avize 2000

Tja!

Tänkte dra in till Hansa på fredag och kolla efter lite rolig champagne, sökte på forumet och såg att några tjackat denna, är det någon som skulle vilja dela med sig av hur den är? Tänkte köra på den eller 2002 L-B Divine, den sistnämnda har jag inte provat sedan 2008 och det vore roligt att se om jag gillar den lika mycket, men sen är det ju alltid kul att prova nåt nytt. Så, det står mellan de här två, och man får ju beslutsångest för mindre.

Tack för hjälpen,
Pelle
 

bmf

Medlem
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

Jag drack den för några veckor sedan och tyckte att det var väldigt god. Stor utvecklad doft och smak av äpple, periska, honung och nougat. Helt klart den bästa champagnen jag provat. Då har jag i och för sig mest provat champagne under 400 kr plus någon DP1999 hittills. Har ingen större erfarenhet av Bdb men denna öppnade verkligen mina ögon för Bdb.
 
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

Har inte druckit 2000 men väl 1996,97 och 99. Av dessa så är nog 99 närmast. Jacquesson gör viner i en ganska publikfriande stil, rena och med bra druvmaterial. I och med prissäkningen så är den värd sitt pris men det är ingen storhet. Tror att den är ganska mogen nu. Föredrar Jacquesson framför Divine som jag tycker visade allt för stor flaskvariation med 2002 årgången.

Alternativ till Jacquesson i samma prisklass är Cuvée St-Vincent Blanc 2000 från R & L Legras som kanske är lite mer personlig. Men som alltid, det är ju en fråga om tycke och smak.
 

bmf

Medlem
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

Kollade i Julles Champagneguide och han har gett Avise 2000 91 p (94 p) så han verkar ju uppskatta den. Håller med shorepower att den är ganska mogen. Jag har svårt att den skulle vinna så mycket på vidare lagring. Efter att ha provat den här så beställde jag några Jacquesson Brut 1997 också som jag inte har fått än. Ska bli kul att prova? Är det nån som provat den?
 
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

bmf skrev:
Kollade i Julles Champagneguide och han har gett Avise 2000 91 p (94 p) så han verkar ju uppskatta den. Håller med shorepower att den är ganska mogen. Jag har svårt att den skulle vinna så mycket på vidare lagring. Efter att ha provat den här så beställde jag några Jacquesson Brut 1997 också som jag inte har fått än. Ska bli kul att prova? Är det nån som provat den?
Herr Juhlin gillar Jacquesson generellt . Jacquesson är en riktigt kompetent producent men jag tycker de blivit lite opersonliga på sistone (eller så har min smak ändrat sig). Men jag är inte av Juhlins klass så jag kan ju ha fel (även om det är extremt sällsynt ;D )
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

Tja, och tack för svar! Jag blev främst nyfiken nu när jag såg att den är nedsatt, det är roligt att prova SS-rean ibland och kolla anledningarna till prisändringen. Flaskvariation är heller aldrig kul, och ska jag prova en Divine vore det tråkigt att bli besviken. Kanske skaffar några såna senare i framtiden. Publikfriande låter bra för tillfället den ska användas till, ska mest sitta och läsa en god bok och smådricka. ;D Dessutom har jag märkt att Julles smak ofta kovarierar med min, så det passar ju bra.


Cuvée St-Vincent var också ett alternativ, men jag slipper välja den eftersom den inte finns i Malmö. :) Tack för fina svar, vidare kommentarer uppskattas också!
 

Elvis

Medlem
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

bmf skrev:
Efter att ha provat den här så beställde jag några Jacquesson Brut 1997 också som jag inte har fått än. Ska bli kul att prova? Är det nån som provat den?

Ja, jag har druckit den vid några tillfällen och tycker att Jacquesson lyckats riktigt bra med den årgången. Perfekt att dricka nu.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

97:an var slut på Hansa, men jag fick iallafall med mig en 2000. Så jag är nöjd. Apropå snygga flaskor så passar den ju in i det gänget också. ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

Krasnojarsk skrev:
97:an var slut på Hansa, men jag fick iallafall med mig en 2000. Så jag är nöjd. Apropå snygga flaskor så passar den ju in i det gänget också. ;D
Om du med 97:an menar Jacquesson Rosé 1997
så kan jag trösta dig med att Gosset Grand Rosé Brut är bättre.
Vi började en liten middag för någon månad sedan med just dessa
två champagner och i den ordningen.
Alla tyckte bäst om Gosset.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Jacquesson BdB Avize 2000

Ahh, nej här handlade det om den vanliga Brut från 1997, men jag skulle även vilja prova Gossets rosé, sista rosén jag drack var Bollingers och den var inte så värst rolig.
 
Toppen