Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jägarexamen?

R.P

Medlem
Har länge vart sugen på att ta den, funderar på att göra det nu i sommar, någon här som har tips på bra intensivkurser? Gärna nåt trevligt ställe med helpension.
 

SUPRA

Bäst
SV: Jägarexamen?

Jag har tyvärr inget konkret tips. Jag gjorde det den långa, hårda och kanske tråkiga vägen, dvs. via studieförbund.
Dessutom har de ju ändrat proven sen dess. Jag vet inte om det blivit svårare eller lättare, jag kan bara hoppas att det
är mer relevant så att det ex. inte står i boken hur många tänder ett djur har i hela underkäken för att de i proven sen frågar
hur många de har i halva underkäken. Jag ser inte poängen med det liksom. ::)

Dessutom kändes det som att de flesta kapitel skrivits av experter på området (inget fel i det alls), men att de ibland totalt saknade pedagogik
och att alla kapitel hade sin egna struktur.

Har inte skjutit ett enda djur sen dess, men nu har jag iaf möjligheten om det skulle bjudas till jakt.
Och det är bättre med jaktlicens än med sportskyttelicens tycker jag, gör det lättare, man slipper fråga en klubb
och man kan använda vapnet för både vilt och tavla.

Har du några frågor ställer jag gärna upp.
 

v_skogh

Medlem
SV: Jägarexamen?

Även jag har jägarexamen på min "att-göra-lista" så tips mottages.
Ska iofs se till att ta skepparexamen först men det är bra att få lite mer kött på benen. Har tre vapen som står och väntar på mig.
 

anders

Medlem
SV: Jägarexamen?

I en postgrop klockan 2.30 en januarimorgon lovade jag mig "ALDRIG MER". Har hållit det sedan dess.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Jägarexamen?

Jag tog min jägarexamen genom studiecirkel när jag var 16 tror jag. Det största bytet jag nedlagt sedan dess var en ladugårdsråtta.

Det var länge sedan.

Av princip ger jag mig inte ut i marker där man riskerar att bli villebråd själv, jag tänker naturligtvis på den i svensk natur vanligt förekommande, och väldigt skrämmande Ixodes ricinus.
 

SUPRA

Bäst
SV: Jägarexamen?

Det finns en lösning. Ju mer harar, vildkaniner och rådjur du skjuter ju färre Ixodes ricinus. :)

Det ligger lite tester uppe, om ni vill kolla svårhetsnivån. Sen är det ju det praktiska delen,
som är väldigt fokuserad på säkerhet. Plus att man ska kunna träffa och avståndsbedöma också.
http://www.jagareforbundet.se/jagarexam ... amen02.asp

Att hitta rätt kurs kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Är det intensiv som gäller är det väl bara att titta på boendet, menyn och dryckerna till? ;)


Här är lite bilder jag tog från en dag på skjutbanan för några år sedan. Hoppas det livar upp? ;)
En del kanske tycker vi lägger ner en förmögenhet på viner, men det är inget mot de summor
en del lägger ner för det perfeka vapnet. Hagelbössan kostade 70.000 kr

A clay pigeon dies.

Guns-1.jpg


.375 Holland & Holland compared to a .22 LR
This is like firing a torpedo. You load, aim and fire.
And then you don't remember what you aimed at. :hihi:
Your body is too busy to handle the recoil. :)

Guns-2.jpg


A water melon at the end of the shooting range. Gee I wonder what is going to happen...

Guns-3.jpg


The water melon explodes.

Guns-4.jpg


Hmm...another water melon is ready to meet the .375 Holland & Holland...

Guns-5.jpg


Note the beer can aiming for the moon

Guns-6.jpg


Guns-7.jpg


A Magnum. Note the flame and the recoil.

Guns-8.jpg
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Jägarexamen?

Tack för info och bilder. :)

Det är väl bara att kolla bästa möjliga intensivkurs med bra dryck och middagar. ;) Om det är nån som en att rekommendera så tar jag tacksamt emot tips. Hur är det med handeldvapen, svårt att få licens på? Måste man vara inskriven i skytteklubb? Sköt för första gången i mitt liv i vintras i Filippinerna, en Taurus .45, man får lätt mersmak. Men mitt primära mål är såklart att jaga.
 

Helen

Medlem
SV: Jägarexamen?

Min älskling Stefan tog sin jägarexamen hos Calle Von Essen i skokloster. De har en intensivkurs.
kolla länken. http://www.skoskeet.com/ det låter som om detta skulle kunna passa dig.
han var väldigt nöjd med hela paketet och är fortfarande medlem i skokloster skytteklubb .
Lycka till!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Jägarexamen?

1CRU skrev:
Min älskling Stefan tog sin jägarexamen hos Calle Von Essen i skokloster. De har en intensivkurs.
kolla länken. http://www.skoskeet.com/ det låter som om detta skulle kunna passa dig.
han var väldigt nöjd med hela paketet och är fortfarande medlem i skokloster skytteklubb .
Lycka till!

Det där stället såg inte fel ut, tack!
 

SUPRA

Bäst
SV: Jägarexamen?

R.P skrev:
Hur är det med handeldvapen, svårt att få licens på? Måste man vara inskriven i skytteklubb?

Handeldvapen, dvs. revolver eller pistol är inte alls lätt att få licens på.

För det första så måste du ha varit medlem i en klubb i minst 6 månader, samt skjuta tre guldserier (46 av 50 på 25 meter med kaliber .22) inom ett år, och en del andra krav som iofs är en piece of cake när du väl lyckas skjuta guld.
Då kan du få en BEHOVSlicens på en kaliber .22. Behovslicens = du måste tävla i klubbens ögon tävla någorlunda aktivt, annars blir du av med licensen.
Klubben vill med andra ord inte ta sig an en nybörjare som sedan bara drar. Då kommer du garanterat bli av med licensen, då behov inte förekommer.
Om du har licens på en .22 kan du 6 månader senare ansöka om större kaliber. Det tar med andra ord MINST ett år innan du kan hålla en "riktig" pistol i handen.
Och då pratar jag inte Magnum, tror inte klubben skulle tillåta det direkt efter en .22.

Jag går just nu en nybörjarkurs i pistolskytte. Jag har skjutit mängder med serier på 45/50, dvs. silver. *suck* Men att få till en guldserie har visat sig vara svårt,
men det kommer med tiden när man får mer skott via tävlingar osv.
Varje serie är på 5 skott kanske jag ska nämna. Sätter du 5 st. nior på tavlan har du med andra ord inte skjutit guld, så området är ganska smalt.

Så det är inte lätt. Förvisso finns det de som har lätt för allt, men jag tror att jag ligger i den övre tredjedelen - om inte högre - med mina pistolskytteresultat än så länge av cirka 20 startande.
Jag sätter mina skott på det svarta utan större problem. En del har fortfarande svårt att träffa tavlan, och kanske borde inse att pistolskytte inte är deras grej.

Jag lovar dig att pistolklubbarna inte ser det som sin uppgift att beväpna Sverige...

Jag vet inte vart du bor, men kan kanske tipsa dig om en bra klubb i Stockholm så du kan börja till nästa år...
 

kayaker

Cyklist
SV: Jägarexamen?

SUPRA skrev:
Handeldvapen, dvs. revolver eller pistol är inte alls lätt att få licens på.
Nej, det är väl klart lättare att bli vapenhandlare om jag tolkat saken rätt...
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Jägarexamen?

Jag bor i Barcelona men är i sthlm när jag är i Sverige, under sommaren några veckor i sommarstugan i Norrland. Jag tar gärna emot tips på skytteklubbar i sthlm. Jobbigt att det är så svårt med licens, får väl hålla mig till att skjuta pistol i Filippinerna när jag är där över jul, polaren där har en hel del vapen, får tom ta med sig dom på stan om han vill, inte för att det är bättre att ha så lösa vapenlagar men det känns lite väl strikt i Sverige.

Huvudsaken är iaf att ta jägarexamen så man kan jaga, jag hoppas jag har tid till en intensivkurs i sommar.
 

hobson

Medlem
SV: Jägarexamen?

om du ändå är i Stockholm så anordnar både Walter Borg & Hunt ( vapen/jakt aff....) intensiv kurser, tror att det är 3 dagar + uppskjutning.
Själv så jag jagar alldeles för mycket (enligt frun..) & skjuter även pistol i Tyresö. som sagt att ta jägar ex. är inte speciellt svårt eller tar lång tid medans pistol/revolver tar minst 1 år samt att det är långa vänte tider eller att man måste vara rekommenderad av en medlem..
J.
 
Toppen