Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jättebilliga viner som smakar ok?

chambertin

Medlem
Har egentligen bara ett rött vin under 100:- som jag med gott samvete rekommenderar till inte så intresserade vindrickare (Edit: sorry, menade inte att låta nedlåtande men insåg att det såg så ut ) och det är Baltos från Bierzo (91:-, http://www.systembolaget.se/79246 )

Bland vita känns det som det skulle kunna finnas fler men Fleur du Cap Chardonnay (89:- http://www.systembolaget.se/2015 ) brukar vara anständig.

Rose: Minuty t.ex ( http://www.systembolaget.se/2590 )
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spana in Portugal.
För något år sedan slank det ned en pinkivsflaska i:
2007 Picos do Couto för 79 spänn. Den välte bordet och jag inhandlade ett gäng som fortsätter växa! Flera viner från Madiran ger samma makalösa effekt på njutning även på studentbudget.
Senast i Sverige svaldes ned en flaska av Petters pappersinslagna rödtjut som resulterade i ytterligare tre inköpta flaskor:
2012 P.Lex för 99 kronor flaskan. Ett riktigt bra, spännande köttvin för den pengen.

...i studentåldern drack vi Mouton, Le Pin, Yquem osv. Ofta 15 personer tillsammans, kostnaderna för vinerna utslagna per person. Oftast med "bonusviner" så att det inte bara var kostnaderna som blev utslagna...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Spana in Portugal.
Native Touriga Nacional Cabernet Sauvignon för 59 pistoler är inte alls oäven om man vill gå ner i den absolut lägsta prisklassen, rejält med luft och ett schysst glas så kan det vinet faktiskt ge en liten njutning. Det är helt klart att ingen kan mäta sig med portugiserna när det gäller att göra billiga viner.
 

Gurto

Medlem
Du menar alltså att du provat alla andra billiga viner på SB och konkluderar detta? Kanske därför du inte minns årgången ;)
Precis så är det .......eller så tyckte jag att det var överflödigt att lägga till "av de jag har prövat" :p Självspäkningen att prova igenom allt billigt skräp på bolaget lämnar jag till någon annan. Ställer du upp? ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Precis så är det .......eller så tyckte jag att det var överflödigt att lägga till "av de jag har prövat" :p Självspäkningen att prova igenom allt billigt skräp på bolaget lämnar jag till någon annan. Ställer du upp? ;)
Bara man sorterar dem på druvor är jag LÄTT på. Och dricker hellre blint till skillnad mot vad de svenska "etikettproffsen" föredrar. Kanske detta borde bli en egen tråd?

BRILJANT IDÉ TACK VARE GURTO:
Finewines.se ger varje år ut en officiell winkatalog på temat: SB:s standardsortiment. BLINDPROVAT av Finewines' medlemmar. Låter som en perfekt semestervecka :)
Vad säger herrarna och lekledarna @Anders Landström och @Jimmy Forsman ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bara man sorterar dem på druvor är jag LÄTT på. Och dricker hellre blint till skillnad mot vad de svenska "etikettproffsen" föredrar. Kanske detta borde bli en egen tråd?

BRILJANT IDÉ TACK VARE GURTO:
Finewines.se ger varje år ut en officiell winkatalog på temat: SB:s standardsortiment. BLINDPROVAT av Finewines' medlemmar. Låter som en perfekt semestervecka :)
Vad säger herrarna och lekledarna @Anders Landström och @Jimmy Forsman ?
Funderade på detta idag...varför är det så ovanligt med blindprovningar bland proffsdrickarna (visst, prestige, trovärdighet och liknande, men trovärdigheten ökar ju vid blindtest)? Munskänken testar samtliga vin från SB och med väldigt få undantag så vet man vilken poäng vinet fått bara genom att veta priset. Är det verkligen som så att pris och prestanda följs åt som hand och handske? Jag upplever att det sker relativt ofta, men långtifrån alltid...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Bara man sorterar dem på druvor är jag LÄTT på. Och dricker hellre blint till skillnad mot vad de svenska "etikettproffsen" föredrar. Kanske detta borde bli en egen tråd?

BRILJANT IDÉ TACK VARE GURTO:
Finewines.se ger varje år ut en officiell winkatalog på temat: SB:s standardsortiment. BLINDPROVAT av Finewines' medlemmar. Låter som en perfekt semestervecka :)
Vad säger herrarna och lekledarna @Anders Landström och @Jimmy Forsman ?
Absolut. Så länge någon annan än just @Anders Landström och @Jimmy Forsman projektleder, genomför och betalar. ;)
 

Zaphod

Medlem
Angående billiga viner som duger som enklare vardagsvin, så skulle jag rekommendera Alamos Malbec (om man nu gillar malbec) och Blason de Bourgogne Macon-Villages för 86 pengar.
 
Precis så är det .......eller så tyckte jag att det var överflödigt att lägga till "av de jag har prövat" :p Självspäkningen att prova igenom allt billigt skräp på bolaget lämnar jag till någon annan. Ställer du upp? ;)

Prova allt på Systembolaget har vi vinskribenterna till. Lite som I gamla dagar då man lät ett fåtal av stammedlemmarna prova innan resten av stammen åt. Bättre att några få blir förgiftade än alla. Eller vad säger @Erica L och @Magnus Ericsson
 
Funderade på detta idag...varför är det så ovanligt med blindprovningar bland proffsdrickarna (visst, prestige, trovärdighet och liknande, men trovärdigheten ökar ju vid blindtest)? Munskänken testar samtliga vin från SB och med väldigt få undantag så vet man vilken poäng vinet fått bara genom att veta priset. Är det verkligen som så att pris och prestanda följs åt som hand och handske? Jag upplever att det sker relativt ofta, men långtifrån alltid...
Blindprovning ställer stora krav på den som provar. Tyvärr är det få som tar sig den tiden och utmaningen. Pris och kvalitet hänger oftast ihop men långt ifrån alltid
 

Vino fino

Medlem
Passar mig utmärkt - jag ställer nämligen höga krav på den jag väljer att lita på.
Om man vill vara generös kan man tillstå att blinda provningar ibland stjäl fokus från kvaliteten på det man provar och istället blir en övning i att identifiera vad som egentligen finns i glaset. Av detta skäl körs ofta halvblinda provningar i professionella sammanhang (utanför Sverige...).

Om man vill vara cynisk kan man konstatera att en hel generation av svenska s.k. vinskribenter har tjänat sitt levebröd på att prova icke-blint. Vissa av dessa har öppet, utan skam, lierat sig med leverantörer och lanserat vin i deras eget "goda" namn ("NN's Collection"), tagit plats i styrelsen hos leverantörer, m.m. Varför har de inte provat blint? Förutom att man kan sabba relationerna med leverantörerna så skulle det också ställa orimliga krav på människor som inte har någon formell utbildning inom det expertområde som de säger sig tillhöra. Dvs deras tillkortakommanden skulle avslöjas. Alla dessa "brakfynd" som inte smakar så gott när man provar dem blint...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om man vill vara generös kan man tillstå att blinda provningar ibland stjäl fokus från kvaliteten på det man provar och istället blir en övning i att identifiera vad som egentligen finns i glaset. Av detta skäl körs ofta halvblinda provningar i professionella sammanhang (utanför Sverige...).

Om man vill vara cynisk kan man konstatera att en hel generation av svenska s.k. vinskribenter har tjänat sitt levebröd på att prova icke-blint. Vissa av dessa har öppet, utan skam, lierat sig med leverantörer och lanserat vin i deras eget "goda" namn ("NN's Collection"), tagit plats i styrelsen hos leverantörer, m.m. Varför har de inte provat blint? Förutom att man kan sabba relationerna med leverantörerna så skulle det också ställa orimliga krav på människor som inte har någon formell utbildning inom det expertområde som de säger sig tillhöra. Dvs deras tillkortakommanden skulle avslöjas. Alla dessa "brakfynd" som inte smakar så gott när man provar dem blint...
Om man provar stora mängder vin, löpande, så måste dessa delas in på ett bra sätt, tex efter druvor eller vintyp. Söta och stärkta viner sist varje arbetsdag.

Jag är lätt på att sam-anordna en sådan semestervecka i juli.
Jag ser framför mig: 15-30 hyfsat kunniga, sugna, engagerade personer med iPads eller andra plattor. Är ju bla ett mckt bra inlärningstillfälle.
Är det ngn som vet hur många standardviner som finns i SB:s sortiment? Vad skulle en flaska av varje rött och vitt kosta in alles?
Finns ngn som skulle kunna skapa en bra databas för smaknotsinsamling och www-publicering?
Är sponsoring ok? Aftonbladet.se? ...eller annan?

Helt klart bättre och roligare än en charterresa till solen!
 

ZQT

Medlem
Har egentligen bara ett rött vin under 100:- som jag med gott samvete rekommenderar till inte så intresserade vindrickare (Edit: sorry, menade inte att låta nedlåtande men insåg att det såg så ut ) och det är Baltos från Bierzo (91:-, http://www.systembolaget.se/79246 )

Bland vita känns det som det skulle kunna finnas fler men Fleur du Cap Chardonnay (89:- http://www.systembolaget.se/2015 ) brukar vara anständig.

Rose: Minuty t.ex ( http://www.systembolaget.se/2590 )

Kan verka så ibland. Är knepigt där man är student, alla som pluggat vet vilken sorts budget, eller icke-budget man har... Särskilt när man har en högre prioriterad hobby som exklusiva schweiziska armbandsur...


Enda riktigt billiga vin som jag tycket levererar en trevlig upplevelse:
http://www.systembolaget.se/2275

Osäker på om det var den årgången jag provade dock.

Tror att någon nämnt det innan, har iaf skrivit upp det! Tack!
 
Toppen