Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jättebilliga viner som smakar ok?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Runt 1 200 viner har jag för mig att det finns i ordinarie sortimentet totalt.
Om det är sant, så kanske vi måste begränsa oss till evt röda? Eller dela in oss i grupper som hjälps åt att sortera bort skräpet (och sen hjälpas åt med det "bra") eller kanske helt enkelt låta bli alla BiB:ar och de allra allra billigaste?

Spännande grupparbete!

1000 flaskor kostar då ca 80.000kr. Kostar då som en charterresa per person... Om vi inte ordnar med sponsoring så klart :)
Crowd funding?
 
Prova allt på Systembolaget har vi vinskribenterna till. Lite som I gamla dagar då man lät ett fåtal av stammedlemmarna prova innan resten av stammen åt. Bättre att några få blir förgiftade än alla. Eller vad säger @Erica L och @Magnus Ericsson
Ja något ska man ha oss till. Vi ställer upp och provar - överlever vi så rekommenderar vi en och annan flaska. :)
Den här tråden började ju med en Malbec - jag har också skrivit upp den när den kom 2010. Då kostade den 80 kronor.
http://hd.se/mat/uppkorkat/2010/08/24/dagens-vinare-svart-malbec-fran-cahors
 
Blindprovning ställer stora krav på den som provar. Tyvärr är det få som tar sig den tiden och utmaningen. Pris och kvalitet hänger oftast ihop men långt ifrån alltid
När det gäller Systembolagets nyhetsprovningar så har ni helt rätt i att det är få som provar blint. Det finns nog flera skäl till detta. Den viktigaste anledningen är nog tid. Ska man prova igenom 100-150 viner på några timmar så är det extremt svårt att prova dem blint.
Dessutom så är nyhetsprovningarna på Bolaget inte utformade för detta. Vinerna står uppradade, först vitt, sedan rött, sist sött - följt av öl och sprit. I år har man dessutom slutat täcka över de röda - så ska du prova de blint så får du blunda när du går fram till flaskorna och häller upp! ;)
Här finns inga teman och inga referensramar. Jag vet nog inte en enda provare som inte kan gå helt och hållet galet under de förutsättningarna (ett billigt vin med mycket frukt kan kännas som rean lyxvinet efter ett gäng riktigt torra unga viner tex och ett lätt och elegant vin kan kännas som rena rödtjutet om det står efter ett gäng supertoscanare tex).
Personligen försöker jag alltid prova så blint som möjligt. Jag hämtar vinerna (mellan 4-6 åt gången). Skriver i ett blankt dokument. Och kollar först sedan av vad det är jag har provat. Det funkar bra med de vita eftersom de är övertäckta (för att de ska hålla sig svala) men alltså inte med de röda (även om jag ofta glömmer av vad jag hällt upp på vägen från flaskorna till bordet eftersom vi provar i ett j-la tempo). Det bästa hade förstås varit om man hade haft möjlighet att prova igenom alla sina "fynd" igen vid ett annat tillfälle (och då gärna blint)!
Btw - nestorn Karl-Axel Svensson är en av de som alltid provar blint!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Om det är sant, så kanske vi måste begränsa oss till evt röda? Eller dela in oss i grupper som hjälps åt att sortera bort skräpet (och sen hjälpas åt med det "bra") eller kanske helt enkelt låta bli alla BiB:ar och de allra allra billigaste?

Spännande grupparbete!

1000 flaskor kostar då ca 80.000kr. Kostar då som en charterresa per person... Om vi inte ordnar med sponsoring så klart :)
Crowd funding?

Idén är kul, men det kanske vore bäst att börja med en kategori - typ röda i ordinarie sortimentet.
Men för att kunna gör en seriös bedömning tycker jag att vi bör testa i alla fall ett glas av varje vin (15-25cl) för att känna hur det utvecklas i glaset och se vilken njutning det ger. För att klara det behövs det rätt mycket tid.
 
Riktigt bra vin för pengarna. Och lysande om man gillar grenache. Alltså inget för herr @Anders Landström ;)

Låter mig inte lockas in i den fällan :)

När det gäller Systembolagets nyhetsprovningar så har ni helt rätt i att det är få som provar blint. Det finns nog flera skäl till detta. Den viktigaste anledningen är nog tid. Ska man prova igenom 100-150 viner på några timmar så är det extremt svårt att prova dem blint.
Dessutom så är nyhetsprovningarna på Bolaget inte utformade för detta. Vinerna står uppradade, först vitt, sedan rött, sist sött - följt av öl och sprit. I år har man dessutom slutat täcka över de röda - så ska du prova de blint så får du blunda när du går fram till flaskorna och häller upp! ;)
Här finns inga teman och inga referensramar. Jag vet nog inte en enda provare som inte kan gå helt och hållet galet under de förutsättningarna (ett billigt vin med mycket frukt kan kännas som rean lyxvinet efter ett gäng riktigt torra unga viner tex och ett lätt och elegant vin kan kännas som rena rödtjutet om det står efter ett gäng supertoscanare tex).
Personligen försöker jag alltid prova så blint som möjligt. Jag hämtar vinerna (mellan 4-6 åt gången). Skriver i ett blankt dokument. Och kollar först sedan av vad det är jag har provat. Det funkar bra med de vita eftersom de är övertäckta (för att de ska hålla sig svala) men alltså inte med de röda (även om jag ofta glömmer av vad jag hällt upp på vägen från flaskorna till bordet eftersom vi provar i ett j-la tempo). Det bästa hade förstås varit om man hade haft möjlighet att prova igenom alla sina "fynd" igen vid ett annat tillfälle (och då gärna blint)!
Btw - nestorn Karl-Axel Svensson är en av de som alltid provar blint!

Inser att det inte är helt lätt att prova blint under de förutsättningarna men det är synd att det inte görs mer ofta. Tror att en hel del viner som inte kommer fram.

Har hjälpt leverantörer med att prova viner som de ska ta in i sortimentet. Det är svårt men man för köra igenom vinerna i flera omgångar. Tar tid och då resonerar man ju också kring bordet om de olika vinerna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vid Les salons des vins des Vignerons Indépendants för tre år sedan så rev jag av först ett 25-tal röda Bordeaux, gav upp dem, sedan ett 50-tal Chablis PC och GC, följt av ca 50 torra Alsace PG. Och avslutade med så många söta Elsasser jag kunde hitta av Riesling och PG. Under en dag.
Valde ut de bästa och köpte en flaska av varje.
Då min käresta behövde ta en liten paus, passade jag på att smyga med några Bandol och Madiran, det var välkommet! Mina tänder och läppar var kolsvarta efter dagen och fortfarande lilaaktiga efter aftontoiletten. Var helt utmattad. Och lycklig :cool:
Vill göra om och göra mer disciplinerat i Paris, senare i år. De kör fö alldeles strax nästa vända i Paris: 28-31 mars.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja har blindprovat över 2000 viner hittils i år!
Att du har provat blint är en sak, men att ha hunnit prova 2000 viner redan i år innebär 27,8 st unika viner i snitt per dag. Visst, jobbar man som sommelier så kanske det är möjligt, vad vet jag...och imponerande helt klart. Man får ju hoppas att du spottar och käkar bakpulver för att neutralisera syraattacken på tänderna. ;)
 
Last edited:
Toppen