Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Johan Lidby Sortimentsprovning "Vinet 2017"

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Igår hade Johan Lidby sin första vin och matmässa i Stockholm. På plats fanns ca 35 producenter och 250 viner att prova.
Var det någon annan som var på plats? Vad tyckte ni? Jag såg att @Steef hade provat Pierre Gonons 05 och 14 så jag gissar att du var där?
Riktigt lyckad kväll! Mycket folk! Mycket vin! Ett bra upplägg och generöst med tid för att hinna gå igenom allt av intresse utan att stressa.

Blev minst sagt en vinös kväll, delar lite bilder:
Jag återkommer lite senare med mina kommentarer, måste samla tankarna och ha lite mer tid på mig :)

Foto 2017-02-18 16 50 24.jpg
Foto 2017-02-19 10 33 09.jpg
Foto 2017-02-19 10 33 32.jpg
Foto 2017-02-19 10 33 44.jpg
Foto 2017-02-19 10 34 11.jpg
Foto 2017-02-19 10 34 32.jpg
IMG_0744.jpg
IMG_0745.jpg
IMG_0746.jpg
IMG_0747.jpg
IMG_0748.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår hade Johan Lidby sin första vin och matmässa i Stockholm. På plats fanns ca 35 producenter och 250 viner att prova.
Var det någon annan som var på plats? Vad tyckte ni? Jag såg att @Steef hade provat Pierre Gonons 05 och 14 så jag gissar att du var där?
Riktigt lyckad kväll! Mycket folk! Mycket vin! Ett bra upplägg och generöst med tid för att hinna gå igenom allt av intresse utan att stressa.

Blev minst sagt en vinös kväll, delar lite bilder:
Jag återkommer lite senare med mina kommentarer, måste samla tankarna och ha lite mer tid på mig :)

Visa bifogad bild 9424 Visa bifogad bild 9425 Visa bifogad bild 9426 Visa bifogad bild 9427 Visa bifogad bild 9428 Visa bifogad bild 9429 Visa bifogad bild 9430 Visa bifogad bild 9431 Visa bifogad bild 9432 Visa bifogad bild 9433 Visa bifogad bild 9434
Det blir en lång dag framför datorn misstänker jag. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det blir en lång dag framför datorn misstänker jag. :)

Haha om det vore så väl, nä det blir väl snarare om jag har tur att få en lucka mellan lunchen och middagen, tvätten och dammsugaren och nånstans mellan att min dotter sover eller äter hos mamma. Om inte man skulle hinna med en promenad med barnvagnen och veckohandla mat idag.. hmm.. söndagar, alltid en frid att vara ledig från jobbet :D
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur gör ni när ni går på mässor eller andra evenemang när man kan prova flera viner? Det känns inte som att jag har en sportsmössa att sammanfatta allt på ett schysst sätt, snarare att jag lärde mig mycket mer om vin och vilka stilar jag gick igång på, och vice versa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur gör ni när ni går på mässor eller andra evenemang när man kan prova flera viner? Det känns inte som att jag har en sportsmössa att sammanfatta allt på ett schysst sätt, snarare att jag lärde mig mycket mer om vin och vilka stilar jag gick igång på, och vice versa.
Det är hopplöst att göra allt vin på en mässa/större provning rättvisa. Man får försöka vara selektiv och hålla sig kort om man tar noter. De viner som gör större intryck brukar fastna bra i minnet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur gör ni när ni går på mässor eller andra evenemang när man kan prova flera viner? Det känns inte som att jag har en sportsmössa att sammanfatta allt på ett schysst sätt, snarare att jag lärde mig mycket mer om vin och vilka stilar jag gick igång på, och vice versa.

Vad var Salonen?;)

Gillade mässor som nyfiken nybörjare då man kan få en överblick som du är inne på. Brukade bara sätta 1-3 stjärnor på vinerna jag gillade och ville kolla upp senare. Numera håller jag mig undan då vinupplevelsen är obefintlig.

Var dock på en liten kvalitativ champagnemässa som var en protest mot den stora champagnedagen förra året. Den var fantastisk. Selosse, Cedric Bouchard, Ulysses, Rodez, Larmandier Bernier mm. Hoppas verkligen den blir av i år igen @CH. Där fanns det tid för både anteckningar och reflektioner men då var det bara 5 utställare med ca 40 viner totalt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad var Salonen?;)

Gillade mässor som nyfiken nybörjare då man kan få en överblick som du är inne på. Brukade bara sätta 1-3 stjärnor på vinerna jag gillade och ville kolla upp senare. Numera håller jag mig undan då vinupplevelsen är obefintlig.

Var dock på en liten kvalitativ champagnemässa som var en protest mot den stora champagnedagen förra året. Den var fantastisk. Selosse, Cedric Bouchard, Ulysses, Rodez, Larmandier Bernier mm. Hoppas verkligen den blir av i år igen @CH. Där fanns det tid för både anteckningar och reflektioner men då var det bara 5 utställare med ca 40 viner totalt.
Champagnedagen "OFF" var verkligen ett perfekt format!
 

Fredrik L

Medlem
Eftersom jag har sportlov under nästa vecka lyckades jag få krångla mig in på Lidbys branschprovning imorgon eftermiddag. Antar att det är samma startfält. Något som du särskilt vill rekommendera @Deppodi ?

Tänkte annars ta mig igenom Leitz, Hirsch och Calera till att börja med, och sedan köra lite på måfå. Tänker mig att skriva en liten rapport också jag.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är hopplöst att göra allt vin på en mässa/större provning rättvisa. Man får försöka vara selektiv och hålla sig kort om man tar noter. De viner som gör större intryck brukar fastna bra i minnet.

Ja precis, det var lite så jag tänkte igår också. Undra hur många av vinerna som man ratade igår, som egentligen hade dugit bra hemma? Säkert för många, men samtidigt är det lite av charmen med att kunna ställa flera viner mot varandra utan att vänta flera veckor mellan flaskorna!

Vad var Salonen?;)

Jag hade hoppats på att det skulle finnas en Salon att testa! Hade min förväntningar högt uppskruvade på Delamotte efter att ha läst att de samarbetade med Salon. Fick höra att Salon 06 skulle släppas om ca en månad och att 08 skulle släppas år 2021.

Eftersom jag har sportlov under nästa vecka lyckades jag få krångla mig in på Lidbys branschprovning imorgon eftermiddag. Antar att det är samma startfält. Något som du särskilt vill rekommendera @Deppodi ?

Tänkte annars ta mig igenom Leitz, Hirsch och Calera till att börja med, och sedan köra lite på måfå. Tänker mig att skriva en liten rapport också jag.

Kul! Då får du säkert mer plats vid borden och lättare att lyssna på producenterna.
Jag provade ingen av de italienska producenterna då det blev brist på tid, valde att börja med USA.

Spanien
Casa Los Fragiles och Guimaro kan du hoppa över, kändes som plonk.
Bodegas y vinedos castro ventosa. Två intressanta viner från Bierzo. Kanske ingen fullträff men tycker att de höll ihop bra!

Tyskland
Leitz höll riktigt bra nivå! Gillade deras Magic Mountain 2015 bäst.

Frankrike
Chateau Fuisse hade en bra NV Cremant.
Pierre Gonon hade med sig sin Syrah från -14 och -05, riktigt bra!
Domaine Marcel Deiss, riktigt bra! Tycker de höll en högre nivå än Leitz.
Olivier Leflaive mycket goda viner, framförallt 2014 Meursault.
Maison Rijckaert var en överraskning för mig, trodde att alla viner från Jura var oxiderade i sin stil, men det här var tvärtom. Hög syra och behaglig frukt som rundade av det på ett snyggt sätt.

Österrike
Weingut Schmelz höll hög nivå på alla sina viner, gillade framförallt deras Riesling Steinriegl Smaragd 2015.
Weingut Rabl, gick mer åt att vara fylliga med frukt än vad Schmelz gjorde, smaksak vad man gillar bäst, fortfarande bra. Älskade att de hade ett Eiswein!

USA
Seghesio blev lite av en besvikelse, tycker de spelade på för mycket alkohol och tyngd på sin Zinfandel. Däremot hade de en Sangiovese som var riktigt bra!
Hirsch WOTN, goda viner i perfekt balans. Kul att dricka amerikansk PN.
Caleras viner var bra, men tyvärr inte lika hög nivå som Hirsch. Om jag hade provat vinerna i omvänd ordning så hade jag säkert gillade Calera bättre.
San Lorenzo har tydligen samarbetat med Seghesio, men nu driver han en egen verksamhet och gör ett eget vin. 90% av druvorna säljer han till Seghesio. 10% använder han själv för att göra sitt vin. Snudd på WOTN för min del.

Australien
Hoppade över dessa i brist på tid.
 

Daniel A

Administratör
Hur gör ni när ni går på mässor eller andra evenemang när man kan prova flera viner? Det känns inte som att jag har en sportsmössa att sammanfatta allt på ett schysst sätt, snarare att jag lärde mig mycket mer om vin och vilka stilar jag gick igång på, och vice versa.
Jag brukar skriva ner några korta ord (ofta i referens till annat jag provat under samma kväll - speciellt om det är snarlik stil på det jag testar) och sätta ett enkelt betyg i form av utropstecken. Tycker det hjälper minnet i efterhand. Viktigast är ju att notera det som verkligen är gott och av framtida intresse...

Tyskland
Leitz höll riktigt bra nivå! Gillade deras Magic Mountain 2015 bäst.
Passar på att slänga upp ett tungt boktips. Bergtagen, av Thomas Mann, (The Magic Mountain i engelsk översättning) är sannolikt vad vinnamnet syftar på. Vågar inte uttala mig om bok och vin speglar varandra på något sätt.

Frankrike
Maison Rijckaert var en överraskning för mig, trodde att alla viner från Jura var oxiderade i sin stil, men det här var tvärtom. Hög syra och behaglig frukt som rundade av det på ett snyggt sätt.
Jura kommer i alla möjliga stilar! Ibland finns ordet ouillé på vinerna som inte är gjord i oxiderad stil. Värda att leta efter, även om det såklart är det där oxiderade som är mest spännande med Jura. ;)

Låter som ett trevligt evenemang. Tack för att du skrev ner lite om det!
 

Gradin

Medlem
Av de viner jag testade var några av de mest intressanta och goda följande:

Casanova DI neri Brunello DI montalcino 2011
Leitz Magic mountain 2015
Chateau fuisse Les combettes 2014 även Julienas 2014
Pierre gonon 2014 även 2005 som producenten sa hade tagits från Lidbys egna källare
Roger champault Sancerre Cote de champtin rouge, spännande och god pinot
Bruno clair Marsannay Les grasses tetes 2014 & Chambolle Musigny 2012
Marcel deiss Engelgarten 2013
Olivier leflaive Meaursault 2014
Hirsch East ridge 2013 & Reserve pinot 2013
Calera Ryan 2013 & Mills 2014

Ett urval av de jag hade noterat som väldigt goda
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
Passar på att slänga upp ett tungt boktips. Bergtagen, av Thomas Mann, (The Magic Mountain i engelsk översättning) är sannolikt vad vinnamnet syftar på. Vågar inte uttala mig om bok och vin speglar varandra på något sätt.
...
Är vinet platt långtråkigt och total avsaknad av komplexitet, djup och utveckling. Händer det ingenting halvägs och du funderar på varför världens samlade vinkår hyllar det medan du funderat på att hälla ut från första glaset?
 

Silenos

Medlem
Är vinet platt långtråkigt och total avsaknad av komplexitet, djup och utveckling. Händer det ingenting halvägs och du funderar på varför världens samlade vinkår hyllar det medan du funderat på att hälla ut från första glaset?
:D

Men nu tycker jag du är för hård. Utan tvekan ville man ibland kasta bokjäveln i väggen. Men när sista sidan är läst ter sig ändå världen lite annorlunda än innan. Typ på samma sätt som efter en pava vin. Det senare sättet är ju onekligen tidseffektivare...
 

Daniel A

Administratör
Är vinet platt långtråkigt och total avsaknad av komplexitet, djup och utveckling. Händer det ingenting halvägs och du funderar på varför världens samlade vinkår hyllar det medan du funderat på att hälla ut från första glaset?
:D

Men nu tycker jag du är för hård. Utan tvekan ville man ibland kasta bokjäveln i väggen. Men när sista sidan är läst ter sig ändå världen lite annorlunda än innan. Typ på samma sätt som efter en pava vin. Det senare sättet är ju onekligen tidseffektivare...

Finewines goes litteraturkritiker. Underbart! :kyss:
 

MagnusH70

Medlem
Jag var på plats på det tidiga passet. Kom dock något sent, så jag hann inte allt jag ville prova. Många spännande viner var det!
 

Fredrik L

Medlem
Här kommer de viner som jag gillade mest av de jag hann prova på Lidbys sortimentsprovning. Generellt sett var det mesta jag drack av hög kvalitet, men har svårt att få tid till att skriva om alla.

16923669_10154828877840240_519269213_n.jpg
Leitz tycker jag gör bra viner, och här tog jag mig igenom de vingårdsbetecknade vinerna som hade ganska olika karaktär, vilket enligt producenten är medvetet, då de vill visa upp de olika terroirerna.
- Kaisersteinfels Terassen 2015 (279 kr) bjöd på generös frukt, med persika, gula och röda äpplen och en bra syra.
- Roseneck Katerloch GG 2015 (369 kr) var slankare med tydlig mineral och eleganta gröna äppeltoner.
- Schlossberg Ehrenfels (329 kr) var en mellanväg mellan de två tidigare. Detta var min favorit av de tre med päron, äpple, mineral och en skymt av tropisk frukt.

16901622_10154828877830240_1680048278_n.jpg
Olivier Leflaive hade med sig ett flertal viner från södra Bourgogne. Alla var åt det eleganta hållet med bra syra.
- Bästa vita var en Meursault 1er Cru Blagny 2011 (inget pris) från magnum, som var öppen och hade komplexa drag av äpple, småcitrus, lite mineral och diskreta fat. Årgång 2013 av samma vin upplevde jag som lite slutet och väl stramt just nu.
- Det röda instegsvinet Bourgogne Cuvée Margot 2014 (179 kr) tyckte jag var trevligt för att vara av det enklare slaget. Många Bourgogne Rouge tenderar att enbart vara snipiga, men här fanns det faktiskt en del kropp med mogna lingon, lite lakrits och fat.

16839419_10154828877895240_769726688_n.jpg
Josh Jensen, mannen bakom Calera, var verkligen en riktig amerikansk gentleman som gärna delade med sig av vin och sin kunskap. De tre flaskorna nedan kommer att släppas på Systembolaget under våren om jag förstod det rätt, och jag kommer troligen att köpa några:
- de Villiers 2014 (inget pris) var en aning knuten, men hade rena koncentrerade röda bär (kanske främst körsbär?) i doft och smak med små fina tanniner.
- Mills 2014 (inget pris) var öppnare med svala jordgubbar, vinbär och ek. Gott nu.
- Jensen 2014 (inget pris) bjöd på bra balans och komplexitet med toner av hallon och mogna röda vinbär och lite ek.

Hirsch lyckades jag missa att ta en bild på, men de vinerna var bland mina absoluta favoriter under provningen, vilka är ett steg upp från Calera kvalitetsmässigt (och säkert också prismässigt). Lidbys lager är inte så stort vad gäller dessa viner, så den som vill ha bör beställa snart.
- Instegsvinet San Andreas Fault Estate 2013 (480 kr) är redo att drickas nu och visade upp en mängd olika frukttoner av mogna vinbär, smultron och hallon. Syran och de små tanninerna ger dock balans. Väldigt gott.
De följande vinerna kändes seriösare med mer komplexitet för den som kan vänta några år.
- West Ridge 2013 (730 kr) var strikt och koncentrerat med toner av vinbär och hallon och en ordentlig syra.
- East Ridge 2013 (730 kr) hade mörkare frukt och lite mer tanniner.
- Reserve Estate 2012 (730 kr) är en blandning av de bästa druvorna från olika delar av egendomen. Ett långt, koncentrerat vin med hallon, fat och lite krydda.

Återkommer med fler noteringar imorgon hoppas jag.
 
Toppen