Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jordkällare till vinkällare - hjälp!

Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Nu så börjar det närma sig. Det ska bara fixas lite till på utsidan. Tegelgolvet är på plats; lika så PAX badrumsfläkt i takrör med separat hygrostat; belysning från Sekelskifte.se; oljefyllt element med elektronisk termostat och digital display; Le Bloc Cellier i vit kalksten; vinet :). Jag ska komplettera med lite bilder på utsidan när det är helt färdigt om någon vecka. Tack för all hjälp och inspiration!

Attachment-2.jpeg
 

lukastollig

Pudelfantast
Nu så börjar det närma sig. Det ska bara fixas lite till på utsidan. Tegelgolvet är på plats; lika så PAX badrumsfläkt i takrör med separat hygrostat; belysning från Sekelskifte.se; oljefyllt element med elektronisk termostat och digital display; Le Bloc Cellier i vit kalksten; vinet :). Jag ska komplettera med lite bilder på utsidan när det är helt färdigt om någon vecka. Tack för all hjälp och inspiration!

Visa bifogad bild 20711

Snyggt!
 

Michael_M0!

Medlem
Nu så börjar det närma sig. Det ska bara fixas lite till på utsidan. Tegelgolvet är på plats; lika så PAX badrumsfläkt i takrör med separat hygrostat; belysning från Sekelskifte.se; oljefyllt element med elektronisk termostat och digital display; Le Bloc Cellier i vit kalksten; vinet :). Jag ska komplettera med lite bilder på utsidan när det är helt färdigt om någon vecka. Tack för all hjälp och inspiration!

Visa bifogad bild 20711

Vad bra det blev! Jäklar!
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Tack @Michael_M0! Det enda som jag måste hitta en lösning på är fukten. När det är riktigt varmt/fuktigt ute, eller ganska varmt och regnigt ute så räcker inte badrumsfläkten till att hålla fuktnivån i schack. Ställer jag in en avfuktare så avger den värme = dåligt. Då måste jag komplettera med ett kylaggregat. Tar jag in mer luft utifrån så höjs luftfuktigheten rejält i takt med att källaren kyler ner luften. Som värst var det 100 % rh där inne men det var innan flaskorna fick flytta in. Igår hade jag 82 % rh. Som tur är så har jag cirkulation på luften så etiketterna möglar inte. Jag har torrbollar där inne men skulle vilja hitta en långsiktigt snygg, hållbar och inte överdrivet dyr lösning. Tips emottages tacksamt!
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Så här ser utsidan ut i detta nu. Det ska fyllas upp med mer sten på höger sida och sedan liggande panel för att täcka konstruktionen. Och ja, det kommer att gjutas en lösning i gaveln istället för den något temporära diton :)

Attachment-1-1.jpeg

Attachment-2-1.jpeg
 

Pontus

Medlem
Tack @Michael_M0! Det enda som jag måste hitta en lösning på är fukten. När det är riktigt varmt/fuktigt ute, eller ganska varmt och regnigt ute så räcker inte badrumsfläkten till att hålla fuktnivån i schack. Ställer jag in en avfuktare så avger den värme = dåligt. Då måste jag komplettera med ett kylaggregat. Tar jag in mer luft utifrån så höjs luftfuktigheten rejält i takt med att källaren kyler ner luften. Som värst var det 100 % rh där inne men det var innan flaskorna fick flytta in. Igår hade jag 82 % rh. Som tur är så har jag cirkulation på luften så etiketterna möglar inte. Jag har torrbollar där inne men skulle vilja hitta en långsiktigt snygg, hållbar och inte överdrivet dyr lösning. Tips emottages tacksamt!

Stiligt!!!

Avfuktaren går bara då och då och värmen som avges är nog närmast försumbar i sammanhanget. Jag hade satt in en avfuktare och dragit ner fuktigheten till kanske 60% initialt, för att sedan sätta avfuktaren på ca 70% eller lite mer. Den kommer inte att gå särskilt ofta är min gissning. Det är ju bara topparna du vill kapa, inte mer. Vad har du för temperatur i källaren nu?

Sen är det ju lite som du skriver den årstiden nu när det är relativt varmt och fuktigt ute, så din badrumsfläkt ska kanske få vila ett tag, i alla fall när/om du avfuktar initialt.
 

Sundbom

Medlem
Nu så börjar det närma sig. Det ska bara fixas lite till på utsidan. Tegelgolvet är på plats; lika så PAX badrumsfläkt i takrör med separat hygrostat; belysning från Sekelskifte.se; oljefyllt element med elektronisk termostat och digital display; Le Bloc Cellier i vit kalksten; vinet :). Jag ska komplettera med lite bilder på utsidan när det är helt färdigt om någon vecka. Tack för all hjälp och inspiration!

Visa bifogad bild 20711

Vackert! Jag har ingen avfuktare själv men har kanske inte riktigt lika fuktigt. Dryga 60 på vintern och dryga 80 just nu vilket jag är nöjd med. Det blir snygt med Le Bloc Cellier. Jag har ju det i min källare och fick nyligen köpa en våning till då det visat sig att jag hade handlat för mycket vin. Kanske orkar slänga upp någon bild sen i min tråd...
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Stiligt!!!

Avfuktaren går bara då och då och värmen som avges är nog närmast försumbar i sammanhanget. Jag hade satt in en avfuktare och dragit ner fuktigheten till kanske 60% initialt, för att sedan sätta avfuktaren på ca 70% eller lite mer. Den kommer inte att gå särskilt ofta är min gissning. Det är ju bara topparna du vill kapa, inte mer. Vad har du för temperatur i källaren nu?

Sen är det ju lite som du skriver den årstiden nu när det är relativt varmt och fuktigt ute, så din badrumsfläkt ska kanske få vila ett tag, i alla fall när/om du avfuktar initialt.

Tack för det Pontus! Jag ska absolut kolla på detta. Den avfuktaren jag köpte var på 1700W.. Men har hittat en från Munters på 450W = kommer inte avge lika mkt värme. Sen tror jag att det räcker med att ha den på kanske 75 % under sommarmånaderna och du har rätt i att den kanske inte behöver gå så mkt då. Blir det för varma peakar så kanske jag måste komplettera med ett litet kylaggregat. Tack!
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Vackert! Jag har ingen avfuktare själv men har kanske inte riktigt lika fuktigt. Dryga 60 på vintern och dryga 80 just nu vilket jag är nöjd med. Det blir snygt med Le Bloc Cellier. Jag har ju det i min källare och fick nyligen köpa en våning till då det visat sig att jag hade handlat för mycket vin. Kanske orkar slänga upp någon bild sen i min tråd...

Tack Sundbom! Ja, det blev snyggt med Le Bloc. Jag har lite utrymme kvar i dem som kan ses, men även en vägg till att bygga mot. 230 flaskor nu kan ju lätt bli det dubbla.. Släng gärna upp en bild eller två i din tråd!

Ha en bra dag!
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Stiligt!!!

Avfuktaren går bara då och då och värmen som avges är nog närmast försumbar i sammanhanget. Jag hade satt in en avfuktare och dragit ner fuktigheten till kanske 60% initialt, för att sedan sätta avfuktaren på ca 70% eller lite mer. Den kommer inte att gå särskilt ofta är min gissning. Det är ju bara topparna du vill kapa, inte mer. Vad har du för temperatur i källaren nu?

Sen är det ju lite som du skriver den årstiden nu när det är relativt varmt och fuktigt ute, så din badrumsfläkt ska kanske få vila ett tag, i alla fall när/om du avfuktar initialt.

Missade temperaturen. Igår hade jag 12.8 grader och 82 % rh. När det var som allra varmast för en 15 dagar sedan eller så kröp temperaturen upp till 16. Det känns ju helt ok. Men då var rh runt 100 %.
 

Pontus

Medlem
Missade temperaturen. Igår hade jag 12.8 grader och 82 % rh. När det var som allra varmast för en 15 dagar sedan eller så kröp temperaturen upp till 16. Det känns ju helt ok. Men då var rh runt 100 %.
Ok. Svårt att säga exakt, men frågan är om det inte är smartare att stänga av fläkten och endast köra avfuktare under sommarmånaderna? Alternativt endast köra fläkten på nätterna under dessa månader.
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Ok. Svårt att säga exakt, men frågan är om det inte är smartare att stänga av fläkten och endast köra avfuktare under sommarmånaderna? Alternativt endast köra fläkten på nätterna under dessa månader.

Jag vet inte.. Antar att jag får mäta frekvent/kontinuerligt - har köpt men inte installerat Aqara hygrometer/termometer och en basenhet. Vet dock inte om den klarar att sända signaler genom källarväggarna. Annars får jag ha någon apparat där inne som lagrar informationen så får jag helt enkelt testa mig fram till vad som ger bäst resultat. Tacksam för tips och funderingar!
 
Hej,

Hur nöjd är du med Le Bloc Cellier så här lite drygt 1.5år senare?
Har du gjort några förändringar ännu?

Med facit i hand, skulle du ha satsat på denna lösning även idag?

Snyggt är det!
 
Toppen