Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Julbord på lokal

Sjödin

Joråsåatt...
Jag har fått i uppdrag att rekommendera ett julbord för mig och mina kollegor på jobbet. Jag satte på mig tänkarhatten och funderade... och funderade.... och kom fram till att jag ätit MASSOR med julbord genom åren, men att inget av dem varit riktigt bra.
Har ni några bra tips??

Vi är nog mest inriktade på ett klassiskt svenskt... Ja, i Stockholm då´rå.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Julbord på lokal

Jag är liiiite tveksam till att vår chef godkänner den kostnaden faktiskt.... Tyvärr.
Operkällaren förresten, där åt jag julbord för något år sedan och det var riktigt dåligt. Ett av de sämre julborden jag ätit faktiskt, tro't eller ej.
 
SV: Julbord på lokal

Sjödin skrev:
Jag är liiiite tveksam till att vår chef godkänner den kostnaden faktiskt.... Tyvärr.
Operkällaren förresten, där åt jag julbord för något år sedan och det var riktigt dåligt. Ett av de sämre julborden jag ätit faktiskt, tro't eller ej.
Du söker alltså efter ett prisvärt ;D julbord. Ta Elvis förslag om a la carte istället.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Julbord på lokal

Det är en lång historia bakom, som jag inte kan gå in på här. Men det handlar om flera kontor, lika för alla och bla bla bla..
Så tyvärr, det är vanligt svenskt julbord som gäller.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Julbord på lokal

Jag tyckte julbord var urtrista, tyckte så tills jag hamnade på Drottningholms Wärdshus för ngr år sedan. Det var riktigt bra, mkt fisk och vilt samt trevlig miljö. Det ligger på höger sida när man kommer rån stan, upp i "byn" s a s.

Reisen har annars ett skaldjursjulbord, det ska jag testa i år.
 

SUPRA

Bäst
SV: Julbord på lokal

Ska kolla Drottningholm, känns "rätt" i tiden och om det dessutom är bra än bättre då läget passar också.

Har lyckats undvika julbord i många, många år men i år ska jag bjuda lite kunder och budgeten är tyvärr
inte oändligt.
 

Håkan

Medlem
SV: Julbord på lokal

Etta på Julbordstoppen för mig är Cedergrenska tornet, men då är vi nog i övre priskategorin tyvärr.
Jag minns också Sundby gård utanför Huddinge som ett bra alternatiiv men det var som sagt några år sedan.
Vad ni än gör undvik Gothem till varje pris.
 

Lando

Medlem
SV: Julbord på lokal

Elvis skrev:
Gå någonstans och ät a la carte i stället.

+1

Julbord suger, förutom dom dyraste och då är det ändå inte i närheten av vad man skulle få för motsvarande peng. Just my two cents.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Julbord på lokal

Nu är Reisens skaldjurbord avklarat - 2,5 hummrar, 12 havskräftor, en halv krabba, lite rökta räkor och ngn enstaka laxskiva och fantastisk chokladmousse samt ett par pavor champagne blev det på 2 timmar. Ett (1) enda ostron fick man - retsamt!

Servisen tycktes chockade över våra champagnebeställningar och vår racerfart i att äta skaldjur och skippa sillar och annat oviktigt. Men kan ngn tala om varför man har vörtbröd på ett fisk- och skaldjurbord???
Sjukt kort vinlista, vi blev allesammans putta på att den var så kort och bara fanns en champagne.

Efteråt en sväng upp på södfer, sedan The Lobby med grabbarna. Blev bl a lite Cristal 02, väldigt mkt pinjenöt och jordgubbskum. Fasiken vad jag saknar när Julle höll till på Divine.
 

Guayabera

Medlem
SV: Julbord på lokal

Var i kväll på julbord på Bäckaskogs slott (i Skåne, spydiga kommentarer undanbedes), fantastiskts,
som alltid i Skåne; bra sill och ål, men resten gjorde det verkligen, det mesta gjort på vilt som hjort, vilsvin, älg ocg rådjur.
 

goka

Medlem
SV: Julbord på lokal

Kan bara flagga för att julbordet på Stortorgskällaren i Gamla Stan inte är något att rekommendera. Trångt, stökigt, högljutt och slabbig uppläggning - sannolikt beroende på att det var en liten buffé men väldigt många gäster. Man kan ha trevligt ändå - som vi hade - men det var inte beroende på den fina atmosfären, utmärkta maten och snabba betjäningen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Julbord på lokal

Guayabera skrev:
Var i kväll på julbord på Bäckaskogs slott (i Skåne, spydiga kommentarer undanbedes), fantastiskts,
som alltid i Skåne; bra sill och ål, men resten gjorde det verkligen, det mesta gjort på vilt som hjort, vilsvin, älg ocg rådjur.

Vad är undandbedes? Kan man äta det?
 

Jos

Medlem
SV: Julbord på lokal

Istället för julbord sålde jag in att vi skulle käka julmeny på Porto Cervo istället. Vi blev ett gäng på 10 pers som tryckte i oss deras sexrätters julmeny. Några saker var lite si och så även om det överlag var bra. Risotton var bäst även om vi alla kunde svära på att det var exakt samma som dök upp två ggr men med namnet tryffelrisoni andra ggn...

Capesante grigliato
Halstrade pilgrimsmusslor med hasselnötsvinägrett, blomkålsskum, brynt smör

Parmesanrisotto
Parmesanrisotto med tryffel och hyvlad parmesan

Merluzzo al vapore
Ångad odlad torsk, tryffelrisoni, romanesco, aubergine, parmesanskum

Tournedos di vitello
Helstekt kalvtournedos med brässerad kalvkind, bönkräm, grapefrukt, konjakssky

Selezione di formagi
Tre sorters ostar med tillbehör

Jordgubbssufflé
Jordgubbssufflé med vanljglass
 
Toppen