Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jura

Cavan

Medlem
I maj åker jag till Jura för att under några dagar besöka producenter och hitta nya favoriter bland dessa fantastiska viner. Vilka vingårdar och producenter tycker du att jag ska besöka? Jag kommer att bo i Arbois. Tar tacksamt även emot tips på bra restauranger i området.
 

Daniel A

Administratör
Kul med Jura! Har aldrig varit där, men hört att det kan vara lite klurigt med engelskan hos många producenter. Så utan att veta något om faktiska möjligheter för besök hade jag hört av mig till:

Jean Bourdy - om du gillar äldre viner. De ska enligt utsago ha en massa gammalt sparat. De tar bra betalt för det ute "på marknaden" dock, så räkna med att det kostar på plats också.
Domaine Macle - hänger i Château-Chalon och gör magiskt bra viner. MAGISKT bra viner.
François Rousset-Martin - ytterligare en producent som hänger i Château-Chalon.
Domaine Berthet-Bondet - kör gammalt och klassiskt, med mycket sous voile. Har också en del gammalt (köpte nyligen en 1997 Château-Chalon).

Det går ju alltid att testa och höra av sig till Ganevat men misstänker starkt att de inte tar emot besök. Samma sak med Puffeney och Overnoy, eller vem det nu är som tagit över nu när de gamla gubbarna gått och pensionerat sig. l'Octavin om du vill ha Jura när det är som konstigast (men fortfarande riktigt bra!).

Sedan tror jag det kan vara roligt att besöka några av de riktigt "stora" (finns väl inga stora producenter i Jura...? )producenterna:
Château d'Arlay, Tissot och Henri Maire.

Om du vill grotta ner dig i regionen (och få resetips) så kan boken Jura Wine, av Wink Lorch varmt rekommenderas. https://jurawine.co.uk/jura-wine-book/

Ja, Château-Chalon dyker upp i var och varannan mening här. Men det är för att det är Frankrikes bästa appellation (och därmed världens :ängel:). När jag väl pallrar mig ner till Jura så kommer jag åka till den kullen, sätta mig på toppen, och dricka oxiderade viner tills jag börjar sjunga (bra tecken på att det är dags att sova/sluta):
cc.PNG


Uppdatera oss gärna både innan (med vilka du kontaktat och vad de svarat) och efter resan. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Ligger inte i Arbois, men Domaine des Marnes Blanches verkar ha vind i seglen att döma av hur ofta de syns på Instagram. Har provat två av deras Savagnin ouillé senaste året och blivit mycket förtjust, otroligt eleganta och komplexa viner. De gör också oxidativa grejer om man insisterar på det :)

Edit: De verkar ta emot besök, och kunna engelska: http://m.jura-tourism.com/offre/fiche/domaine-des-marnes-blanches/D|D1346
 

chambertin

Medlem
Inte varit i Jura på mkt länge men allmänt så kan jag rekommendera Guide Hachette om man inte vet exakt själv vad man är ute efter.
Har hittat och besökt många odlare under åren mha den.
Bara på franska men *, ** och *** är ju inte så svårt att förstå.
https://www.hachette-vins.com/hub/vignerons/28/jura-savoie-1/
På webben är infon gratis men några år gammal. Det senaste och färska får man betala för (i bokform eller online).
 
Samma sak med Puffeney och Overnoy, eller vem det nu är som tagit över nu när de gamla gubbarna gått och pensionerat sig.

Fina Volnay-baserade firman Marquis d’Angerville köpte puffeneys vingårdar, Jura-vingården heter Domaine du Pelican. Har nog moderniserat litet, provade första årgången som kändes väl tillrättalagd, men ska ha blivit ännu bättre nu. Säker kul besök!

Domaine du Cavarodes och Julien Labet är två trevliga producenter.

Bästa boken: https://www.bokus.com/bok/9780992833107/jura-wine/
 
Trådskapare
C

Cavan

Medlem
Tack för bra tips!

Wink Lorch har en FB grupp som heter Jura Wines. Jag köpte boken där för 30 pund ink frakt och fick den i brevlådan efter fyra dagar.
 

Byfånen

Leg. byfåne
Väl investerade pengar. Bra bok!
Många av småbyarna runt omkring är ännu mysigare än Arbois, som är lite turistifierat, så lås dig inte vid att bo mitt i smeten.
 
Toppen