Kul med Jura! Har aldrig varit där, men hört att det kan vara lite klurigt med engelskan hos många producenter. Så utan att veta något om faktiska möjligheter för besök hade jag hört av mig till:
Jean Bourdy - om du gillar äldre viner. De ska enligt utsago ha en massa gammalt sparat. De tar bra betalt för det ute "på marknaden" dock, så räkna med att det kostar på plats också.
Domaine Macle - hänger i Château-Chalon och gör magiskt bra viner. MAGISKT bra viner.
François Rousset-Martin - ytterligare en producent som hänger i Château-Chalon.
Domaine Berthet-Bondet - kör gammalt och klassiskt, med mycket sous voile. Har också en del gammalt (köpte nyligen en 1997 Château-Chalon).
Det går ju alltid att testa och höra av sig till
Ganevat men misstänker starkt att de inte tar emot besök. Samma sak med
Puffeney och
Overnoy, eller vem det nu är som tagit över nu när de gamla gubbarna gått och pensionerat sig.
l'Octavin om du vill ha Jura när det är som konstigast (men fortfarande riktigt bra!).
Sedan tror jag det kan vara roligt att besöka några av de riktigt "stora" (finns väl inga stora producenter i Jura...? )producenterna:
Château d'Arlay,
Tissot och
Henri Maire.
Om du vill grotta ner dig i regionen (och få resetips) så kan boken Jura Wine, av Wink Lorch varmt rekommenderas.
https://jurawine.co.uk/jura-wine-book/
Ja, Château-Chalon dyker upp i var och varannan mening här. Men det är för att det är Frankrikes bästa appellation (och därmed världens

). När jag väl pallrar mig ner till Jura så kommer jag åka till den kullen, sätta mig på toppen, och dricka oxiderade viner tills jag börjar sjunga (bra tecken på att det är dags att sova/sluta):
Uppdatera oss gärna både innan (med vilka du kontaktat och vad de svarat) och efter resan.