Larseman
Medlem
Kan det varit så här det lät på redaktionsmötet för Kalla Fakta för ett tag se'n:
- Hittade dom något spännande då?
- Ett vin innehöll 0,026 mg/liter Boscalid
- Är det mycket?
- För vindruvor är gränsvärdet 5 mg/kg, för apelsiner 2 mg/kg
- Det var ju en bra bit ifrån, finns det ingenting annat vi kan jämföra med?
- Vanligt vatten har ett gränsvärde för bekämpningsmedel på 0,1 mikrogram/liter, alltså 1/20000-del av gränsvärdet för apelsiner
- Lysande! Vatten vet ju alla vad det är och där vill man ju inte ta några risker
Och så blev det på följande sätt och alla andra media sprider det glatt vidare:
55 gånger mer än tillåtet
Analysen visar att halterna av bekämpningsmedlen är upp till 55 gånger högre än vad som är tillåtet i dricksvatten.
- Om det varit vatten hade det fått beteckningen otjänligt, säger Jenny Kreuger, forskningsledare på Sveriges lantbruksuniversitet, till Kalla fakta.
Jag tycker naturligtvis inte heller att det är bra med rester av bekämpningsmedel i livsmedel men man får banne mig handskas lite bättre med fakta!
- Hittade dom något spännande då?
- Ett vin innehöll 0,026 mg/liter Boscalid
- Är det mycket?
- För vindruvor är gränsvärdet 5 mg/kg, för apelsiner 2 mg/kg
- Det var ju en bra bit ifrån, finns det ingenting annat vi kan jämföra med?
- Vanligt vatten har ett gränsvärde för bekämpningsmedel på 0,1 mikrogram/liter, alltså 1/20000-del av gränsvärdet för apelsiner
- Lysande! Vatten vet ju alla vad det är och där vill man ju inte ta några risker
Och så blev det på följande sätt och alla andra media sprider det glatt vidare:
55 gånger mer än tillåtet
Analysen visar att halterna av bekämpningsmedlen är upp till 55 gånger högre än vad som är tillåtet i dricksvatten.
- Om det varit vatten hade det fått beteckningen otjänligt, säger Jenny Kreuger, forskningsledare på Sveriges lantbruksuniversitet, till Kalla fakta.
Jag tycker naturligtvis inte heller att det är bra med rester av bekämpningsmedel i livsmedel men man får banne mig handskas lite bättre med fakta!