Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kanada, Ontario: Ottawa, Niagara

gece

Man vänjer sig.
Spanienplanerna fick läggas på is när istället ett lysande tillfälle att ta sig till Ottawa uppenbarade sig... och i vanlig ordning söker jag forumets oändliga visdom i var man ska handla, var man ska äta och vad man ska göra i övrigt.

Resplan i allmänhet: Först en sväng från Ottawa till Quebec och Baie-St-Paul och tillbaks igen där vi har hygglig koll på vad vi vill göra: La Taniere, Laurie Raphaël och Manoir Hovey (med "provinsens största ostvagn" måste det vara bra!!!).

Sen blir det några dagar i Ottawa då någon (inte jag :) ) blir tvungen att jobba, och någon annan blir tvungen att glida runt och leva le bon vie, tips på schyssta ställen där man kan äta lunch och/eller handla vin tas tacksamt emot!

Därefter blir det också en sväng ner till Niagara. Jag har blivit väldigt imponerad av de icewines jag provat därifrån, Hillebrands -08 Cab Franc kan jag fortfarande känna smaken av mer än 2 år senare, och Inniskillins -07 Vidal var bland det intensivaste jag träffat på - men vilka ställen är bra att besöka?
 

Silex

Medlem
Spanienplanerna fick läggas på is när istället ett lysande tillfälle att ta sig till Ottawa uppenbarade sig... och i vanlig ordning söker jag forumets oändliga visdom i var man ska handla, var man ska äta och vad man ska göra i övrigt.

Resplan i allmänhet: Först en sväng från Ottawa till Quebec och Baie-St-Paul och tillbaks igen där vi har hygglig koll på vad vi vill göra: La Taniere, Laurie Raphaël och Manoir Hovey (med "provinsens största ostvagn" måste det vara bra!!!).

Sen blir det några dagar i Ottawa då någon (inte jag :) ) blir tvungen att jobba, och någon annan blir tvungen att glida runt och leva le bon vie, tips på schyssta ställen där man kan äta lunch och/eller handla vin tas tacksamt emot!

Därefter blir det också en sväng ner till Niagara. Jag har blivit väldigt imponerad av de icewines jag provat därifrån, Hillebrands -08 Cab Franc kan jag fortfarande känna smaken av mer än 2 år senare, och Inniskillins -07 Vidal var bland det intensivaste jag träffat på - men vilka ställen är bra att besöka?

Jag bodde i Toronto ett tag och var nere i Niagara flera gånger. Här följer lite ostrukturerade tankar och kommentarer.

Det var några år sedan, och det är en region där mycket händer, så läs på lite också om nya producenter. Lägg inte alltför mycket tid i själva stan Niagara. Fallen är värda att se men resten är ganska smaklöst. Trevligare då med besök till Niagara-on-the-lake som är en liten ort någon halvtimme norrut vid Lake Ontario (bra för "fika").
Vingårdarna varierar från familjedrivna småföretag till stora producenter. Jag rekommenderar att blanda lite mellan dessa kategorier. De största, som ex Inniskillin och Jackson-Triggs, har även vintillverkning i Okanagan (i västra Kanada) och brukar ha även dessa viner i sina tasting rooms. Därifrån finns även en del bra röda viner, medan jag tycker Niagara är bäst på vitt och sött. De stora är därför värda besök pga av bredden, plus att Inniskillin gör otroligt bra Icewines/söta viner i Niagara. Hos de mindre blir det bättre dialog och man kan få prova mer om de ser att man har intresset. Några tar en liten avgift för provning av flera viner, medan andra tar betalt per vin.
Generellt tycker jag att de i Niagara slösar mycket energi på att försöka göra röda viner utan att lyckas så bra. Vill du ändå prova rött så är de själva (traditionellt) stolta över sin Baco Noir, som odlas i rätt stor (men minskande) utsträckning. Själv tycker jag det blir rätt dåliga viner och även vinmakarna verkar nu ha insett att det inte blir så bra, men det kan ju vara kul att prova. Annars kan Pinot Noir bli ok vissa år. Ett av de mest hyllade är Le Clos Jordanne, som även gör en bra chardonnay. De går tyvärr inte att besöka dem, men deras viner kan provas hos Jackson-Triggs. Även Stratus försöker göra högklassiga röda med resultatet att det blir dyrt, och vissa år ok.De bästa vinerna är annars helt klart de söta. De görs på en mängd olika druvor. Det görs bra vita icewines på Vidal, Riesling och Chardonnay. Sedan görs även icewine på blå druvor som är riktigt bra, fr a Cabernet Franc.
Cave Springs Winery gör en hyfsad riesling som även finns i lite äldre årgångar, och bra icewine. De samarbetar med en riktigt bra restaurant som heter Inn on the 20, som ligger i närheten. Bra för lunch eller middag. Även några av producenterna har restauranter vid vingården. Några av de bästa restauranterna är Vineland Estates (jag är dock mindre imponerad av deras viner) och Peller Estates.
En bra producent, som dock är lite eccentrisk, är Royal DeMaria. De tar bra betalt för sina viner (när det bara finns några flaskor kvar av ett populärt vin så höjer de priset till absurda nivåer, typ 100.000 dollar, bara för att se om någon köper), men vinerna är generellt bra. Har ej besökt själv men maila och se vad de säger. Även Konzelmann gör bra söta viner.
Sedan finns en mängd små och nya producenter jag inte vet så mycket om men som jag läst positiva omdömen om, t ex Flat Rock Cellars, Hidden Bench Winery, 13th Street Winery och Five Rows Craft Wine of Lowrey Vineyards.
Trots att Ontario har monopol så går det bra att köpa viner på vingårdarna (utan att folkhälsan verkar drabbas nämnvärt...). Om du åker upp till Toronto så skulle jag även rekommendera ett besök till den bästa vinbutiken: LCBO i Summerhill. De har alltid ca 60 vin och spritsorter man kan prova i butiken (till en liten avgift, med max 4 prov per person), och ett bra utbud av viner inklusive Niagara. Kan även ge tips på restauranter i Toronto om du skall dit. Även i Ottawa finns ju monopolet och även där finns en LCBO flagship store med en del intressanta viner. I Quebec är det ett annat monopol (SAQ) som har butiker och de bästa har en del bra och satsar mycket på franska viner, ibland kan man hitta intressanta producenter till ok priser. Ok, nu blev det här långt och jag borde jobba... Jag hoppas det blir en bra resa. Rapportera gärna efteråt!
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Nu brinner det i knutarna och jag sitter och datar och dricker Sauternes istället för att packa. :rolleyes:

Jag tackar och bockar för dina tips @Silex - middag på Peller och besök på Inniskillin är inbokat. Noterar också att i Ottawa är LCBO Flagship Store inom gångavstånd från hotellet, låter som ett ganska sympatiskt monopol jämfört med Världen Bästa.

Vad gäller Toronto kommer jag vara där en dag, boende i krokarna av Distillery District. Vad finns det för trefvligt där, tro? :)
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Jaha, då har man rivit av Kanada, då. Intryck (a.k.a. "wall of text crits you for over 9000!!!"):

Quebec (delstaten) är ett ganska franskt ställe. Väldigt franskt, som vore Frankrike uppknuffat till svenska breddgrader. Putsa upp vin-/skolfranskan innan du åker dit. De är stolta över sin (1) ost som inte riktigt tar sig upp till moderlandets nivåer och (2) foie gras som finns varenda bistro (Quebecdieten = foie gras minst en gång om dagen). Fick även prova lite vins Quebecoise som jag glömt bort namnen på allihopa. Ehm, det fanns en bra Chardonnay...? Vad gäller restauranger är minnet bättre (jag skippar att recensera Laurie Raphaël som på pappret var bra - dubbla serveringar foie gras som en rätt!!! - men det förstördes något gröndjävligt av illa tajmad jetlag).


La Tanière
i utkanterna av Quebec City är (enligt taxichaffisen) en riktig institution med 30+ år på nacken. Kan förstå det eftersom det var svinbra käk, klassiskt men med en lite lekfull touch ("salt sockervaddswrap med rökt ankbröst", anyone?), kaffe som intogs i en Alice in Wonderland-lounge som sambon blev störtkär i och tyvärr personal som inte var så bra på engelska vilket innebar att servicen - trevlig och korrekt hela tiden - aldrig riktigt nådde några toppnivåer.

Europea i downtown Montreal var nästan, nästan lika bra med maten som Tanière, men lite roligare (dock ingen Alice in Wonderland-lounge påpekades det från sällskapet, men sockervaddsträdet vägde upp) och bättre personal.

Finns många mysiga B&B med gastronomiska ambitioner att bo på till ganska rimliga priser. Speciellt norr om Quebec mot Baie-Saint-Paul (på västra sidan om Saint Lawrence-floden), som är lite som Höga Kusten kombinerat med Österlen - levande landsbygd och kulturpersonligheter (och foie gras).

Ontario ger dig mer nytta av din engelska än franska (än om det är 50-50 runt Ottawa).

I Ottawa kan jag framförallt rekommendera restaurangen Atelier, ett litet ställe med molekylärgastronomisk inriktning. Bra mat och allmänt kul. Vill man ha lite mer klassisk finkrog och lite mindre skojigt finns Beckta (stället som enligt Internet "skapade fine dining-scenen i Ottawa" men kanske inte lämnade några bestående intryck på mig förutom ett "väl godkänt" för maten).

I Niagara bodde vi på B&B i Niagara-on-the-Lake och hyrde cyklar, rekommenderas då vägarna beskriver perfekta linjer och man får sig en liten tillnyktring mellan varje ställe. På de större vinerierna som Inniskillin, Trius/Hillebrand, Reif och Peller var det dock mer bussar och limos (fullsatta med rika och skräniga kineser och rikare och skränigare New England-brats) än hyrcyklar (med pretentiösa européer). Personalen var anpassad därefter och kändes oftare som "följer manus" än "härligt nördiga"... och många verkade galet trötta framåt slutet av dagen när de serverat busslastfolket hela dagen.

Inniskillin och Reif hade dock lite äldre årgångar som gjorde besöket värt sin tid, och Hillebrand gör ställets bästa CabFranc-icewine (och Pellers restaurang var bra!). Det blev allmänt ångestbildande med allt populas, så kanske man borde bokat fler specialgrejer - vi gick icewineturen (vi två+en tystlåten japan) på Inniskillin vilket gav en chans att prata lite mer på djupet med folk som var insatta i produktionen.

Småställena var roligare (även om vinkvaliteten varierade). Typexemplet var Reimer Vineyards som var en skön kontrast till hetsen på Inniskillin och Hillebrand (som det låg mellan). En gummistövelsbärande ekologisk akademikertant som knappt ens försökte sälja och det enda ljudet man hörde var en häst som frustade utanför, what's there not to like? :D

Kan även konstatera att "alla" odlare i regionen börjat med ny uppbindning av rankorna för högre skördeuttag (enligt Inniskillin, som själva gör det). Något som påverkar kvaliteten framöver, tro?

Vinmässigt, förutom icewine, tyckte jag nog faktiskt att rödvinerna imponerade mer än det vita på Niagarahalvön, i synnerhet Bordeaux-druvor med Cab Franc i spetsen. De flertaliga Chardonnayer och Pinot Gris vi provade fastnade aldrig (Riesling verkar dock funka OK men man får bättre vin för samma pengar i t.ex. Tyskland, så varför bry sig?). Provade även några torra Vidal, vilket fick mig att förstå varför det inte görs mer av den varan. ;)

Vi var även en sväng i det lite svalare Prince Edward County tvärsöver Lake Ontario, som är "the up-and-coming wine region of Ontario", och även om det var kul blev jag inte värst imponerad. De mest intressanta vinerna vi hittade där i krokarna var några Pinot Gris i lätt oxidativ stil, blev några inköp men mer av karaktären "souvenir" än "investering". Drack även en Pinot Noir från Norman Hardie som verkar vara områdets prestigeproducent som var helt OK men något ospännande. Det finns nog potential för området, det mesta var habilt gjort och en hel del grejer angränsade någon slags sval elegans, men siktet är mer inställt på drickvänlighet än storhet. Det är möjligt att den som gör grundlig research kan hitta riktigt bra grejer här; annars är det ett avslappnat alternativ till Niagara om man vill vinturista lite i lugn och ro.

TL;DR, tvangs jag komprimera resan till några få tips i ingen särskild ordning:
  • Insup lantluft (och gåslever) runt Baie-Saint-Paul
  • Ät på La Tanière i Quebec
  • Ät på Europea i Montreal
  • Ät på Atelier i Ottawa
  • Vinturista på småställen i Niagara (gör snabba fokuserade räder hos de stora) eller Prince Edward County (finns inga stora ställen, så relaxa bara).
Pics or it didn't happen? Tålamod.
 

Silex

Medlem
Låter som en bra resa med god variation mellan stora och små vingårdar. Verkar ha hänt en del sedan jag flyttade därifrån, kanske fr a att röda viner blivit bättre i Niagara för det fanns verkligen inte mycket för bara några år sedan. Utan tvekan en region under utveckling. Jag hoppas mina förslag var till någon hjälp i alla fall. Ledsen att jag inte kom med några restaurantförslag i Toronto - hann inte svara först och sedan glömde jag bort det tills jag såg din post nu. Kul att du fick med lite viner hem också. De är alltid roliga att stoppa in i provningar och se vad folk tycker.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Låter som en bra resa med god variation mellan stora och små vingårdar. Verkar ha hänt en del sedan jag flyttade därifrån, kanske fr a att röda viner blivit bättre i Niagara för det fanns verkligen inte mycket för bara några år sedan. Utan tvekan en region under utveckling. Jag hoppas mina förslag var till någon hjälp i alla fall. Ledsen att jag inte kom med några restaurantförslag i Toronto - hann inte svara först och sedan glömde jag bort det tills jag såg din post nu. Kul att du fick med lite viner hem också. De är alltid roliga att stoppa in i provningar och se vad folk tycker.
Du ska ha stort tack för dina tips, framför allt Peller! I Toronto tog vi avsmakningsmenypaus och drack lokal bärs runtom Distillery District istället vilket inte var fy skam det heller.
 
Toppen