Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kanadensiskt Icewine?

R.P

Medlem
Var nära att plocka på mig en flaska av ren nyfikenhet, hur är dom kanadensiska söta, någon som testat?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kanadensiskt Icewine?

R.P skrev:
Var nära att plocka på mig en flaska av ren nyfikenhet, hur är dom kanadensiska söta, någon som testat?

Brukar mig veterligen vara väldigt bra, Pelee Island är ett bra distrikt! Speciellt de gjorda på Cabernet Franc.

Dock hittar jag ofta en liten ton av snus i dem som irriterar mig på de lite "enklare" varianterna. Det har ju länge varit svårt att få tag på de här vinerna utanför kanada, men det skedde visst någon ändring för några år sedan som gjorde att de kunde exporteras.
 

chambertin

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

R.P skrev:
Var nära att plocka på mig en flaska av ren nyfikenhet, hur är dom kanadensiska söta, någon som testat?
Samma erfarnehet som Krug88. Det ar dock en del år sedan så jag vet inte hur dom skulle stå sig idag.
Förr har dom brukat ställa ut på Vinexpo i den Kanadensiska paviljongen och det var där jag provade första gången.
Testa vet jag !
Vad har du att förlora mer än några € och lite karies ;)?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

chambertin skrev:
Samma erfarnehet som Krug88. Det ar dock en del år sedan så jag vet inte hur dom skulle stå sig idag.
Förr har dom brukat ställa ut på Vinexpo i den Kanadensiska paviljongen och det var där jag provade första gången.
Testa vet jag !
Vad har du att förlora mer än några € och lite karies ;)?

Flaskan jag gick förbi på Cortes Ingles kostade ca 100€... Ska kolla andra vinbutiker för att se om dom har större utbud av importerade viner. Hur står den sig mot andra isviner, tex dom tyska? Apropå karies så har jag en rotfyllning på måndag, trevligt värre...
 

chambertin

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

R.P skrev:
Flaskan jag gick förbi på Cortes Ingles kostade ca 100€... Ska kolla andra vinbutiker för att se om dom har större utbud av importerade viner. Hur står den sig mot andra isviner, tex dom tyska? Apropå karies så har jag en rotfyllning på måndag, trevligt värre...

Ok det var inte riktigt det prisläget jag kom ihåg men som sagt det var ett tag sen. Innsikillins Icewine är väl inte på Riesling heller utan på Vidal har jag för mig ?
Om du jämför med tyskt Eiswein i det prisläget (100€/halvflaska) så skulle jag gå på tyska Mosel från bra odlare. Inga problem att hitta riktiga godingar för dom pengarna.
T.ex Markus Molitors Brauneberger Mandelgraben Eiswein Riesling 2002 för 399:-. http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
Kan ta med mig en när jag kommer till Barcelona nästa gång..

Lycka till hos tandläkaren förresten. Vad heter rotfyllnig på spanska ?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

chambertin skrev:
Ok det var inte riktigt det prisläget jag kom ihåg men som sagt det var ett tag sen. Innsikillins Icewine är väl inte på Riesling heller utan på Vidal har jag för mig ?
Om du jämför med tyskt Eiswein i det prisläget (100€/halvflaska) så skulle jag gå på tyska Mosel från bra odlare. Inga problem att hitta riktiga godingar för dom pengarna.
T.ex Markus Molitors Brauneberger Mandelgraben Eiswein Riesling 2002 för 399:-. http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
Kan ta med mig en när jag kommer till Barcelona nästa gång..

Lycka till hos tandläkaren förresten. Vad heter rotfyllnig på spanska ?

Den tyska Riesling jag drack igår var faktiskt Markus Molitor Haus Klosterberg 2007...skulle vara trevligt att testa ett eiswein nästa gång du är i barca, absolut.

Det icewine jag såg var gjord på Riesling, har jag för mig...

Kollar på min offert för hela lagningen, så vitt jag förstår heter rotfyllning endodoncia, brrr...bävar för måndag, vad jag hört så ska rotfyllning inte vara lika angenämnt som ett icewine...
 

Krisman

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

Drack en icewine merlot från Canada en gång under mina grythyttan år, det var nog det mest konstiga jag provat. Var som att dofta rakt i en färg burk, ingen syra och bara konstig.
 

chambertin

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

Krisman skrev:
Drack en icewine merlot från Canada en gång under mina grythyttan år, det var nog det mest konstiga jag provat. Var som att dofta rakt i en färg burk, ingen syra och bara konstig.
Påminner mig om ett middagssälskap jag ver med i för länge sedan. Varje gång hade värden med ett vin som vi skulle fösöka pricka in (druva/druvor, område och årgång). Om vi lyckades så bjöd värden på hela kalaset annars delade vi broderligt på allt. Merlot Icewine hade varit ett "säkert" kort att slänga fram i ett sådant sammanhang.

Min mest udda flaska jag hade med var en röd tysk: Botenheimer Ochsenberg/Würtemberg Auslese -90 gjord på en druva som heter Samtrot. Det blev inte många rätt på den....
 
SV: Kanadensiskt Icewine?

De flesta vita är bra. Vidal o Riesling och det finns några också gjorda på Gewurztraminer. Cab Franc, som Krug skriver, är bäst av de röda. Bolaget hade faktiskt två lanseringar av Ice Wine från Kanada under 2006. (Ja, det var jag som var importör. Ingen gratis reklam då jag inte har vinerna kvar i Sverige !) En Vidal, 187kr - 200ml, och en Riesling, 432kr - 375ml. Hörde många positiva kommentarer från konsumenter då och jag förmodar, (har inte provat de senaste årgångarna), att kvaliten bara har blivit bättre.
 

Segol

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

På det här forumet finns lite av varje :)
Jag skulle just skriva en fråga om detta men tänkte att jag kan ju testa att göra en sökning på kanadensiskt icewine först o det har tydligen varit uppe till diskussion tidigare...

I alla fall, en kompis till mig kom hem från Kanada för nån vecka sen o han hade köpt ett kanadensiskt icewine i present till mig. Vinet heter 2007 Peller Estates Vidal Icewine, Andrew Peller Signature Series.
Är det möjligen någon som testa detta eller andra varianter från Peller?
 

Sörplarn

Medlem
SV: Kanadensiskt Icewine?

Tror jag druckit nåt från Iniskillin som vad väldigt bra...

För att qouta en gammal legend!

Japp dags att bumpa upp denna.
Är på väg till ridande sheriffens förlovade land.

Just Iniskillin har jag koll på, men ack denna räv behöver hjälp även på Bubbel (OBS ICE) fronten samt övrigt sötsliska gossingar, då FPKn är hög på dessa små flaskor.

Kommer antagligen beställa direkt till hotel reception då det alltid är enklast pga kneg.
Niagara fallen är med som turist mål så hyrbil finns om tipset kräver ett personligt besök.

Har spanat upp denna hemsida, som antagligen får en beställning. "GREAT ESTATES NIAGARA"

Så några köpstarka flarror kan väl foratt hosta fram!?
 

gece

Man vänjer sig.
För att qouta en gammal legend!

Japp dags att bumpa upp denna.
Är på väg till ridande sheriffens förlovade land.

Just Iniskillin har jag koll på, men ack denna räv behöver hjälp även på Bubbel (OBS ICE) fronten samt övrigt sötsliska gossingar, då FPKn är hög på dessa små flaskor.

Kommer antagligen beställa direkt till hotel reception då det alltid är enklast pga kneg.
Niagara fallen är med som turist mål så hyrbil finns om tipset kräver ett personligt besök.

Har spanat upp denna hemsida, som antagligen får en beställning. "GREAT ESTATES NIAGARA"

Så några köpstarka flarror kan väl foratt hosta fram!?
Vad gäller icewine så lirar väl Hillebrand, Reif och Peller i ungefär samma liga som Inniskillin.
 
Toppen