Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Klimatanläggning, byggråd mm för vinkällare i källare

Jag har ett Ivar-ställ där jag har varvat flaskhyllor med vanliga hyllor. På dom vanliga hyllorna kan jag lägga dubbelt eller två på höjd, men i flaskhyllan lägger jag bara en flaska i varje fack. Blir både effektivt och överskådligt.
Härligt!
Jag har valt att sätta en vanlig hylla på ena flanken för trälådor med halvflaskor samt all god belgisk öl :D
 
Kul projekt, har precis själv varit igenom samma process (lagt ut en del bilder på instagram), finns som sagt annan tråd för det. Jag skulle undvikit all form av organiskt material inne i det rum där du förvarar vinerna, antingen genom att bygga någon form av betong/lättbetong/lecakonstruktion inne i rummet eller värdera att isolera på utsidan / andra sidan (närliggande rum, krypgrund eller vad du har bredvid). Den del du har mot yttervägg kan du isolera på utsidan med frigolitmaterial, så får du stabilare temp vid kall/varm utetemp . Samma sak gäller väl eg inredningen, att välja material som tål fukt, om vi nu tänker att detta är ett långsiktigt bygge. Finns trämaterial som tål fukt (sibirisk lärk, organowood impregnerat med kisel etc) alt stålmaterial alt att du bör behandla det trä du ev väljer att använda. Har man raka väggar finns säkert färdiga lösningar, jag hade inte 90gr någonstans och platsbyggda därför egen lösning med 45*45 reglar. Även skruv bör ju tåla fukt över tid så välj lämplig sort där med. Jag tänker som du, isolera väl och sätta bra dörr på plats och sedan utvärdera om kylning behövs när man ser hur konstruktionen fungerar. Tänk på att alla kylsystem behöver droppa av kondensen någonstans, så du behöver ett eluttag och en golvbrunn eller anslutning till avlopp någonstans i närheten av elektriskt kylaggregat. Frikyla är alltid ett bra alternativ, både för kylekonomin och borrhålet om det går att bygga kostnadseffektivt med den befintliga lösning du har, men tar dig troligen inte hela vägen ner mot 10-12 grader. Men det kan hjälpa dig att ta dig från 18/20 grader till kanske 14/16 grader värsta sommarböljan. Sedan är ju kyla en sak, kanske behöver du också värme på vintern för att inte droppa ned under tänkt måltemperatur, om du vill hålla dig stabil året runt. Lycka till!
 
Trådskapare
Chase_Gioberti
Jag fortsätter på min gamla tråd istället för att starta upp ännu en tänkte jag. Nu med mer fokus på input, råd och inspiration på design av hyllsystem. Jag har pratat med vinlagring.se i vintras och fick lite hjälp på vägen där, och har fortsatt att använda deras designverktyg på nätet för att se hur det kan passa och se ut.

Som jag tror jag skrev tidigare kommer jag bygga om rummet där vinförvaringen är, och är därmed lite flexible med måtten på rummet. Men just nu ser det ut att landa i ungefär 130/140 x 230/240 cm stort utrymme. Med andra ord ett hyfsat litet rum. Dörren är given att komma in på en av långsidorna. Men var på långsidan jag sätter den är flexibelt. i den skiss jag nu landat i blir det därför hyllor på tre väggar, med dubbelt djup i ena sidan, och rundade hörn. Jag har några hyllor från Redrack idag. Det måste inte vara samma system men jag har tittat på de enklare/billigare varianterna av modulsystem som Redrack eller Vintage Classic (samma modulstruktur).

Här är en planritning på nuvarande layout. (ja det är inte milimeteranpassat just nu i ritningen och ser lite skevt ut...)

ritning-vinkällare.png


Lite 3d-bilder med flaskor ser ut så här:
vinkällare.jpg

vink2.jpg

vink3.jpg

vink4.jpg


En länk till denna layouten i ritverktyget https://vinlagring.se/rithjalpen?designid=PmrANXYpzwbK9NguvO_Q2

Jag tänker ha annan dryck än vin i källaren också, så hyllorna till vänster är tänkta att kunna vara flexibla med att ställa flaskor på - eller i framtiden kunna ha lådor eller diamanter...

En sak jag vänder och vrider på är hörnen. De rundade modulerna ger ju ett fint intryck och man kommer åt flaskorna bra. Men jag kan inte låta bli att tänka att man tappar en del volym bakom dem, som skulle kunna ge mer hyllutrymme. Men jag hittar ingen annan snygg/smidig hörnlösning. Här skulle jag gärna ha lite bra inspel och inspiration. Finns det någon smart lösning till vad man kan göra i hörnen för att göra dem raka istället och ha hyllor hela vägen ner i hörnet på rummet?

Dubbla lager hyllor - jag har sett flera källare med detta koncept. Men inte provat själv. Någon som har erfarenhet av det och kan säga om det är en design som funkar att köra? Jag tänker att den bakre raden är ju till för antingen sådant som ska lagras längre, eller för de enskilda platserna så kan man ha samma flaska fram och bak i systemet.

Andra inspel? Något ni spontant saknar? Ex som var ska jag ha min samling av nebuchadnezzarchampagneflaskor eller liknande? ;-) *

Ja, kylagregat - lutar just nu åt frikyla med en Carisma crc-mw i taket.
 
Toppen