Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köksprylar

buteljen

Medlem
Tips på matberedare? Vilken har bäst kvalitet? Är normalbegåvad i köket så behöver ingen räcermaskin :)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Vad ska du ha matberedaren till ?
Själv tycker jag en stavmixer löser 99% utav fallen :)
Äter ju mest växtbaserat nuförtiden så det är mixade/hackade röror av kikärter, linser, bönor, grönsaker, sötpotatis etc. Verkar finnas mycket man kan göra för att göra det lite roligare.
Stavmixer har jag ...men det kanske finns nya bättre varianter (den vi har är ganska gammal).
Eller är det en blender du menar?
 
Last edited:

Jos

Medlem
Äter ju mest växtbaserat nuförtiden så det är mixade/hackade röror av kikärter, linser, bönor, grönsaker, sötpotatis etc. Verkar finnas mycket man kan göra för att göra det lite roligare.
Stavmixer har jag ...men det kanske finns nya bättre varianter (den vi har är ganska gammal).
Eller är det en blender du menar?
Instämmer med Johan. En Bamix löser 99% och tar inte så mycket plats heller. Dessutom är det mindre jobb att plocka fram och undan jämfört med nån som har lösa skärblad, lock, behållare etc...
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Instämmer med Johan. En Bamix löser 99% och tar inte så mycket plats heller. Dessutom är det mindre jobb att plocka fram och undan jämfört med nån som har lösa skärblad, lock, behållare etc...
Har tröttnat på just en sådan av annat märke. Behållaren är för liten. Om jag t.ex skall köra ”storkok” för veckan som räcker ett tag så måste jag köra flera batcher o blanda ihop efteråt. (Skulle t.ex göra en brownie av black beans igår och var tvungen att köra flera batcher för en brownie)
 
Last edited:
Instämmer med Johan. En Bamix löser 99% och tar inte så mycket plats heller. Dessutom är det mindre jobb att plocka fram och undan jämfört med nån som har lösa skärblad, lock, behållare etc...
Beställde en Bamix nu bara för det. Droppen som fick bägaren att rinna över, tungan på vågen osv.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Har tröttnat på just en sådan av annat märke. Behållaren är för liten. Om jag t.ex skall köra ”storkok” för veckan som räcker ett tag så måste jag köra flera batcher o blanda ihop efteråt. Men det kanske finns större behållare? (Skulle t.ex göra en brownie av black beans igår och var tvungen att köra flera batcher för en brownie)
En av fördelarna med stavmixer är att du använder vilken behållare du vill och kör direkt i kastrullen, bunken etc.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
En av fördelarna med stavmixer är att du använder vilken behållare du vill och kör direkt i kastrullen, bunken etc.
Jo det förstår jag. Men känns smidigt att slippa stå och mixa själv om man gör lite större batcher tycker jag?
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Det verkar till mig att Marina efterfrågar förslag om en bra matberedare som löser den återstående 1% av tillfällena stavmixern inte gör.
 

matage

Medlem
Jag har en Bamix med spice-mill men har ändå funderingar på en matberedare då jag kommer på mig själv med att sakna en av och till. Men jag kanske inte är representativ för mängden köksprylar man kan ha i ett hushåll ;)

De jag kollat primärt på efter att ha läst lite för många tester och klämt och känt är Magimix 3200 (Magimix är Robot Coupes "prosumer"-märke om jag minns rätt) och Cuisinart Expert Prep (möjligen Easy Prep Pro) där det lutar åt Magimix (av pretentiösa skäl) om det dyker nån superdeal/Black Friday.
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag har en Bamix med spice-mill men har ändå funderingar på en matberedare då jag kommer på mig själv med att sakna en av och till. Men jag kanske inte är representativ för mängden köksprylar man kan ha i ett hushåll ;)

De jag kollat primärt på efter att ha läst lite för många tester och klämt och känt är Magimix 3200 (Magimix är Robot Coupes "prosumer"-märke om jag minns rätt) och Cuisinart Expert Prep (möjligen Easy Prep Pro) där det lutar åt Magimix (av pretentiösa skäl) om det dyker nån superdeal/Black Friday.
Tack 🤩. Magimix CS 5200 fick best i test på typ Råd o Rön så det varumärket verkar ju ok!!
 

matage

Medlem
Tack 🤩. Magimix CS 5200 fick best i test på typ Råd o Rön så det varumärket verkar ju ok!!

De tester jag hittat placerar den sig alltid i toppskitet tillsammans med Cuisinart 14-cup som irriterande nog inte verkar finnas i Europa :/
Hittade en bra översikt på magimix så jag tror inte man kan gå fel om man siktar över mini-modellen :)

1715228626875.png


Sen finns ju Sage/Breville Kitchen Wizz Pro om man vill ha en lite större modell (och jag är lite svag för deras prylar... de ligger ju trots allt bakom The Control Freak-hällen så ;) )
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Well, är det en Pacojet du menar så är det någon som hojtar om en sådan här hemma. Men en sån vill jag inte ha ... :p
@Jesper har givetvis en Pacojet hemma, förmodligen en av dom billigare prylarna i hans kök. Han tipsade mig om Ninja Creami, som kostar en bråkdel men gör samma jobb. En av dom bättre inköpen till köket det senaste året. Den går i stort sett varje dag.
 

matage

Medlem
@Jesper har givetvis en Pacojet hemma, förmodligen en av dom billigare prylarna i hans kök. Han tipsade mig om Ninja Creami, som kostar en bråkdel men gör samma jobb. En av dom bättre inköpen till köket det senaste året. Den går i stort sett varje dag.
Kul att höra en "verklig" åsikt om Creami.
Vad kör du mest i den?

Jag har velat fram och tillbaka om en sån länge nu och såg att Deluxe-varianten äntligen släppts så det kanske blir ett inköp till sommaren :)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
@Jesper har givetvis en Pacojet hemma, förmodligen en av dom billigare prylarna i hans kök. Han tipsade mig om Ninja Creami, som kostar en bråkdel men gör samma jobb. En av dom bättre inköpen till köket det senaste året. Den går i stort sett varje dag.
Vad gör du varje dag med din Ninja Creami förutom glass?
 
Toppen