Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köp hus med vinkällare...

Malte

Medlem
Köpt ett hus där tidigare ägare var stor vinälskare. Tyvärr tömde han vinkällaren.

Självklart gillar jag vin men är samtidigt inte redo att kasta ut stora pengar på en flaska jag inte vet hur jag ska uppskatta. Jag är egentligen mer ute efter att få en start och sedan köpa mer av det jag gillar.

Idag handlar jag vin för runt hundralappen, Brolio och Vila Santa är stora favoriter.
En hel del lådvin blir det också :-\

Jag dricker mer eller mindre 50% till mat och 50% utan. Aldrig fisk, ofta fågel eller kött.

Budgeten är 10-15 tusen och för detta tänkte jag iallafall på 80-X flaskor. Med andra ord inga svindyra härligheter nu vid starten :)
 
SV: Köp hus med vinkällare...

Malte skrev:
Köpt ett hus där tidigare ägare var stor vinälskare. Tyvärr tömde han vinkällaren.

Självklart gillar jag vin men är samtidigt inte redo att kasta ut stora pengar på en flaska jag inte vet hur jag ska uppskatta. Jag är egentligen mer ute efter att få en start och sedan köpa mer av det jag gillar.

Idag handlar jag vin för runt hundralappen, Brolio och Vila Santa är stora favoriter.
En hel del lådvin blir det också :-\

Jag dricker mer eller mindre 50% till mat och 50% utan. Aldrig fisk, ofta fågel eller kött.

Budgeten är 10-15 tusen och för detta tänkte jag iallafall på 80-X flaskor. Med andra ord inga svindyra härligheter nu vid starten :)

http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=9
http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=6



Börja med att läsa ovanstående trådar. Svaret på din fråga är inte så enkel utan kräver att du vet lite mer. Det tar tid att bygga en vinkällare och det hela hänger på vad du är ute efter. Att gå med i exempelvis munskänkarna eller liknande kan också ge dig lite bättre grund att stå på. Jag skulle inte låsa mig till antalet viner utan snarare till vad du gillar och hur länge du kan tänka dig lagra vinet
 

CH

Medlem
SV: Köp hus med vinkällare...

Om du inte vet vad du gillar eller vill ha så ska du nog inte lägga 15k och köpa in allt på ett bräde bara för att fylla källaren. Din smak lär utvecklas med tiden och det är inte speciellt kul att sitta på en källare full av flaskor som man om några år inte tycker är intressanta.
Satsa en del av pengarna på olika provningar istället så du lär dig vad du gillar och inte gillar så kan du fylla på källaren allt eftersom.
 
Trådskapare
M

Malte

Medlem
SV: Köp hus med vinkällare...

Jag har väl iofs hittat en del billigare viner (under 150kr) som jag uppskattar och vet går att lagra.

Raimat Cabernet Sauvignon, Koonunga Hill, Villa Santa, Brolio, Hidden Rock Petit, Jacob's Creek Grenache, Crozes-Hermitage, Poggio Bronzone.

Brukar ni köpa 6-12 av varje för att kunna prova dem lite olika år? Eller är det oftast bara dyre viner och 1-2 av varje ni satsar på?
 

vintjej

Medlem
SV: Köp hus med vinkällare...

Malte skrev:
Jag har väl iofs hittat en del billigare viner (under 150kr) som jag uppskattar och vet går att lagra.

Raimat Cabernet Sauvignon, Koonunga Hill, Villa Santa, Brolio, Hidden Rock Petit, Jacob's Creek Grenache, Crozes-Hermitage, Poggio Bronzone.

Brukar ni köpa 6-12 av varje för att kunna prova dem lite olika år? Eller är det oftast bara dyre viner och 1-2 av varje ni satsar på?

CH har en poäng i att du inte ska lägga upp alla pengarna på ett bräde. Bättre att gör investeringen gradvis i takt med att ditt intresse förhoppningsvis ökar och din smak troligtvis förändras. Och då kan du ju också följa med förändringarna i SB:s sortiment.
Regeln brukar vara att man köper minst 2 flaskor av varje sort. Du vet aldrig vad flaskorna kan ha för defekter och det är trist att upptäcka det många år senare och då inte ha någon backup.
Långlagring i sig har väl egentligen inget värde, men om det är det man är ute efter och vill komma billigt undan så kan du kolla på viner från bandol, cahors och bourgeuil tex. Sedan ska man inte förakta SB:s kundtjänst heller. De har svar på det mesta.
 
SV: Köp hus med vinkällare...

vintjej skrev:
CH har en poäng i att du inte ska lägga upp alla pengarna på ett bräde. Bättre att gör investeringen gradvis i takt med att ditt intresse förhoppningsvis ökar och din smak troligtvis förändras. Och då kan du ju också följa med förändringarna i SB:s sortiment också.
Regeln brukar vara att man köper minst 2 flaskor av varje sort. Du vet aldrig vad flaskorna kan ha för defekter och det är trist att upptäcka det många år senare och då inte ha någon backup..
Långlagring i sig har väl egentligen inget värde, men om det är det man är ute efter och vill komma billigt undan så kan du kolla på viner från bandol, cahors och bourgeuil tex. Sedan ska man inte förakta SB:s kundtjänst heller. De har svar på det mesta.

Köp aldrig mindre än tre tycker jag. Då kan man dricka en och vänta med de andra. Har allt för många enpetare kvar i källaren efter att ha köpt två. Blivit visare med åren.

Det finns också en annan bra regel som många använder. Köp från mindre kända producenter/hus vid goda år eller kända producenter/hus från mindre bra år
 

chambertin

Medlem
SV: Köp hus med vinkällare...

Malte skrev:
Jag har väl iofs hittat en del billigare viner (under 150kr) som jag uppskattar och vet går att lagra.

Raimat Cabernet Sauvignon, Koonunga Hill, Villa Santa, Brolio, Hidden Rock Petit, Jacob's Creek Grenache, Crozes-Hermitage, Poggio Bronzone.

Brukar ni köpa 6-12 av varje för att kunna prova dem lite olika år? Eller är det oftast bara dyre viner och 1-2 av varje ni satsar på?
Du verkar ju ha hittat en del vintyper som du gillar och det är bra.
Om du går upp lite från hundralappen så hittar du en del viner som både kan lagras och som utvecklas med några års lagring.
Tycker precis som CH och vintjej att du skall avvakta med en del av de pengar du tänkt använda eftersom du kanske om några år vill lägga pengar på helt andra viner och/eller annan prisklass. Dom flesta som fastnar i det här "träsket" går den vägen ;)

Av dom du nämnde innan så har Vila Santa ju varit bra att spara några år. Dock tyckte jag bättre om vinet förr när det inte var så mycket Cabernet i det.
Om du ser dig om lite mer i Portugal så hittar man numera ganska ofta bra torra röda från Douro i norra Portugal och många av dom mår väldigt bra av 2-5 års lagring.
Ett annat tips nu är att hålla utkik efter Rhône-viner (och även distrikten runtomkring ) från 2007. Fantastikst bra årgång och t.ex Côte-du-Rhône ligger precis i det prisspannet du har tänkt dig. Allesverloren från Sydafrika har ett antal olika druvrena viner runt hundringen som också utvecklas bra i källaren (framför allt Touriga Nacional och Tinta Barocca).

Förutom dom distrikten som vintjej nämnde så är Madiran ett bra distrikt (t.ex Château Bouscassé, nr 2204) med viner som snarare bör lagras för att man skall få ut ngt av dom.

I den här prisklassen (<150:) så skall du definivt hålla dig borta från Bordeaux, Bourgogne, Barolo, Barbaresco, Brunello di Montalcino m.fl distrikt med berömda och stora viner. Kvalitet är sällan billigt men i dom här distrikten är det tyvärr smärsamt dyrt och omvänt är kvaliteten ofta usel när prislappen verkar ok.

Vad gäller antalet flaskor så handlar det för mig om hur ofta jag tänkt att dricka en viss typ av vin och givetvis vad det kostar. Skall jag lagra det länge och tror på att det utvecklas bra så köper jag minst 4 flaskor men gärna mer. Räkna med att minst en flaska går åt av nyfikenhet under tiden till perfekt mognad.
 

Jos

Medlem
SV: Köp hus med vinkällare...

Malte skrev:
Köpt ett hus där tidigare ägare var stor vinälskare. Tyvärr tömde han vinkällaren.

Självklart gillar jag vin men är samtidigt inte redo att kasta ut stora pengar på en flaska jag inte vet hur jag ska uppskatta. Jag är egentligen mer ute efter att få en start och sedan köpa mer av det jag gillar.

Idag handlar jag vin för runt hundralappen, Brolio och Vila Santa är stora favoriter.
En hel del lådvin blir det också :-\

Jag dricker mer eller mindre 50% till mat och 50% utan. Aldrig fisk, ofta fågel eller kött.

Budgeten är 10-15 tusen och för detta tänkte jag iallafall på 80-X flaskor. Med andra ord inga svindyra härligheter nu vid starten :)

Troll? :D


Du har läst den slogan som står högst upp på siten va...? ;)
 

Lando

Medlem
SV: Köp hus med vinkällare...

Många bra tips, här är några till som kanske redan skrivits.

Ta tid på dig, både för att lära dig vad du gillar och för att många bra viner finns bara att köpa iblan så det gäller att vänta på dom, i alla fall om du ska köpa på systemet.
Kolla recensionerna av systemets nyhetssläpp i Livets Goda, www.bkwine.com Artberg om vin med flera.
Kolla in vinbloggar och vad dom provar, efter ett tag kommer du kanske hitta någon bloggare som har liknande smak som du själv. Bra bloggar är tex. Finare vinare och Frankofilen och mycket bra skrivs också på detta forum.
Köp inte en hord av 100-kronorsviner, själva poängen med en källare är ju att lagra vin, och inte många av dom billigare vinerna är gjorda för att lagra någon längre tid.
Som flera skrivit: köp minst tre av varje sort, så du kan prova dom i olika mognadsfaser.
Sluta bums att dricka BiB.

Lycka till! :)
 
Toppen