Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa bättre vin (främst riesling) vid/kring gränsen Danmark/Tyskland?

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Familjen skall tillbringa några dagar på Fyn och vi reser med bil. En knapp timme bort når man gränsen Danmark/Tyskland och många vallfärdas ju ditåt för inköp av billig öl/vin/sprit.
Är det bara bulkköp av BiB som fungerar i/kring Flensburg eller finns det vinbutiker för oss något mer intresserade?

Min tanke var att i första hand sikta på Riesling Kabinett/Spätlese från 15/16 i prisklassen 10-25 Euro och sen enstaka "roligare" flaskor om de lyckas lura på mig något.
Känner ni till någon affär som är vettig att handla från? I bästa fall skulle man ju önska en affär med en säljare som kunde sitt område och mindre utav kolla-in-oss-vi-säljer-tre-lock-smuggelbärs-för 150-kronor. Smuggelbärs i all ära men denna gången efterfrågar jag annat.
Tack på förhand!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har tyvärr ingen erfarenhet från vininköp i den delen av Tyskland, så jag känner inte till några butiker. Här kan du botanisera bland några butiker i Flensburg, borde gå att kolla om någon av butikerna med webbplats är intressant nog:
https://www.dasoertliche.de/Themen/Weinhandel/Flensburg.html

Saken är dock den att försäljning direkt från producent till konsument är en rätt stor grej i Tyskland - vilket är anledningen till att det är så lätt att "bli insläppt" hos nästan alla tyska producenter. Både många producenter och större vinhandlare brukar skicka gratis inom Tyskland om man köper över ett visst belopp. (Går även att utnyttja om man är tillfälligt "parkerad" någon dag i norra Tyskland.) Så det är inte alltid till lokala vinbutiker som de verkligt vinintresserade tyskarna vänder sig när de ska köpa tyska viner.
 
Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Aha, tack för svaret. Jag kände inte till att det var vanligt med försäljning direkt producent-> kund men det förklarar en del tidigare resultat i min googling.
Jag skall kolla in länken, tack.
 
Toppen