Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Joakim

Medlem
Genom åren har jag rest mycket i vårt land. Det jag alltid gör när jag besöker en ny stad är försöka få reda på om hotellet eller någon resturang i staden har eller har haft någon bra
vinkällare. Godsakerna står inte på listan i de flesta fall. Fråga ägaren eller hovmästaren ifall Du får gå ner i källaren och titta ifall de har några viner som inte står på listan. I lördags var jag i Finnspång. Bodde på hotel de Geer. Efter lite småprat med ägaren gick vi ner i källaren. Jag fick köpa den sista flaskan Ch Figeac 1986 för 750 kr. Den var perfekt!

För två veckor sedan besökte jag Grand hotel i Lund. Tänkte först köpa La Misson Haut-Brion 1982 för 3 500 kr. Nere i källaren upptäckte jag samma vin men årgång 1975. Fick den till samma pris. Den var minst sagt perfekt.

Ibland överträffar verkligheten sagan. För 5 år sedan på ett hotel i Örebro lyckades jag köpa med mig hem bland annat tre flaskor DRC Richbourg 1978 för 300 kr styck.

Sensmoral: Var framåt och våga fråga. Vinkunskapen och priskännedomen om viner är inte den bästa ute i landet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Man hade ju trott att Grand Hotel i Lund haft koll.

Sist jag var där läste och njöt jag av deras vinlista under min måltid.

Jag beställde ett glas vin för 99 kr, men bad om att få se flaskan först.
Jag kände direkt igen flaskan, det var ett sånt "bästa tipset under 100 kr" som jag precis köpt själv hemma och druckit den helgen.
Bad om en annan flaska. :D

Sen träffade jag "matthandlaren", han är tydligen stammis, och hade ett trevligt snack med honom om Ferrarisar och Champagne.

Var nere på nåt Golfhotel 30 min syd om Jönköping. Där hade de Krug GC för 1.900 kr, rätt ok restaurnangpris.
Men det bästa var när jag skulle checka ut och hon frågade om jag skulle faktureras på adress jag angett.
Jag hade mycket brådis och sa visst, sen i bilen insåg jag att jag aldrig gett dom någon adress.
Väntar fortfarande på fakturan, den lär nog dyka upp är jag rädd. ::)
 

Jos

Medlem
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Joakim skrev:
Genom åren har jag rest mycket i vårt land. Det jag alltid gör när jag besöker en ny stad är försöka få reda på om hotellet eller någon resturang i staden har eller har haft någon bra
vinkällare. Godsakerna står inte på listan i de flesta fall. Fråga ägaren eller hovmästaren ifall Du får gå ner i källaren och titta ifall de har några viner som inte står på listan. I lördags var jag i Finnspång. Bodde på hotel de Geer. Efter lite småprat med ägaren gick vi ner i källaren. Jag fick köpa den sista flaskan Ch Figeac 1986 för 750 kr. Den var perfekt!

För två veckor sedan besökte jag Grand hotel i Lund. Tänkte först köpa La Misson Haut-Brion 1982 för 3 500 kr. Nere i källaren upptäckte jag samma vin men årgång 1975. Fick den till samma pris. Den var minst sagt perfekt.

Ibland överträffar verkligheten sagan. För 5 år sedan på ett hotel i Örebro lyckades jag köpa med mig hem bland annat tre flaskor DRC Richbourg 1978 för 300 kr styck.

Sensmoral: Var framåt och våga fråga. Vinkunskapen och priskännedomen om viner är inte den bästa ute i landet.

Håller med! Finns en massa trevlig vinkällare med kanonpriser ute i landet ! Såg vinlista från Lammet(?) där de sålde Salon -96 för 1995:-. Måste ju ändå vara hyfsat bra restaurangpris...
 

ahiller

Medlem
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Jodå, nog finns det fynd alltid. Hamnkrogen på Liseberg i Göteborg är fortfarande ett bra tips även om jag och mina kollegor druckit upp en del av det bästa. Vi fick bl.a Cristal 81 för 1250.-, vi tog de två som fanns kvar. Vega Sicilia -73 & -76 för 940.- styck var också riktigt trevligt. Titta noga i hyllor och vinkylar, en del är bättre än vad vinlistan antyder, som exempel kan nämnas den flaska Mumm NV för 650.- som jag tror kan placeras tidsmässigt någonstans i brytpunkten mellan 70-80 tal. Ni förstår nog.. Annars är nog ett av mina större fynd den butelj Harlan Estate -90 jag fick för 600.- på numera saligen insomnade Restaurang Victoria, också i Göteborg. Då han inte ville sälja mig mer än en till det priset fick vi byta till Cos som andra vin. Samma pris och samma årgång ;D
 

R.P

Medlem
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Drack Krug -96 för drygt 200€ (tror att det var 216€ om jag inte missminner mig) sist jag var på restaurang Moo inne på hotell Omm i Barca, inget fyndpris kanske men ett bra pris. Drack sen en flaska Noix för runt 80€, det är ungefär vad den kostar i affär härnere. Dom har en väldigt trevlig sommelier där som sen bjöd på lösa glas till dessert och ost.

I Manila på Hyatt Hotel drack jag en flaska Lalande de Pomerol, inget speciellt, kommer inte ihåg vad det var, men dom har ett ruskigt påslag på viner överlag i Filippinerna, dom slog fel och jag betalade för ett glas husets. :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Jag måste ju bara ta ett litet sidospår i den här tråden.... Sydafrika!!
Där kan man dricka billigt!! Eller svindyrt också för den delen, om man vill det.
Det lokala mousserande kostar ingenting. Varje eftermiddag vid poolen beställde vi in en eller ett par flaskor och jag vill minnas att de kostade ca. 50 SEK styck.
Sydafrikanskt vin var också hyfsat billigt och det pimplades friskt.

Men, det roliga (eller sorgliga) är följande historia.
Det finns en restaurang i hamnen i Kapstaden som heter Balthazar. Det är ett populärt ställe med mycket grillat och stans längsta vinlista. Jag vill minnas att de har flera hundra viner på glas bland annat. Som på alla andra etablissemang i staden har de lika mycket personal som gäster och knappt satt man vid bordet innan en sommelier stod bredvid med vinlistan, som mest påminde om Dagens Nyheter till formatet.
Grejen är att de uteslutande under vår vecka i staden ALLTID föreslog det dyraste vinet! Och de dyra vinerna var rejält dyra också... När man skruvade lite på sig i stolen så blev man rekommenderad ett lite billigare vin, som "bara" kostade kanske 1000 SEK... När man till slut valt vin och kanske beställt ett för "bara" några hundra svenska kronor så blev de lite småsura och gick.
Det här med att alltid få svaret "Ett utmärkt val min herre" vad man än beställer, det hade de inte riktigt lärt sig..
 

R.P

Medlem
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

R.P skrev:
Drack Krug -96 för drygt 200€ (tror att det var 216€ om jag inte missminner mig) sist jag var på restaurang Moo inne på hotell Omm i Barca, inget fyndpris kanske men ett bra pris. Drack sen en flaska Noix för runt 80€, det är ungefär vad den kostar i affär härnere. Dom har en väldigt trevlig sommelier där som sen bjöd på lösa glas till dessert och ost.

I Manila på Hyatt Hotel drack jag en flaska Lalande de Pomerol, inget speciellt, kommer inte ihåg vad det var, men dom har ett ruskigt påslag på viner överlag i Filippinerna, dom slog fel och jag betalade för ett glas husets. :)

Hjärnsläpp...Doix ska det vara...
 

Gabe

Medlem
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Joakim skrev:
Genom åren har jag rest mycket i vårt land. Det jag alltid gör när jag besöker en ny stad är försöka få reda på om hotellet eller någon resturang i staden har eller har haft någon bra
vinkällare. Godsakerna står inte på listan i de flesta fall. Fråga ägaren eller hovmästaren ifall Du får gå ner i källaren och titta ifall de har några viner som inte står på listan. I lördags var jag i Finnspång. Bodde på hotel de Geer. Efter lite småprat med ägaren gick vi ner i källaren. Jag fick köpa den sista flaskan Ch Figeac 1986 för 750 kr. Den var perfekt!

För två veckor sedan besökte jag Grand hotel i Lund. Tänkte först köpa La Misson Haut-Brion 1982 för 3 500 kr. Nere i källaren upptäckte jag samma vin men årgång 1975. Fick den till samma pris. Den var minst sagt perfekt.

Ibland överträffar verkligheten sagan. För 5 år sedan på ett hotel i Örebro lyckades jag köpa med mig hem bland annat tre flaskor DRC Richbourg 1978 för 300 kr styck.

Sensmoral: Var framåt och våga fråga. Vinkunskapen och priskännedomen om viner är inte den bästa ute i landet.


Man kanske ska vara lite försiktig med att nämna dessa restauranger som säljer vinerna vid namn, eftersom det är olagligt. Så tillvida ni inte konsumerar vinerna i restaurangen. Krogen kan bli av med serveringstillståndet och det vore ju trist.
 

weezer

Medlem
SV: Köpa dyrt vin billigt på resturang och hotel

Ja men vet aldrig var tillståndsmyndigheten surfar omkring på internet... 8)
 
Toppen