Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa in pol Roger 2008

Jerobaum

Medlem
Drack denna på Aira igår och det var riktigt toppen. Vill nu försöka köp in en låda eller två

Hittar den för ca 550kr i England. Vad gäller nuförtiden, kan man handla utan skatt och moms? Tolkar det som att man kan köpa med samma regler som tidigare innan brexit men rätt invecklat..
 

Champagne99

Medlem
Drack denna på Aira igår och det var riktigt toppen. Vill nu försöka köp in en låda eller två

Hittar den för ca 550kr i England. Vad gäller nuförtiden, kan man handla utan skatt och moms? Tolkar det som att man kan köpa med samma regler som tidigare innan brexit men rätt invecklat..
Jag har aldrig beställt från England så jag kan inte hjälpa dig där men 550:- låter väldigt billigt. Det var vad jag betalade på bolaget för flera år sedan då den fanns där. För det priset nu kan jag tänka mig att fylla på med fler. Vilken sida hittade du den på?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Brittiska priser anges ofta utan alkoholskatt och moms. Du lär behöva betala moms i minst ett land, vet inte att man någonsin sluppit det.
Samma regler som före Brexit gäller fram till årsskiftet för all handel, i enlighet med utträdesavtalet.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Thefinestbubble beställde jag ifrån för cirka 900kr/flaska vilket är riktigt bra. De höjde den veckan efter med 200 kr typ.
ditt pris lär tyvärr inte stämma. Vilken sida är det ifrån?
 

Wintermute

Medlem
Med risk för att besvara en helt annan fråga. Om man kommer på att man tycker jättemycket om Pol Roger av bättre årgångar, ungefär 12 år efter skörd, visst borde det gå alldeles utmärkt att köpa 2012 och vänta måttliga fyra år? Vadan brådskan?
 

Sonderlese

Medlem
Sen skall man inte bortse ifrån en (vanligtvis) högre fraktkostnad från UK jämfört med övriga Europa.

Om någon har ett tips på bra och rimlig speditör från UK vore jag tacksam att bli underrättad om, jag har nämligen ett par kolli vin att ta hem.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Med risk för att besvara en helt annan fråga. Om man kommer på att man tycker jättemycket om Pol Roger av bättre årgångar, ungefär 12 år efter skörd, visst borde det gå alldeles utmärkt att köpa 2012 och vänta måttliga fyra år? Vadan brådskan?
Generellt är 2012 en bra årgång, men 2008 är bättre. 2012 är dock mer tillgänglig, 2008 har riktigt bra syra och är mer en årgång för det långa loppet. Så jag tycker inte riktigt de har samma profil i källaren. Det behöver inte vara samma sak som att 2008 är det bättre köpet för alla smaker eller konsumtionsprofiler.
Men visst kan man förhålla sig till årgångar som det gamla rådet som modern gav till sin dotter: "bussar och karlar ska man aldrig springa efter, för det kommer alltid nya". :rolleyes:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Med risk för att besvara en helt annan fråga. Om man kommer på att man tycker jättemycket om Pol Roger av bättre årgångar, ungefär 12 år efter skörd, visst borde det gå alldeles utmärkt att köpa 2012 och vänta måttliga fyra år? Vadan brådskan?
Absolut! Väldigt kloka ord. Själv undviker jag i största möjliga mån att betala en premie för äldre årgångar, särskilt när det gäller toppår.

Vintomas citat beskriver fenomenet mycket träffsäkert.:D

Generellt är 2012 en bra årgång, men 2008 är bättre. 2012 är dock mer tillgänglig, 2008 har riktigt bra syra och är mer en årgång för det långa loppet. Så jag tycker inte riktigt de har samma profil i källaren. Det behöver inte vara samma sak som att 2008 är det bättre köpet för alla smaker eller konsumtionsprofiler.
Men visst kan man förhålla sig till årgångar som det gamla rådet som modern gav till sin dotter: "bussar och karlar ska man aldrig springa efter, för det kommer alltid nya". :rolleyes:
Intressant. Själv tycker jag 08 utmärker sig som en charmig toppårgång som definitivt kan drickas ung till skillnad från 96 & 02. För mig är det bara några enstaka viner som varit oväntat slutna, som exempelvis André Jacquart 08 (prestiger som FdP, Cristal, Winston och Belle räknar jag inte här in eftersom de ofta är knutna vid släpp och uppträder som förväntat). Levererat unga är Delamotte, Pol Roger Vintage, Roederer Vintage & Rosé, St Vincent, Hugot, Dompa, Fleury Robert, mfl.

08 Rosé finns här för 80€/fl. Är det någon som prövat rosén? Har handlat där tidigare och det funkade smidigt. Kan tänka mig ett par flaskor om någon vill gå ihop?
https://www.les-caves.fr/fr/champagne/2710-brut-rose-millesime-.html

Undvik Pol Roger Rosé!:baksmälla:

Har druckit 04, 08 och 12 blint. Sågat alla ordentligt, 08 vaskades tillsammans med @feskhandlarn.

Tvivlar du så testa åtminstone en på bolaget först och se om du gillar stilen. Kan tänka mig att saignéefantaster är mer förstående för jag får lite sådan associationer även om Pol Roger är en blandning.

Satsa på Roederer Rosé istället.
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Absolut! Väldigt kloka ord. Själv undviker jag i största möjliga mån att betala en premie för äldre årgångar, särskilt när det gäller toppår.

Vintomas citat beskriver fenomenet mycket träffsäkert.:D


Intressant. Själv tycker jag 08 utmärker sig som en charmig toppårgång som definitivt kan drickas ung till skillnad från 96 & 02. För mig är det bara några enstaka viner som varit oväntat slutna, som exempelvis André Jacquart 08 (prestiger som FdP, Cristal, Winston och Belle räknar jag inte här in eftersom de ofta är knutna vid släpp och uppträder som förväntat). Levererat unga är Delamotte, Pol Roger Vintage, Roederer Vintage & Rosé, St Vincent, Hugot, Dompa, Fleury Robert, mfl.



Undvik Pol Roger Rosé!:baksmälla:

Har druckit 04, 08 och 12 blint. Sågat alla ordentligt, 08 vaskades tillsammans med @feskhandlarn.

Tvivlar du så testa åtminstone en på bolaget först och se om du gillar stilen. Kan tänka mig att saignéefantaster är mer förstående för jag får lite sådan associationer även om Pol Roger är en blandning.

Satsa på Roederer Rosé istället.

Drack Pol Roger Rosé 2002 rätt nyligen och den var riktigt bra! Har också annars hört att deras rosé inte är lika bra som resten av portföljen men har för lite erfarenhet av den för att uttala mig utöver 2002.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Drack Pol Roger Rosé 2002 rätt nyligen och den var riktigt bra! Har också annars hört att deras rosé inte är lika bra som resten av portföljen men har för lite erfarenhet av den för att uttala mig utöver 2002.
Suverän skumpa! Tyvärr inte varit nära att upprepa efter det!
Har en 08:a kvar, bra så. Finns så mycket annat att lägga pengarna på.
 
Toppen