Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

  • EDIT: 2019-02-21 Sammanfattning är uppdaterad med synpunkter i tråden, nya länkar samt handlare så den är så komplett och aktuell som möjligt.

    En område som diskuterats till och från är hur man köper vin via andra kanaler än Systembolaget. Tänkte jag skulle sammanfatta det i ett inlägg.

    I grunden så har ett EU-direktiv från 2007 gjort det möjligt för svenskar att handla alkoholhaltiga drycker från länder inom EU. Vi har ju sedan länge haft möjligheten att utnyttja Systembolaget för sk privatimport Fördelar med att utnytta Systembolaget är väl främst att det är en etablerad process och att du som kund inte behöver lägga så mycket tid på transport, skatteregler etc. Nackdelen är ju att man inte kan kontrollera att man får det bästa priset samt att ibland kan ta en hiskelig tid att överhuvudtaget få ett svar om vinet går att få leverans av.

    Oavsett om du väljer att utnyttja Systembolaget eller köper direkt från utlandet så är det en bra idé att kolla upp prisnivåer. Enklast gör du det via en sökmotor för vinpriser. Det finns två stycken som de flesta använder, wine-searcher och Vinopedia. Vilken du väljer är upp till dig eller så kör du båda två.

    För att handla direkt så finns det två olika varianter, en där du som kund ordnar transporten själv och en där företaget som du köper av ordnar transport. Mer om reglerna kring detta finns på tullverket men i grunden gäller:
    • Svensk alkoholskatt ska betalas av köparen när köparen själv ordnar transporten av alkoholen till Sverige
    • Svensk alkoholskatt ska betalas av säljaren när alkoholen transporteras av säljaren eller någon som säljaren anlitar för transporten

    Om du ordnar egen transport så behöver du hålla reda på några saker. Ur ett rent regelperspektiv så måste du ordna din egen transport, dvs du kan inte betala det som en del av köpet på en webbsida, då räknas det som att säljaren ordnar transport.

    Enkelt beskrivet så ska du
    • Anmäla införseln. Fyll i och skicka blanketten för anmälan av införsel. Det är skattekontoret i Ludvika som sköter detta och de få som jobbar där är mycket hjälpsamma. Märk att du måste skicka in blanketten per post, email och fax godkänns ej.
    • Ställa säkerhet för betalning av alkoholskatten. Det gör du genom att betala in skattebeloppet till Skatteverkets plusgirokonto 95 06 71-8. Ange ”Säkerhet för alkoholskatt” och ditt personnumer på inbetalningen.
      Alkoholskatten för vin med en alkoholhalt mellan 8,5 och 15% är 26,18 per liter (edit: från och med 2017-01-01)
    • Då blankett och säkerhet är Skatteverket tillhanda så tilldelar de ett DNR-nummer till din anmälan. Du får normalt detta via ett brev tillsammans med en deklaration av alkoholskatten Ibland så har jag ringt till kontoret för att få DNR-nummret då man måste ha detta tilldelat innan varorna kommer in i Sverige. Vissa transportörer kräver även detta innan de startar transporten.
    • 5 dagar efter det att varorna har kommit in i Sverige ska du sända in deklarationen till Skatteverket och skatten dras då från det belopp vilket inbetalats som säkerhet. Dessa transaktioner kan du sedan följa upp via den e-tjänst som finns på skatteverkets hemsida.
    Transport av varorna ordnar du via något speditionsföretag. Vid beställning från Sverige har jag haft problem med företag som DHL och UPS då de inte vill transportera alkohol som beställs av en svensk medborgare av någon underlig anledning. De transporterar dock gärna alkohol om beställningen sker från annat land. Har aldrig riktigt förstått orsaken till detta. Från England har jag alltid använt Seabrook som är en bra speditör som bara transporterar vin.

    • Med transporten måste följa ett sk förenklar ledsagardokument. Det är säljaren som skall utfärda detta ledsagardokument.
      Om säljaren inte ordnar transporten utan du gör det själv så måste du se till att säljaren utfärdar detta.
      För företag som handlar med varandra så sker det här helt elektroniskt men för privatpersoner (som ju inte har ngt Momsreg.nr) så går det inte att göra detta elektroniskt. För privatpersoner så finns det ett s.k förenklat ledsagardokument som används för detta. Om säljaren inte vill fylla i ett sånt så kan man göra det själv och skicka till säljaren som sedan bara signerar och stämplar det innan varorna lastas.

      Den svenska versionen finns här: http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 18020.html
      Frankrike http://www.do.etat.lu/Forms/DAS.pdf
      Tyskland http://www.zoll.de/SharedDocs/Downloads ... cationFile

      Har inte den engelska men då man handlar via företag som Farr Vintner och FRW så ordnar de detta.

    Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
    Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Man blir då tvungen att betala alkoholskatten samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten. Efter att betalt skatten måste man hämta varorna inom en månad annars beslagtas varorna.


    Om säljaren ordnar transport så ansvarar de för att betala alkoholskatten. Förtaget måste vara utlandsregisterat och de måste ha registerat sig hos Skatteverket. Det här är en gråzon och det finns företag som skickar utan att vara registerade eller betalar alkoholskatt. Det är företaget som bryter mot reglerna och Tullverket kan anmäla ett företag som bryter mot reglerna via tullmyndigheterna i det land där företaget är registerat. Tror inte detta är speciellt vanligt utan risken löper den som köpt vinerna om tullen beslagtar dem. Hur ofta händer detta, ja, jag känner jag inte till ett enda tillfälle (vid normala mängder).

    Det finns också ett stort antal företag som inriktar sig på den svenska marknaden, har hemsidor på svenska där man man beställa viner. Några exempel på dessa är
    • Winefinder
    • Franska Vinlistan
    • Handlavin.se
    • Caviste
    BKWine upprätthåller en lista över de handlare som säljer med hemleverans till svenska konsumenter. Man får oftast vänta på vinerna ett tag och det lönar sig att kontrollera priser. Det finns lycksökare och ibland är priserna högre än på Systembolaget så kolla alltid upp priser

    Ni får gärna fylla på, rätta, ha synpunkter eller ge erfarenheter, butiker och transportörer i den här tråden. Vore kul att skapa en riktigt bra källa för hur man får hem det vin man önskar sig
Vinvärlden är stor och möjligheten att hitta det vin man önskar, till rätt pris är ofta om än inte alltid bättre utomlands. Att köpa är inte svårt och det är som sagt helt lagligt om man bara följer några enkla regler.

Inlägget är avsett som ett diskussionsunderlag och får ses som det, inte som en garanterad process. Kolla alltid med berörda myndigheter om man känner sig osäker.
 
Last edited by a moderator:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag vill först säga att det förvånar mig om ni följer alla dessa regler?
Jag har personligen aldrig haft problem när jag köper från Eu-land( och har i ärlighetens namn aldrig funderat på o betala alkoholskatten...)
Till mig har dok DHL alltid funkat utomordentligt men lustigtnog har även Svenska-posten levererat ett par tillfällen.....men har somsagt aldrig lagt en tanke på det, troligtvis för det aldrig varit några problem :)
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

johan1279 skrev:
Jag vill först säga att det förvånar mig om ni följer alla dessa regler?
Jag har personligen aldrig haft problem när jag köper från Eu-land( och har i ärlighetens namn aldrig funderat på o betala alkoholskatten...)
Till mig har dok DHL alltid funkat utomordentligt men lustigtnog har även Svenska-posten levererat ett par tillfällen.....men har somsagt aldrig lagt en tanke på det, troligtvis för det aldrig varit några problem :)
Som sagt, detta är reglerna.Vet att inte alla följer dem. För mig så beror det på VAD och HUR mycket jag tar in. Har jag beställt viner som kostar 3-4000 flaskan och som kanske är unika så känns 16 kronor skatt som en billig försäkran om att inte en tulltjänsteman ska "hälla" ut mitt vin.

Intressant med DHL, har du beställt leveransen eller har företaget du köpt från ordnat det? Det sistnämnda är ju inga problem.
 

chambertin

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bra genomgång shorepower !

Vill bara tillägga en sak som ibland kan vara ett problem när man själv ordnar transport.
All alkohol (egentligen alla punktskattepliktiga varor) som flyttas inom EU av ngn annan än ägaren av varorona måste ha ett s.k ledsagardokument.
Finns inte ett sådant med hos chauffören (eller en elektronisk referens) så kan varorna beslagtas vid gränsen eller var som helst i EU vid en kontroll av lasten.

Det är säljaren som skall utfärda detta ledsagradokument.
Om säljaren ordnar transporten (t.ex från en web-shop) så känner dom för det mesta till det här och fixar allt det praktiska.
Om säljaren inte ordnar transporten utan du gör det själv så måste du se till att säljaren utfärdar detta.

För företag som handlar med varandra så sker det här helt elektroniskt men för privatpersoner (som ju inte har ngt Momsreg.nr) så går det inte att göra detta elektroniskt.
För privatpersoner så finns det ett s.k förenklat ledsgaradokument som används för detta. Om säljaren inte vill fylla i ett sånt så kan man göra det själv och skicka till säljaren som sedan bara signerar och stämplar det innan varorna lastas.

Den svenska versionen finns här: http://www.skatteverket.se/download/18. ... 525103.pdf
Den franska versionen finns här: http://www.do.etat.lu/Forms/DAS.pdf

Det här är reglerna som sagt och sen är det ju upp till var och en om man vill följa dom eller ej.
Det finns säkert en gråzon för små kvantiteter där vissa transportörer inte bryr sig om det här utan kör på utan.
Min egen erfarenhet är att transportörerna i alla fall inte vill befatta sig med större kvantiteter om inte alla dokument finns och är korrekta för dom riskerar annars böter vid en ev kontroll.
Dessutom förlorar du dina varor om inte ledsgardokument finns för hela lasten.
Tullen anser (har jag hört) att varor som finns i lasten men utan giltiga dokument är chaufförerns ansvar.
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Tack Chambertin. Uppdaterade mitt inlägg med din information. Har sluppit hantera dessa då kombinationen Farr+FRW etc och Seabrooks har full koll och löser dessa problem.
 

Andreas L

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Har i flera års tid tagit emot 2-3 laddningar i månaden och aldrig haft några problem. Däremot om det rör sig om extremt dyra och rara droppar så är väl 16 spänn inget problem, det verkar bara lite omständigt...
Enda gången jag fått betala tull var då en tysk odlare skickade ett 3-pack (inget jag beställt) som en present, då hämtade jag ut det på ICA men fick betala "tullens avgifter" så jag vet inte om de häller ut eller om man bara får betala i efterhand.
 

Jos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Shorepower, Trevligt initiativ med en guide, tack! Dock tror jag att det som mest behöver upplysas om, som jag tror många har svårt att ta in, är att det inte är krångligt överhuvudtaget. Verkar som att folk generellt har svårt att förstå(av naturliga skäl...) att det bara är att gå in på en vilken vinbutik som helst på nätet och lägga sin beställning som sedan dyker upp med posten några dagar senare.
Givetvis fixar butiken transporten. Annat vore ju som att NetOnNet skulle be kunden ordna transport av den nya tvn.. Om de inte fixar transport är det ingen nätbutik.
Det enda, absolut enda, skulle i så fall vara skatten. Dock är den nog hyfsat valfri.. Känns inte som det ligger någon prioritet från staten att driva in den då de nog vet med sig att den har sina dagar räknade. Dubbelbeskattning är egentligen inte tillåtet inom EU.
Jag har själv aldrig betalat in skatten och kommer nog inte göra det. Och det är för att jag inte ids snarare än att jag är snål... Verkar jobbigt. Jag har fått varor via US Post, Franska Posten, Tyska Posten, DHL, UPS mfl mfl... Allt beror givetvis på vem den butik jag köper ifrån använder.

Edit: Kanske ska tillägga att det för mig i regel är max 12 flaskor per inköp.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
Jag vill först säga att det förvånar mig om ni följer alla dessa regler?
Jag har personligen aldrig haft problem när jag köper från Eu-land( och har i ärlighetens namn aldrig funderat på o betala alkoholskatten...)
Till mig har dok DHL alltid funkat utomordentligt men lustigtnog har även Svenska-posten levererat ett par tillfällen.....men har somsagt aldrig lagt en tanke på det, troligtvis för det aldrig varit några problem :)
Som sagt, detta är reglerna.Vet att inte alla följer dem. För mig så beror det på VAD och HUR mycket jag tar in. Har jag beställt viner som kostar 3-4000 flaskan och som kanske är unika så känns 16 kronor skatt som en billig försäkran om att inte en tulltjänsteman ska "hälla" ut mitt vin.

Intressant med DHL, har du beställt leveransen eller har företaget du köpt från ordnat det? Det sistnämnda är ju inga problem.

Ja i dessa fall har ju företaget jag köpt av ordnat med DHL (även en gång med UPS)
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jos skrev:
Dock tror jag att det som mest behöver upplysas om, som jag tror många har svårt att ta in, är att det inte är krångligt överhuvudtaget.

Klart att det är så. Det är enkelt, det funkar , man får tag i viner folk köar för i timmar i Sverige eller som inte ens kommer hit och i många fall till lägra priser.

Grunden är väl att lära folk att Systembolaget är ETT av det ställen man kan köpa vin på, inte DET ENDA stället. Det är fortfarande djupt rotat att SB är guds gåva till det svenska folket.
 

Jos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

shorepower skrev:
Klart att det är så. Det är enkelt, det funkar , man får tag i viner folk köar för i timmar i Sverige eller som inte ens kommer hit och i många fall till lägra priser.

Grunden är väl att lära folk att Systembolaget är ETT av det ställen man kan köpa vin på, inte DET ENDA stället. Det är fortfarande djupt rotat att SB är guds gåva till det svenska folket.
Exakt!!
 

frommen

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag klistrar in från tullverkets frågespalt:
Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
Svar: Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Den skattskyldige påförs sedan beslut om skatt (alkoholskatt) samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten.

Vad händer när jag har betalat in alkoholskatten?
Svar: Beslutet om omhändertagande av alkoholvarorna upphävs. Den som gör anspråk på varorna (skattskyldig/mottagaren) ansvarar för att de hämtas hos Tullverket. Om du har beställt alkoholvaror inklusive transport, bör du göra upp med transportören om vem som ska hämta alkoholvarorna. Om transportören hämtar ska du ge denne en fullmakt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

frommen skrev:
Jag klistrar in från tullverkets frågespalt:
Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
Svar: Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Den skattskyldige påförs sedan beslut om skatt (alkoholskatt) samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten.

Vad händer när jag har betalat in alkoholskatten?
Svar: Beslutet om omhändertagande av alkoholvarorna upphävs. Den som gör anspråk på varorna (skattskyldig/mottagaren) ansvarar för att de hämtas hos Tullverket. Om du har beställt alkoholvaror inklusive transport, bör du göra upp med transportören om vem som ska hämta alkoholvarorna. Om transportören hämtar ska du ge denne en fullmakt.


Jo det är väl sant. Det här med att de häller ut/destruerar vin är väl efter en viss tid. Om de skulle plocka saker och hälla ut dem på stört så borde det väl gå under egenmäktigt förfarande eller liknande (kan ingenting om lagar, regler och förordningar...), men det är ju en bra historia att sprida så folk ska bli rädda att prova importera själv. ;)
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Gick det inte en historia om någon som fått sitt vin beslagtaget och tullen lagrade det i en väldigt varm lokal? Har för mig att jag läst det någonstans (kanske tillochmed på forumet). Vinet ska ha blivit förstört och det blev process av något slag.

Var inte medveten om de 20% vilket jag jag uppdaterat inlägget med. Vissa mindre nogräknande kan ju då göra en riskkalkyl ;D Kommer mer än 1/5 av leveranserna fastna i tullens garn?
 

Elvis

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

shorepower skrev:
Gick det inte en historia om någon som fått sitt vin beslagtaget och tullen lagrade det i en väldigt varm lokal? Har för mig att jag läst det någonstans (kanske tillochmed på forumet). Vinet ska ha blivit förstört och det blev process av något slag.

Det här har du hört av mig. :D

Min svärfar var pionjär och beställde vin på nätet så fort det fanns vinförsäljning som riktade sig till svenskar på nätet. Det kanske var 2005-2006 ungefär, jag vet inte exakt. Tullen beslagtog vinet för honom (och för en massa andra människor) och sedan tog det ungefär 1,5 år innan de kom fram till att de inte hade rätt att stoppa importen. Till slut fick alla ut sina viner, och jag antar att det var efter det som dagens regler kom till.

Min svärfar nöjde sig inte med det utan fortsatte, som sann rättshaverist, att skriva brev till tullen och fråga om temperatur och luftfuktighet där hans viner lagrats. Jag vet faktiskt inte vad han fick för svar till slut. Han gjorde det bara för att jäklas ändå. :)
 

Håkan

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Någon som har länk till tyskt ledsagardokument?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Håkan skrev:
Någon som har länk till tyskt ledsagardokument?


Sorry, har inte det tyvärr. När det gäller att skicka gods mellan företag så använder man ECMS nu för tiden, helt elektroniskt. Men svenska tullen måste ju kunna hjälpa till med att få fram ett tyskt ledsagardokument. De måste väl ha koll. Får man hoppas.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag tog o skulle testa en ny sida att köpa från. Så jag beställde igår lite henriot från millesimma.fr (vet att ni har pratat varmt om sidan?)
Men fick tidigare idag ett samtal från en trevlig kvinna som förklarade att hon tyvärr inte kunde skicka till sverige 'pga av alkoholmonopolet' har inte ni på forumet handlat där tidigare? Hur gick ni tillväga?
 
Toppen