Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vingård!

R.P

Medlem
Många härinne måste liksom jag ha det som en dröm att producera sitt eget vin och bo på en vingård i tex Frankrike. Tänk att sitta på terrassen sippandes på sitt eget vin med en fet cigarr i käften och se ut över sina ägor. Vilken dröm! :)
Skulle vara kul om nån har mer fakta om detta eller faktiskt är delägare eller äger en vingård. Hur stort kunnade behöver man? Nuförtiden så känns det som att man behöver veta mer om marknadsföringen är produktionen. Jag lägger med en länk så man kan spekulera lite i priser.

http://www.vignobles-investissement.com ... ?p0=LANGUE
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köpa vingård!

Hmmm, det kräver ju en hel del deg det där. Men viss är det ju en lockande tanke att som den värsta Johnny Depp köpa loss en sydfransk vingård som ligger ett stenkast från den där pölen de kallar ett hav. Tänk att sitta på verandan medan man tittar på hur de anställda slavar med att bära korgar fyllda till bristningsgränsen med mogen Syrah, Grenache, Mourvedre och Cinsault så att deras små ryggar kröks, medan man sippar på ett glas bubbel eller en marmorerad absint.
 
SV: Köpa vingård!

"Marmorerad absinthe" antar jag menas enbart lätt vattenskadad. Gärna för mig - jag gillar ganska lite vatten i min pastis, "faire foetus [foster]" kallade en gammal fransk gubbe det när jag beskriv hur jag ville ha det i en bar. Skönt att höra att ni är nöjda med att producera bulkvin från Languedoc istället för att bli sånadär jobbiga vinmakare som bryr sig om avkastning, skörd och hela rubbet. Bara man får sin drink på verandan när man ser de anställda jobba så.... Destillering nästa för överskottet ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köpa vingård!

Vi tar stor stolthet i det faktum att vi är livsnjutare och inte störda snobbar ;)

Med "vi", menar jag naturligtvis mig själv. Det är opretto att tala om sig själv i tredje person!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Köpa vingård!

Mmmm, en egen vingård är min stora livsdröm.

Men dock inte i Frankrike, trots den Bordeauxfreak jag är, utan i Toscana, där jag ska avnjuta de sista 30 åren av mitt liv på en liten idyll och sedan dö lugnt och stilla i sömnen i min gungstol med utsikt över de mjuka toscanska kullarna och mina vinrader med ett glas av min egenproducerade supertoscanare i handen som stilla faller ner på trappan och rullar ner i vingården som en sista hälsning från en passionerad vinälskare, nästan likt Don Corleones slut i sista delen av Gudfaderntrilogin.

(fan det där var ju så vackert så jag nästan fick tårar i ögonen ;D)
 

Cliffen

Medlem
SV: Köpa vingård!

Ja det där är något som jag drömmer om lite titt som tätt... Fortfarande bitter över att min far inte gjorde slag i sak på åttiotalet och köpte den vingården som han och en vän funderade på.

Första inlägget ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köpa vingård!

Då måste man ju ställa sig frågan; Vill man verkligen göra vin på vingården. Eller vill man bara sitta på verandan och titta ut över vinodlingarna när solen sakta försvinner nedbakom bergen och man börjar se ljusen från fiskebåtarna som stretar ute på medelhavet och stillsamt sippa på ett glas perfekt lagrad Krug.

Man måste ju ha folk som tar hand om gården åt en ;D
 
Toppen