Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2022

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Här kom den. Den fruktade tråden alla vill glömma. Plånboks-dödaren, krossade äktenskapet, "finewines-effekten" och inga julklappar 2022 till familjen...
Nu när 08 skumpan sinar hos producenterna, Riesling 2019 bortglömd i källarn och Barolo -16 ack ett minne blott.
Vad har du att se fram emot 2022? Vad är löftena som icke skall brytas? What's your poison. :cool:
 
Funderat en hel del på just denna senaste tiden. Mängden inköp i år har blivit betydligt fler än planerat, vilket även innebar inköp av nytt vinlagringsskåp :baksmälla: Nästa år får nog bli ett år att försöka dricka upp lite saker och minska antalet inköp. Förhoppningsvis kan det innebär färre men mer "exklusiva" flaskor. Så inga bestämda områden, men istället fokuset: "inom månadsbudgeten och har jag köpt upp den så är det stopp" :oops:
 

Martin F

Medlem
Överlag lagt för mycket pengar på vin under 2021. Blir fokus på lite eftersläntrare av champagne från 2012 och 2013. I övrigt (försöka) köpa färre röda långlagringsprojekt och kanske istället köpa lite fullmoget för konsumtion. En del av mig börjar sakta tröttna på alla griniga, röda fransoser och italienare och börjar lyfta blicken mot nya världen och lite kropp, alkohol och frukt istället.
 

JonasBo

Medlem
Funderat en hel del på just denna senaste tiden. Mängden inköp i år har blivit betydligt fler än planerat, vilket även innebar inköp av nytt vinlagringsskåp :baksmälla: Nästa år får nog bli ett år att försöka dricka upp lite saker och minska antalet inköp. Förhoppningsvis kan det innebär färre men mer "exklusiva" flaskor. Så inga bestämda områden, men istället fokuset: "inom månadsbudgeten och har jag köpt upp den så är det stopp" :oops:
Även här. Lagringsförmågan helt förstörd under 2021. Har fått hyra ytterligare vinfack då källarförrådet inte är ett bra alternativ (mest pga svårt att gömma).
Fokus på Champagne för vardagen och vardagsvin, samt köpa få av intressanta släpp på TSE.

Måste köpa lite mer vin från Piemonte:D I år har det blivit alldeles för mycket champagne (vilket såklart aldrig är fel)…:)
Min strategi är helt tvärtom :D
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag satt och grubblade på hur det skulle vara möjligt att sätta en sorts budget för 2022. Jag kom fram till att det blir 2 olika typer av "restriktioner". Fördelen för året som kommer är: Inga "måste-årgångar". Detta resulterar i att jag satte ett maxtak på 50.000 pix att spendera ELLER max 50 flaskor. Så volym är inget problem under året.
Vill fokusera lite roligare vit bourgogne och äldre champagne från 95, 96, 98, 99 och 02.
Så balansen blir om jag är uppe i 50 flaskor så måste det säljas. 1 ut = 1 in etc.
 

Sonderlese

Medlem
Vi var i Bretagne, Frankrike, i somras och hustru fattade, i all rätt, tycke för Muscadet sèvre et Maine sur lie. Vi har inget i källaren, så inköp är ett måste! Jag fastnar för en producent vars viner kommer till sin rätta först efter minst tio års lagring... go figure! :rolleyes:
 

stevie22002

Medlem
Snart så kan jag äntligen släppa min Champagne 2008-fokus som jag haft så länge nu. :)

Ska nog försöka lägga fokus 2022 på mycket färre och väl utvalda flaskor (undantaget billigare vardagsviner)
Dessvärre proppfullt i källaren, så får även fokusera på att dricka upp mycket av det jag redan äger…
…känner verkligen att 2022 kommer bli ett bra och avslappnat år vinmässigt. Ett ”plocka russinen ut kakan-år” ;)

Skål!
 
Toppen