Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2022

MarkusJ

Medlem
Skulle behöva köpa mindre och dricka mer...

Känner bara att jag har för mycket som gör att jag kommer få @StefanAkiko efter mig om jag öppnar. Jag kanske borde flytta efter denne och börja klicka hem äldre klenoder på auktion medans det som ligger i källaren här hemma mognar till sig.

Men jag borde försöka hålla mig till Champagne, Pinot och Chardonnay från Kalifornien, balansera ut Bourgogne med mer rött, lite Priorat samt kul vitt från Spanien och Rhône. Borde också försöka mig på det här med månadsbudget, eller kvartalsbudget kanske.
 

YKW

Medlem
Som vanligt är målet färre men bättre flaskor till kylarna: några måsteköp tysk riesling, jaga "fynd" i bourgogne, kanske unna sig nån champagne.

Utöver detta massor av bra men inte alltför exklusiva flaskor som kan öppnas utan närmare eftertanke i glada (och inte nödvändigtvis vinintresserade) vänners lag. Kommer behövas mycket av den varan under det intensiva umgängets år 2022.
 

Thirsty

Smygnykterist
Intressant hur det verkar finnas en viss samsyn kring att folk lite är trötta på att ha köpt på sig (alltför) mycket av hajpade årgångar och nu ser fram emot ett år av lite mer sansade (?) inköp.
Det är ju samma självbedrägeri varje år när ”löften” för kommande år lämnas? :blyg:Motsvarande som på nyår lova att det nya året innebär äta mindre, äta bättre och träna mer? :ängel:
 

Mexikanaren

Medlem
Är det inte under 2022 som 2016 brunello riservas börjar dyka upp? Så blir nog lite sådant, sen blir fokuset helt klart kvalitet över kvantitet, och försöker komma hålla nere antalet inköp generellt.
 

stevie22002

Medlem
Det är ju samma självbedrägeri varje år när ”löften” för kommande år lämnas? :blyg:Motsvarande som på nyår lova att det nya året innebär äta mindre, äta bättre och träna mer? :ängel:
Haha, börjar sakta inse det också…men man kan ju låtsas iaf ;) Har spräckt budgeten 5 år på rad nu. Kanske tom tripplat den tänkta budgeten…:nagelbitare:

Men man ska ju ha det gött och livet är kort. Ingen är perfekt! :)
 

IsKr

Medlem
Blir säkert mer champagne och så tänkte jag köpa lite mer rött från rhone och kanske lite från Sicilien. Har inga riktiga planer, fast jag har ju inte varit världsbäst att följa planerna tidigare heller. Det blir vad det blir, lätt att spräcka budgeten är det iaf när den inte är stor. Som det är just nu så dricker jag och frun inte heller upp något då smakerna är lite stökiga i kölvattnet av corona.
God Jul till er alla, framförallt till eventuella barn och barnbarn.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Snart så kan jag äntligen släppa min Champagne 2008-fokus som jag haft så länge nu. :)
...
Not so fast my friend som Lee Corso skulle sagt.

DP Rosé, RD, Krug, Bille NF & Louis är på g. Sedan finns Pommery Louis, Noble Cuvée, Castelnau och varför inte CdM och CdA när man ändå tecknar nytt pantbrev...:D

Dom Ruinart hoppade väl 08 men Hemera kanske kommer...
 

stevie22002

Medlem
Not so fast my friend som Lee Corso skulle sagt.

DP Rosé, RD, Krug, Bille NF & Louis är på g. Sedan finns Pommery Louis, Noble Cuvée, Castelnau och varför inte CdM och CdA när man ändå tecknar nytt pantbrev...:D

Dom Ruinart hoppade väl 08 men Hemera kanske kommer...
Jag vet….men det långa, stora tåget har ändå gått i min värld iaf. Jag har verkligen köpt massor av 08or…
Och har lyckats köpa en flaska 2008 Krug ändå. (Räknar iskallt med att gå miste om dom här i Sve)

Blir förhoppningsvis istället som jag sa: 2022 kan jag plocka russinen ur kakan. CdM och likar måste jag nog hoppa pga dom galna prislapparna, men jag kommer, som du är inne på, garanterat köpa fler 08or ändå…och kanske kniper jag en CdM ändå…haha!

Men de stora mängderna kan jag hoppa med gott samvete. Det är väl mest det jag försökte säga. Välja mer med omsorg helt enkelt. Time will tell…har inga högre förhoppningar på min karaktär vad gäller inköp av vin ;)

Är fö helt med dej på att utöka de söta vinerna i källaren…gärna halvflaskor :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mitt övergripande köpfokus 2022 är att köpa mindre än jag plockar ut ur källaren. 2021 ser ut att blir det första året sedan tåget över Stora Bält som saldoförändringen slutar på minus! o_O Har försökt med olika former av köpstopp sedan ungefär 2014, så det är trevligt att saldot till sist minskar. ;) (Ja, det är tillåtet att muttra om "dagens i-landsproblem"...) Just nu -52 flaskor sedan 1 jan 2021, men några nya flaskor är på väg in kommande dagar så slutsiffran vid tolvslaget kommer nog att vara lite "sämre".

Det jag räknar med att faktiskt köpa till källaren är selektiva köp av bra nysläppta årgångar av sådant jag redan vet att jag gillar, bl.a. Champagne och Bourgogne men också annat gott och blandat. Men jag ska försöka avhålla mig från nya "volymköp" av en enstaka årgång, så som jag gjort tidigare med Champagne 2008, tysk Riesling 2015 och enklare röd Bourgogne 2015.

Därutöver en del flaskor avsedda att drickas i närtid som inte behöver lagras, t.ex. tawny/colheita Port och sherry. Sedan hoppas jag att jag lyckas genomföra något/några besök i vinregioner 2022 (kanske både någon gammal och ny), till skillnad från 2021 när det inte blev ett enda. Och då brukar det bli köp därifrån, både på plats och efteråt, p.g.a. att jag fått upp ögonen för någon ny producent eller vinstil. Men det ska det nog finnas utrymme för, tillsammans med enstaka "det där priset är för bra för att hoppa över"-köp, utan att källaren hamnar på plus totalt sett. Hoppas jag. :nagelbitare:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ang "volymköp":
Detta går ju ändå att "göra sig av med" på vinst och förlust(ibland). :)
Så är det kanske, precis som det vore teoretiskt möjligt för Gollum att sälja sin guldring med vinst. :cool:
Jag borde kanske hellre skrivit "breddköp" snarare än "volymköp", för jag menade många flaskor sammanlagt av en enstaka årgång (ofta köpta enligt måttot "bra att ha som bättre vardagsviner om 5-10 år eller till kul provningar") snarare än 24 fl vardera av två-tre-fyra värdefulla investeringsviner från årgången. Tyvärr. En sådan källare skulle ta mindre plats (om jag hållit mig till samma budget) och vara lättare att sälja delar av. Om man nu tror på idén att vin är till för att sälja snarare än att dricka.
 

rnnbck

Medlem
Generellt är ambitionen färre (FOMO) impulsköp. Fokus kommer att ligga på Champagne, Jura, bara för det är djävligt gott i största allmänhet, och Bdx som är ett sorgligt eftersatt kapitel i min källare
 

Sarco

Medlem
Jag har ambitionen att ta det lugnt och köpa rätt lite till källaren. Det jag ser kan gå in är framför allt söta viner med lång horisont, champagne och enstaka kvalitetsviner för framtiden. Jag har en del primörer på gång in också, med de är ju redan köpta :)

Vi får se hur det går!
 
Toppen