Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2022

Jag följer ju ändå inte mina egna köpråd så jag kanske hoppar det 2022. Men nu är skåpet fullt av vin som inte får drickas på flera år, så om något så ska jag köpa roliga och bra viner som jag kan öppna när andan faller på utan att det ska kännas som barnarov.
 
Ska fokusera på vit & röd Bourgogne för att ha och dricka i framtiden :cool:

Om jag förstått det rätt av den tiden jag varit med på forumet så är det bourgogne folk oftast önskat att de köpt/haft mer av i källaren. (och typ Bdx, Champagne, Riesling, Barolo och typ allt annat också men skit samma)

och har egentligen 0 koll på Bourgogne så vi får se om jag ångrar mig om 10 år eller ej :’)
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ska fokusera på vit & röd Bourgogne för att ha och dricka i framtiden :cool:

Om jag förstått det rätt av den tiden jag varit med på forumet så är det bourgogne folk oftast önskat att de köpt/haft mer av i källaren. (och typ Bdx, Champagne, Riesling, Barolo och typ allt annat också men skit samma)

och har egentligen 0 koll på Bourgogne så vi får se om jag ångrar mig om 10 år eller ej :’)
Tips1: Köp hellre få av bättre lägen, än tro att instegsbourgogne ger dig samma upplevelse om 10 år. /Hälsningar en dum bourgognekille
 

lukastollig

Pudelfantast
Ska fokusera på vit & röd Bourgogne för att ha och dricka i framtiden :cool:

Om jag förstått det rätt av den tiden jag varit med på forumet så är det bourgogne folk oftast önskat att de köpt/haft mer av i källaren. (och typ Bdx, Champagne, Riesling, Barolo och typ allt annat också men skit samma)

och har egentligen 0 koll på Bourgogne så vi får se om jag ångrar mig om 10 år eller ej :’)
Det beror på att alla till slut landar i Bourgogne efter diverse irrfärder över världen, ångrar sina inköp och önskar de hade köpt mer Bourgogne.
 

Nyllet

Medlem
Har under mellandagarna roat mig med att göra lite bokslut över vinåret 2021, analyserat nuvarande innehav samt lagt betydande tankekraft på att försöka värka fram ett fokus inför 2022 men det känns helt omöjligt - det finns alldeles för mycket hål i min unga källare och alldeles för mycket kul grejer.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har under mellandagarna roat mig med att göra lite bokslut över vinåret 2021, analyserat nuvarande innehav samt lagt betydande tankekraft på att försöka värka fram ett fokus inför 2022 men det känns helt omöjligt - det finns alldeles för mycket hål i min unga källare och alldeles för mycket kul grejer.
Starkt tips: Smalna av din smak och tycke. Satsa på kvalitet+kvantitet före spretig kvantitet. Min unga källare hade mått bättre av, bättre flaskor, och fler av dem. Man dricker för ungt i början av sin karriär... När man har 10-12 årgångar av det som verkligen kittlar ens gom, då kan man börja leta spretiga nya smaker att lägga in i källaren. Också satsa på auktionsfynd.
 

Poussard

Medlem
Starkt tips: Smalna av din smak och tycke. Satsa på kvalitet+kvantitet före spretig kvantitet. Min unga källare hade mått bättre av, bättre flaskor, och fler av dem. Man dricker för ungt i början av sin karriär... När man har 10-12 årgångar av det som verkligen kittlar ens gom, då kan man börja leta spretiga nya smaker att lägga in i källaren. Också satsa på auktionsfynd.
Jag tycker auktionsfynd är bra i början av ens karriär. Då kan man ju prova hur vissa typer av viner smakar med lagring istället för att chansa på den punkten.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tycker auktionsfynd är bra i början av ens karriär. Då kan man ju prova hur vissa typer av viner smakar med lagring istället för att chansa på den punkten.
Absolut det låter ju bättre, men det kanske är svårt att veta så mycket om vinerna när man är ny. Men man kan ju alltid ta hjälp här :D
 

Stefan B

Medlem
Inga nya sorter, endast nya årgångar av alla hundra sorter man redan har.

Inköp ska helst ske under trycket av FOMO genom frenetiskt klickande på webbsläpp och tillfälliga sortiment (oftast följt av svordomar) tills något av följande inträffar

1. Bankkontot sprängs eller
2. Det är fysiskt omöjligt att lagra mer vin

Alla andra försök att sätta upp några som helst regler eller begränsningar vore bara verkningslöst och en skönmålad variant av förnekelse.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inga nya sorter, endast nya årgångar av alla hundra sorter man redan har.

Inköp ska helst ske under trycket av FOMO genom frenetiskt klickande på webbsläpp och tillfälliga sortiment (oftast följt av svordomar) tills något av följande inträffar

1. Bankkontot sprängs eller
2. Det är fysiskt omöjligt att lagra mer vin

Alla andra försök att sätta upp några som helst regler eller begränsningar vore bara verkningslöst och en skönmålad variant av förnekelse.
Möjligtvis den mest ärliga definitionen av köpfokus 2022
 

jrick

Medlem
Inga nya sorter, endast nya årgångar av alla hundra sorter man redan har.

Inköp ska helst ske under trycket av FOMO genom frenetiskt klickande på webbsläpp och tillfälliga sortiment (oftast följt av svordomar) tills något av följande inträffar

1. Bankkontot sprängs eller
2. Det är fysiskt omöjligt att lagra mer vin

Alla andra försök att sätta upp några som helst regler eller begränsningar vore bara verkningslöst och en skönmålad variant av förnekelse.
Tack, jag har funderat och funderat på ett fokus jag kan leva upp till - det här beskriver ganska bra mitt fokus senaste åren.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tycker ”Finewines effekten” är det stora problemet för fokus. Många faller för hypen att klicka på något denne aldrig skulle klickat på förut. Smaken är ju subjektiv och man inser nu efter många år att ”fan det här gillar jag inte alls”…
Men tackar för Gourt De Mautens dock:ängel:
 

Wintermute

Medlem
Sådär. Nu har jag gjort analysen. Mina ingångsvärden är:
-jag vill lagra rött vin i medel 5 år
-jag vill lagra champagne 5 år (vintage) till 10 år (prestige)
-jag vill lagra vitt vin i medel 3 år
-sött håller längre än jag.
-profilen på bad som förbrukades 2021
-hur mycket plats jag har.
Utifrån ovanstående skall jag under 2022:
-minska totalen med 5-10 flaskor.
-köpa mycket få flaskor champagne, rött och sött
-köpa några lådor Riesling, Muscadet och/eller SB.
 
Toppen