Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2022

2015 var verkligen ett fynd men jag kom inte överens med varken 2014 och 2016 i vilka alkoholen slog igenom ordentligt. Någon som har koll på Södra Rhone 2018 som årgång? Norra är riktigt bra, men jag dricker väldigt lite södra.
Ska prova av 2016 under närmast månaderna.
Har ändå tro på att den ska lugnat sig lite o börjat bli mer harmonisk.
2017 tror jag dock är körd o kommer alltid vara en alkoholstark syltbomb.
Av vad Mautens skrev var han väldigt nöjd med druvkvaliten o räknade den som 3e bäst efter 2010 o 2015.Samma nivå som 2016.
Han trodde på en alkoholhalt på 15-15,5
 

matage

Medlem
Jag har ju en tendens att ignorera mina egna planer because FOMO och spontana infall så jag siktar på "en generell approach" för 2022 snarare än ett fokus och ser om det går bättre.

Polarisering av inköp!
- Mer inköp av bättre/dyrare "upplevelseviner" (minst 3fl per post).
- Mer inköp av enklare vardags till vardags+ -viner. Ett gott vin helt enkelt!
- Färre viner i mittfåran mellanmjölk

Pinosity
- Ja det behövs mer burgundian wines

Utforskning
- Mer seriösa jänkare/aussies

Väx Upp!!
- Jag retar mig på att jag utan att blinka kan lägga fyrsiffrigt på en champagne som jag måste lagra länge men måste fundera på samma summa för stilla vin.

Men som vanligt blir det väl mest Skumpa och Bordeaux med lite hugskott på Riesling, Rioja och Brunellos/Barolo/Barbaresco....
 

Martinski

Medlem
Nuvarande fokus blir försöka få tag i en LGA 2014 Rosé, verkar rysligt bra enligt mousserande.se o Fredrik Schelin.
 

Sonderlese

Medlem
Nuvarande fokus blir försöka få tag i en LGA 2014 Rosé, verkar rysligt bra enligt mousserande.se o Fredrik Schelin.
Just idag kom detta från Divine Cellars, vet dock ej om det är bra pris eller inte.

 

JonasBo

Medlem
Fokus på Champagne för vardagen och vardagsvin, samt köpa få av intressanta släpp på TSE.

Nu dags för uppföljning
1. Piedmont 24,8%
2. Champagne 24,2%
3. Bordeaux 11,2%
4. Burgundy 8,7%
5. Rhône 5,0%
6. Baden 3,7%
7. Mosel Saar Ruwer 3,7%

Champagne var den regionen jag lade mest pengar på men antal.flaskor vann ändå piemonte (igen). Inte heller så mycket vardagsvin heller.
Har druckit dyrare viner till vardags. Men nästan för tidigt.

Har kanske inte blivit så mkt TSE.
 
Toppen