Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2023

Har också provat några GG 21 och delar ditt intryck. Första gången Keller von der fels för mig, men 21 var för mig ett syramonster och i dess ungdom odrickbar.

Samtidigt när man tittar på hur vinkritiker som S Reinhart från WA bedömmer tyska 2021 så pratar han bla om "viner för generationer" dvs i vissa fall mycket lång lagringspotential och bekäftar konsesus om den höga syrahalten. Han delade även ut en del väldigt höga betyg för torra riesling, däribland 100p för Dönnhoff Dellchen (tidigare endast Keller G-max 19 och några få Markus Molitor som fått detta betyg). Svårt förståss att veta hur mycket betygsinflation generellt som ligger bakom. Drabbad av FOMO och min goda erfarenhet av Dellchen 2020 (uppskattade denna mer än både torra Hermannshöhle GG och Felsenberg Felsentürmchen) så kände jag mig tvingad att fylla på med Dellchen 2021. Återstår att se hur lång lagring som behövs och när den går att uppskattas med den syra höga syranivån.
Ja syrorna är inte nådiga i de torra rieslingarna från 2021 och det känns som en rätt ojämn årgång. Dock verkar Nahe ha lyckats ganska bra i jämförelse, så kommer nog bli några GGs från Dönnhoff, S-F och E-S trots allt.

Kabinetterna däremot verkar hålla en sjukt hög nivå nästa överallt. Bara att bunkra
Nahe, RH & RG verkar betydligt stabilare som områden för 2021. Jag har inte provat någon GG 21 därifrån dock, ska bli lite Dönnhoff och S-F tänker jag. Blir nog kabinettfokus och lite JJ Prüm spät förhoppningsvis. :)
 
Blir nog i första hand Port 2020 och blandat med Riesling. Skall dessutom försöka sluta köpa hela lådor när jag egentligen bara vill testa en flaska. Börjar bli trångt i källaren. En flaska ut, en låda in fungerar inte i längden...

I övrigt blir det intressanta långlagringsprojekt och spännande viner med rabatt.

Förslag på prisvärda långlagringsprojekt från 2020?
 

LeChat

Medlem
Köpfokus 2023 (och framåt) blir att:

-bara köpa franska viner
-framförallt öka andelen bourgogne i källaren, främst röd men även vit är intressant
-fortsätta köpa framförallt bordeaux men även rhone av god kvalitet med lagom stora prislappar och endast ströflaskor av dyrare sort från dessa områden

-Eftersom champagne redan tar störst plats i källaren så är tanken att det ska bli färre inköp


Vad saknar då denna plan?
-Inget!
-Har redan mycket BdM från 2015 & 2016.
-Har även ganska mycket CS & Syrah från USA när en blir sugen på dessa uttryck. USA är för övrigt det enda land utanför Europa som på allvar känns intressant när det gäller mina preferenser för röda viner.
 
Trådskapare
K

Kaptenen

Medlem
Det börjar bli dags att fundera på nästa års inköp. Hur ser era ännu inte krossade inköpsplaner ut? Själv ska jag försöka fokusera på rödviner i prisklassen 300-500 kr från Rhone, champagne från 2015 och 2018 och några prestiger (champagne) från 2013. :)
Det börjar bli dags att summera.

Det här gick ju inte direkt enligt plan. Faktiskt inte alls. Däremot lämnade jag allfarvägarna och irrade bort mig till Bourgogne ett tag efter det att det sedvanliga sidospåret till Spanien klarats av. Resan verkar också ha innefattat vinösa besök i Australien, Sydafrika och...resten av världen. Helt klart ett resultat av dålig karaktär, @Patrik Sellin s provningsanteckningar och inspirerande noter från forumet. Jag lyckades faktiskt inte köpa ett enda rödvin i prisklassen 3-500 kr från Rhone ens. :oops:

Hur gick det för er andra? :rolleyes:
 

Hardolph

Medlem
Det börjar bli dags att summera.

Det här gick ju inte direkt enligt plan. Faktiskt inte alls. Däremot lämnade jag allfarvägarna och irrade bort mig till Bourgogne ett tag efter det att det sedvanliga sidospåret till Spanien klarats av. Resan verkar också ha innefattat vinösa besök i Australien, Sydafrika och...resten av världen. Helt klart ett resultat av dålig karaktär, @Patrik Sellin s provningsanteckningar och inspirerande noter från forumet. Jag lyckades faktiskt inte köpa ett enda rödvin i prisklassen 3-500 kr från Rhone ens. :oops:

Hur gick det för er andra? :rolleyes:
Åt aset. Fokus var champagne men det blev Bordeaux, Port och punsch. (Och en del champagne.
 
Blir nog i första hand Port 2020 och blandat med Riesling. Skall dessutom försöka sluta köpa hela lådor när jag egentligen bara vill testa en flaska. Börjar bli trångt i källaren. En flaska ut, en låda in fungerar inte i längden...

I övrigt blir det intressanta långlagringsprojekt och spännande viner med rabatt.

Förslag på prisvärda långlagringsprojekt från 2020?
Samlingen fortsatte växa på tok för fort. Blev en hel del riesling. För lite port.
 

JonasBo

Medlem
Barolo och Barbaresco 2019 blir given men ska försöka hålla antalet nere. Under 50 flaskor iaf.

Champagne för lagring (om det finns plats). Och hitta kul viner på TSE.

Slutligen helst inte köpa mer än mängden som dricks pga platsbristen.

Wish me luck
Ja det var ju tragisk läsning.
200 flaskor inköpta under året (hittills) och merparten piemonte, vilket inte var oväntat.
Frankrike kom efter Italien, sedan Spanien, Tyskland och slattar från andra länder jag ville prova.

Screenshot_20231216-083758~2.png



Nästa år blir det inte större inköp (who am I kidding).
 
IMG_9224.jpeg

Jag hade ingen plan going in i 23, primärt pga att mitt vinköparintresse pånyttföddes under hösten 22 efter att ha legat i dvala i en sisådär 8 år. Jag är därför rätt nöjd med att ha lyckats köpa mer än jag druckit men missnöjd med att jag lider av fomo och uppenbar enögdhet.

Jag hade önskat att jag kunde prioritera lite billigare inköp och då fokusera på fler flaskor. Som det blivit nu har jag köpt mkt på websläpp och auktion vilket gör samlingen alldeles för spretig. Här menar jag att jag t ex nu i efterhand tänker att jag borde ha köpt 10 flaskor av Azelias instegsbarolo för lagring i stället för fyra (nåja två plus en magnum) av Cerretta. Jag tror knappast att jag är kapabel att identifiera skillnaden i kvalitet men ändå är det så att när jag nu ser att det finns fler Cerretta i weblagret är det det som lockar (och inte den vanliga). Mönstret går igen över i princip alla inköp.

För 2024 är planen att släppa fomo, köpa mer än jag dricker och kanske inte vara rädd för att välja lite billigare alternativ. Jag behöver också våga mig utanför Piemonte men det är det enda området jag känner att jag kan lite. Just nu är det också de vinerna som skänker mig störst glädje i glaset (iaf nebbiolo-varianterna för Barbera och Dolcetto är gott men jag blir inte lycklig av dem). Jag skulle vilja köpa champagne också, känns som rätt marknadsläge för att gå in hårt nu. I o m att jag typiskt sett är en kontraindikator på investeringar skulle det möjligen kunna glädja de av er som köper för att dricka och inte för att sälja vidare om jag börjar köpa champagne.
 
Toppen