Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2025

JonasBo

Medlem
Dags för köptråden inför 2025; även om det innebär att inte köpa något - det är också en plan :)

Tidigare planer nedan

2023:
Barolo och Barbaresco 2019 blir given men ska försöka hålla antalet nere. Under 50 flaskor iaf.

Champagne för lagring (om det finns plats). Och hitta kul viner på TSE.

Slutligen helst inte köpa mer än mängden som dricks pga platsbristen.

Wish me luck

2024:
Köpa färre.
Få ner innehavet.
Dricka fler magnum.

2025:
Tunna ner innehavet.
Inköpsfokus på vitt och bubbel.
Testa grejjer jag inte provat tidigare genom TS.
Visst utrymme för FOMO, men inte lådvis av många viner.

Mathias

Medlem
Fokus 2025:
-Fortsätta dricka upp/sortera bort billiga skitviner som man köpte på sig när man började fylla källaren.
-Sälja finare och äldre viner på Bukowskis till förmån för nya områden
-Köpa fler Franska och färre Italienska
-Fylla på med massa Champagne när jag är nere i Epernay
-1 in 1 ut, undantag Champagne :D
Tror jag på det här själv? :D

Babinski

Medlem
- Färre inköp, framförallt mindre fokus på ”prova nya saker”
- 10-12 barolo 2021
- 10-20 kvalitetslange för vardagskonsumtion
- 6 PdB
- Utöver det fylla på med chardonnay ca 10-20 st, prova en hel del instegschampagner när andan faller på samt köpa vintage, 2-4 lådor, när forumet skickar fomo-signaler
- Lite riesling, 5-7 st, främst kabinett & spätlese
- Liten mängd rött/vitt från sydafrika, australien och möjligen usa om roliga saker dyker upp på TS
- Upp till 6-8 flaskor bordeaux el bordeauxblend

På en höft. Har säkert glömt nåt.

Just det, cavistesläppen får jag köpa fritt efter känsla och plånbok.

Martin F

Medlem
-Tysk riesling från 2023 på bred front.
-Vintagechampagne. Försöka undvika de varmaste årgångarna.
-Både rött och vitt från Bourgogne efter plånbok.
-Mer rött överlag. Kanske rent ut av våga lämna Italien och Frankrike?
-Pröva mer nytt! Blivit alltför förutsägbar och trygg i min hörna. Dags att våga utforska igen.

stevie22002

Medlem
Fokus 2024 med att göra min samling lite äldre gick strålande. Många flaskor inköpta med betydande ålder.

2025 blir definitivt att köpa färre, men bättre flaskor. Fortsätta att handla viner med ålder, men då med fokus på kultviner från bra årgångar. Samt som allla år - köpa massor av Champagne. SKÅL!

:)

Foley

Medlem
Köpfokus blir:
- Champagne, framförallt i lägre prisklasserna runt 350-500 kr. Gärna lite 2018 & 2019. Behöver fylla på med drickfärdig champagne
- Nebbiolo 2020 & 2021, mest langhe nebbiolo, men även lite alto piemonte och säkert någon barolo och barbaresco
- Bourgogne 2022 & 2023 (skörden är ju sen dålig 2024). Har redan köpt rätt mkt 2022, så ska försöka att hålla mig lite. Ska köpa främst bourgogne rouge och blanc för att dricka, men kan säkert bli någon 1:er cru och grand cru också om tillfälle ges
- Bordeaux 2023, om de släpps, kanske blir först 2026. Ska vara bra priser på 2023 (till skillnad från 2020-2022)
- chateauneuf du pape borde jag verkligen köpa mer av. Någon som vet hur 2020, 2021 eller 2022 var som årgångar?

Hoppas verkligen kunna spendera mindre, men det är svårt!

Plan, förhoppning, gissning – lite oklart vad som är vad i det följande, men...

- köpa mindre, dricka mindre
- Kanske kommer jag att i genomsnitt dricka bättre vin om allt jag handlar ligger i en mellanprisklass, men det är på sätt och vis lite roligare att sikta på < 250kr (pga antingen fynd eller lätt att bara rycka på axlarna om vinet är mediokert) respektive betydligt dyrare flaskor (pga så länge jag inte korkat upp går det att låtsas att något väldigt speciellt väntar :) ). Vi får se.
- mer Loire, både rött och vitt
- försiktig breddning av druvor och områden
- bara undantagsvis falla för FOMO; röd bourgogne det största hotet

katho27

Medlem
Skjuta något mindre vitt och brett, samt lite mer sällan.
Komplettera när sånt som dricks verkligen drar igång nåt.

Skärmavbild 2024-12-22 kl. 13.35.05.png

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som vanligt är det övergripande målet att det ska vara mer ut än in i källaren, oavsett om "ut" innebär dricks upp, säljs eller vaskas. 2021, 2022 och 2023 har jag lyckats med några dussin pavor minus per år i källaren, men 2024 ser tyvärr ut att sluta på ett litet plus! o_O Jobbade utomlands hösten 2020-sommaren 2023; det verkar svårt att inte falla tillbaka i gamla ovanor när man kommer hem.

När det gäller specifika köpstrategier:
- Fortsätta fylla på enstaka vertikaler, som jag faktiskt tror att jag kommer att hålla provning på någon gång (men försöka låta bli att fortsätta fylla på en del andra påbörjade vertikaler)
- Ströflaskor prestige- och årgångschampagner, som jag redan vet att jag gillar, när de finns tillgängliga i bra årgång till bra pris (så erbjudanden från utländska handlare eller på flygplatser, finlandsfärjeköp...)
- Enstaka flaskor förstärkta viner (typ finosherry, Sercial Madeira, Tawny/Colheita Port) avsedda att dricka kommande säsong/år. Jag har nog börjat dricka lite mer av de klassiska förstärkta vinerna under senare år. Ett ålderstecken? En bieffekt av att ha jobbat i Storbritannien?
- Kanske lite tysk Riesling av årgång 2023 (och möjligen 2022); senaste årgången jag köpte i bulk var 2015, och det kan behövas lite yngre flaskor i källaren.
- Förr eller senare, men kanske inte 2025, kan det bli dags att köpa lite mer halvmogen röd Bordeaux i mellanprisklass. Jag märker att det är en kategori viner som jag gärna dricker när de fått lite mer mognad, och som som det ofta finns önskemål om att jag tar med till middagar med kompisar, BYOBer o.s.v. Så jag ser ett behov av att inte börja få slut på de mogna flaskorna i denna kategori om ca 5 år. Egentligen gillar jag motsvarande rhônare lika bra, men det är svårt att få samma ruljans på flaskorna.
- En annan kategori som förr eller senare kan behöva fyllas på är "vardagschampagner" (typ småodlare som är bra men inte "kult") att dricka när de fått 2-3 års ytterligare lagring.

... men sedan lär jag väl inte låta bli att köpa lite annat också, även om jag absolut borde låta bli för att uppfylla det övergripande målet. :cool:

jrick

Medlem
Alltså jag klarar inte av att sätta ett fokus på förhand baserat på någon slags rationalitet. Jag kan möjligen försöka hålla igen på köpen (hur många gånger har jag sagt det) och då finns det vissa saker som är lättare att avstå än andra. Just nu känner jag att jag har tillräckligt med Brunello, Barolo och Barbaresco så det lär bli få inköp av dessa, även om det finns vissa producenter som jag kommer vilja köpa några flaskor av om jag får tag på dem. Champagne har jag märkt att jag dricker sällan, dessutom är jag bara intresserad av odlare och dessa har i många fall blivit så dyra att jag tappat en del av intresset. Syrah dricker jag inte ofta, så även fast jag gillar det känns det på förhand inte så svårt att hålla nere på köpen där. Samma sak gäller piemontes "små" viner, barbera, dolcetto, freisa osv. Jag gillar dem men det blir inte så ofta att jag dricker så känns inte så svårt att avstå.

Chardonnay har jag väldigt mycket av, och det bör jag försöka hålla nere köpen på - åtminstone så att jag inte köper fler än jag dricker. Men jag gillar verkligen chardonnay och de många uttrycken som finns av druvan så detta kan bli ett misslyckande nästa år.

Började köpa en del Loire i år, Chenin Blanc och Cabernet Franc. Det kan jag nog köpa ytterligare lite mer. Har också blivit mer sugen på klassiska Rhone-blends, men vill att det ska vara en sval stil. Detta kommer jag nog tillåta mig köpa lite av också, men tänker mig inte att det ska bli för längre lagring så därför ska jag inte köpa några stora mängder. Alsace kanske kan få bidra med några flaskor också.

På det hela taget så måste jag verkligen ha en balans i in och ut. Som de flesta av oss tänker. Sen om jag kan uppnå den med färre inköp eller om jag kommer behöva sälja av, det får vi se.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kommer köra två fokus på mina inköp under 2025:
1. Muscadet (53 olika odlare är årets konsumtionsmål).
2. Auktionsfynd av vadhelst som går under klubban som inte är Champagne. Bra vin är ju helt enkelt alltid bra vin. Bryr mig 99% om drycken och 1% om etikett/ursprung.

...sen vore det trivsamt att hitta lite gott vin från Venezuela. ...och några ålderstigna Commandaria.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
- Enstaka flaskor förstärkta viner (typ finosherry, Sercial Madeira, Tawny/Colheita Port) avsedda att dricka kommande säsong/år. Jag har nog börjat dricka lite mer av de klassiska förstärkta vinerna under senare år. Ett ålderstecken? En bieffekt av att ha jobbat i Storbritannien?

Kan ju också handla om att din smak håller på att förfinas en smula, efter alla räliga bubblor 🤣

Förstärkta viner behandlas ju allmänt rätt styvmoderligt. I böcker, tidskrifter och på provningar. Alltid sist och ingen minns dem...

Jag stöter fortfarande på samma myter om dem som då jag som padawan nördläste High Johnson's katekes. "Tawny och Colheita kan hålla sig i uppemot en vecka om de står i kylskåp."

...smuttar på ett glas Colheita som stått under kork sedan förra julaftonen. Går absolut ingen nöd på den. Klockar fortfarande in på 💯 poäng.

Last edited:

Babinski

Medlem
- Färre inköp, framförallt mindre fokus på ”prova nya saker”
- 10-12 barolo 2021
- 10-20 kvalitetslange för vardagskonsumtion
- 6 PdB
- Utöver det fylla på med chardonnay ca 10-20 st, prova en hel del instegschampagner när andan faller på samt köpa vintage, 2-4 lådor, när forumet skickar fomo-signaler
- Lite riesling, 5-7 st, främst kabinett & spätlese
- Liten mängd rött/vitt från sydafrika, australien och möjligen usa om roliga saker dyker upp på TS
- Upp till 6-8 flaskor bordeaux el bordeauxblend

På en höft. Har säkert glömt nåt.

Just det, cavistesläppen får jag köpa fritt efter känsla och plånbok.
Får nog lov att revidera min plan litegrann. Inser också att en tydlig plan kan vara bra för att undvika att utgifterna drar iväg.

Barolo har jag redan en hel del och jag ska nog begränsa inköpen av dessa. Är ju dessutom något knepigare att laga mat till. Ska istället försöka satsa på användbara ”biff och bea”-vänliga viner i form av bordeaux och bordeauxblandningar. Utöver det vit bourgogne efter behov som också går åt mycket samt gärna lite röd bourgogne i mellanprisklass, vilket saknas i källaren i dsgsläget.

Tyngdpunkten dock på mitt nyvunna intresse för champagne.

Så kanske såhär:
- 10-12 flaskor röd bordeaux
- 8-10 vit bourgogne
- 5-6 röd bourgogne
- 3-4 barolo
- 3-4 brunello
- 3-4 lådor årgångschampagne varav 3-5 flaskor prestige
- NV champagne efter vardagsbehov
- ev en handfull flaskor riesling med restsötma

- langhe, chablis, sancerre osv efter vardagsbehov
- caviste utefter magkänsla

Toppen