Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpstoppstråden

Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Eftersom jag förstår att alla sitter som på nålar och undrar om jag håller köpstoppet så ja, i morgon är det fyra veckor köpfritt. Det var iofs så sent som förra veckan som min sista flaska under "pending" i CT togs bort genom att leveransen dök upp, så det har nog inte känts så köpstoppigt för min sambo. Men nu väntar jag på att kortföretaget hör av sig snart och undrar över den ovanliga icke-aktiviteten på mitt konto.
 

Pontus

Medlem
Eftersom jag förstår att alla sitter som på nålar och undrar om jag håller köpstoppet så ja, i morgon är det fyra veckor köpfritt. Det var iofs så sent som förra veckan som min sista flaska under "pending" i CT togs bort genom att leveransen dök upp, så det har nog inte känts så köpstoppigt för min sambo. Men nu väntar jag på att kortföretaget hör av sig snart och undrar över den ovanliga icke-aktiviteten på mitt konto.
Det kommer lite intressant 2019 Barbaresco om en vecka 😇
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Det kommer lite intressant 2019 Barbaresco om en vecka 😇
Tack för tipset, det är inget för mig! Produttori har jag framförallt köpt 2016 ifrån, det är den producent jag har flest flaskor av. Utan köpstopp hade jag säkert köpt lite.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag hade väl ett ofrivilligt köpstopp hela hösten och vintern när alla kostnader på vineriet hopar sig. Och då märker man hur snabbt det tar slut. Var helt tomt på den vita sidan och endast ett par ogemytliga blends och tunga Carignans och Tannater som man helst undvek. Och då ska tilläggas att jag inte dricker som en fisk heller, utan snarare ett glas eller två ungefär 5 dagar i veckan till maten.

I januari här är det BerserkerDay då många mindre producenter har deals under bara en dag eller två, så då passade jag på att handla en hel del och nu är lagret fullt igen! Så nu är det köpstopp igen tills det blir skralt återigen...;)
 

KimHartman

Medlem
Det finns många skäl till köpstopp. Oavsett vilket är det trist att inte ens våga ögna igenom Stefan Töplers senaste subscription offer för rädsla att man hittar något riktigt spännande, att inte sitta uppe halva nätterna och maniskt söka på suspekta vinshoppar i hela Europa efter just det där vinet man bara måste ha tag på, och att inte läsa på om Systembolagets nästa webblansering på finewines.se.

Jag är mycket allvarligt sjuk. Det är obotligt.

Målet är att leva längre än vinerna i min källare. Sett till källarens nuvarande storlek och hur länge till jag uppskattningsvis kan tänkas vara i form för vin finns det absolut ingen anledning att fylla på med nya flaskor. Inget in, bara ut!

Mitt köpstopp har varat lite drygt ett år. Inga undantag har gjorts, inte ens för mina speciella favoriter. Sista köpet var Pierre Gonon St. Joseph 2021. Skönt att sluta på topp.
 

YKW

Medlem
Tycker det är när man hela tiden måste hugga direkt som det börjar skena på riktigt. Kan man bara hålla FOMO-impulsen gentemot enhörningar och hajpflaskor någorlunda i schack minskar behovet av köpstopp drastiskt. Lättare sagt än gjort iofs ...
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Tycker det är när man hela tiden måste hugga direkt som det börjar skena på riktigt. Kan man bara hålla FOMO-impulsen gentemot enhörningar och hajpflaskor någorlunda i schack minskar behovet av köpstopp drastiskt. Lättare sagt än gjort iofs ...
Håller med. Men det här var första två flaskorna efter 6 veckors köpstopp så tycker jag sköter mig någorlunda.
 
  • Like
Reactions: YKW
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Och Gonons Saint-Joseph är typ mitt favoritvin alla kategorier, så inte bara FOMO. :)
 
  • Like
Reactions: YKW
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Det var mer en generell reflektion, ingen inlindad kritik. Jag tycker att du verkar sköta dig jättebra! :)
Hehe, tack. Och jag håller som sagt med, det är väldigt mycket av källarinflationen som beror på viljan att hoppa på det ena och det andra (samtidigt som man ska fortsätta köpa alla nya årgångar av sina favoriter).
 

m3lk3r

Medlem
Ska ha ett riktigt ordentligt köptstopp nu, har ändå inte gått åt särskilt mycket, delvis pga hälsoproblem. Ska köpa/köpt ett hus, lite av ett kostsamt renoveringsprojekt där jag inte vet hur jag ska lösa lagring förutom ett par vinlagringsskåp som min blivande fru inte tycker är fina. Får kanske siza ner och ha dom i en mindre lite snyggare vinkyl istället.
 
Toppen