Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köttets olust

Mysonoxen

Medlem
Idag var maten trist. Måste man dra till Willy Ohlsson för att få tag i en bra köttbit?
Frugan hade köpt en entrecote på ett snabbköp och det var en seg, bruskig otäck historia.
Människor som bor utanför storstadsområdena måste ha ett smärre h-e att få tag i bra produkter, och på 99,9% av alla ställen i storstäderna är det samma sak. Ohängda smaklösa köttbitar som man antar kräver sin vämjeliga pulverbearnaise till.

Det är väl lönsamhetskravet som gör att köttproduktionen sönderstressas.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köttets olust

Mysonoxen skrev:
Idag var maten trist. Måste man dra till Willy Ohlsson för att få tag i en bra köttbit?
Frugan hade köpt en entrecote på ett snabbköp och det var en seg, bruskig otäck historia.
Människor som bor utanför storstadsområdena måste ha ett smärre h-e att få tag i bra produkter, och på 99,9% av alla ställen i storstäderna är det samma sak. Ohängda smaklösa köttbitar som man antar kräver sin vämjeliga pulverbearnaise till.

Det är väl lönsamhetskravet som gör att köttproduktionen sönderstressas.

Vad det handlar om är att folk inte är villiga att betala för kvalité. Samma tänk går ju igenom när det gäller vin och BiB snacket. Det finns få saker som irriterar mig mer än när jag hör följande ord: "Jag kan ju inte så mycket, så det duger nog bra åt mig/oss". Seriöst, vi lever i ett land där vi, och här skyller jag ohämmat på Luther och hans förbannade avart till kristendom som gett oss sådana karaktärsdanande idiotier som att man ska "respektera överheten", "arbeta hårt" och "Leva under Gudsfruktan och se till Herren vår Gud och hans ställföreträdare Konungen för ledning i livet". Sedan 1500 talet har vi indoktrinerats till att inte sticka ut och nöja oss med vad vi får tilldelat, det som duger gott åt andra duger gott åt mig. Förbannade jantelagstänk!

Titta exempelvis söderut där de arma stackarna har Katolicismen, en religion som bygger på till 100% på Arvssynden, en religion som naturligtvis skapar mycket fruktan och förtvivlan, men som samtidigt genom bikten ger förlåtelse för alla synder. A clean slate! Du traskar in i kyrkan, biktar dig och lämnar lokalen lätt till sinnes. Du behöver inte längre tänka på de hemskheter du begått under veckan, nej, istället känner du en lätttnad och glädje, du är förlåten! Du kan istället traska till din slaktare eller vinbutik och köpa dig en köttbit och en pava rött och gå hem och avnjuta detta med ett leende på läpparna. Svenskarna har inte den lyxen, det utloppet för ångesten och skuldkänslorna. Istället så väljer vi att tiga still och går till den av makten (Sossepacket) utsedda leverantören och köper skit, äter skit och dricker skit.

Allt enligt Luthers och Gustaf Vasas plan.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

Krug skrev:
Vad det handlar om är att folk inte är villiga att betala för kvalité. Samma tänk går ju igenom när det gäller vin och BiB snacket. Det finns få saker som irriterar mig mer än när jag hör följande ord: "Jag kan ju inte så mycket, så det duger nog bra åt mig/oss". Seriöst, vi lever i ett land där vi, och här skyller jag ohämmat på Luther och hans förbannade avart till kristendom som gett oss sådana karaktärsdanande idiotier som att man ska "respektera överheten", "arbeta hårt" och "Leva under Gudsfruktan och se till Herren vår Gud och hans ställföreträdare Konungen för ledning i livet". Sedan 1500 talet har vi indoktrinerats till att inte sticka ut och nöja oss med vad vi får tilldelat, det som duger gott åt andra duger gott åt mig. Förbannade jantelagstänk!

Titta exempelvis söderut där de arma stackarna har Katolicismen, en religion som bygger på till 100% på Arvssynden, en religion som naturligtvis skapar mycket fruktan och förtvivlan, men som samtidigt genom bikten ger förlåtelse för alla synder. A clean slate! Du traskar in i kyrkan, biktar dig och lämnar lokalen lätt till sinnes. Du behöver inte längre tänka på de hemskheter du begått under veckan, nej, istället känner du en lätttnad och glädje, du är förlåten! Du kan istället traska till din slaktare eller vinbutik och köpa dig en köttbit och en pava rött och gå hem och avnjuta detta med ett leende på läpparna. Svenskarna har inte den lyxen, det utloppet för ångesten och skuldkänslorna. Istället så väljer vi att tiga still och går till den av makten (Sossepacket) utsedda leverantören och köper skit, äter skit och dricker skit.

Allt enligt Luthers och Gustaf Vasas plan.

Det var ord och inga visor, men nog tusan är det sant.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Köttets olust

Krug skrev:
Vad det handlar om är att folk inte är villiga att betala för kvalité. Samma tänk går ju igenom när det gäller vin och BiB snacket. Det finns få saker som irriterar mig mer än när jag hör följande ord: "Jag kan ju inte så mycket, så det duger nog bra åt mig/oss". Seriöst, vi lever i ett land där vi, och här skyller jag ohämmat på Luther och hans förbannade avart till kristendom som gett oss sådana karaktärsdanande idiotier som att man ska "respektera överheten", "arbeta hårt" och "Leva under Gudsfruktan och se till Herren vår Gud och hans ställföreträdare Konungen för ledning i livet". Sedan 1500 talet har vi indoktrinerats till att inte sticka ut och nöja oss med vad vi får tilldelat, det som duger gott åt andra duger gott åt mig. Förbannade jantelagstänk!

Titta exempelvis söderut där de arma stackarna har Katolicismen, en religion som bygger på till 100% på Arvssynden, en religion som naturligtvis skapar mycket fruktan och förtvivlan, men som samtidigt genom bikten ger förlåtelse för alla synder. A clean slate! Du traskar in i kyrkan, biktar dig och lämnar lokalen lätt till sinnes. Du behöver inte längre tänka på de hemskheter du begått under veckan, nej, istället känner du en lätttnad och glädje, du är förlåten! Du kan istället traska till din slaktare eller vinbutik och köpa dig en köttbit och en pava rött och gå hem och avnjuta detta med ett leende på läpparna. Svenskarna har inte den lyxen, det utloppet för ångesten och skuldkänslorna. Istället så väljer vi att tiga still och går till den av makten (Sossepacket) utsedda leverantören och köper skit, äter skit och dricker skit.

Allt enligt Luthers och Gustaf Vasas plan.
Annars, allt bra? dricker du nåt trevligt?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köttets olust

magnum skrev:
Annars, allt bra? dricker du nåt trevligt?

Nej, jag är rädd för att det är det som är problemet! Lågt blodsocker, måste springa till en av överhögheten utsedd dispenser av skit. Aka, en matbutik (ej Coop!).
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

Kanske Ulf Ekman är att föredra framför Luther. ;D

Minns att jag hade en kompis som gick med i Livets Ord på tidigt 80-tal och där predikades det att man skulle nå framgång i livet och att rikedom var ett tecken på välsignelse från Gud.

Det talades i tungor och kördes Porsche och Mercedes utan skamkänslor. Då jag fuskade som bilimportör var några av mina bästa kunder medlemmar i sekten. En kille köpte en Porsche kontant (vilket jag aldrig varit med om, och då menar jag KONTANT. Pengarna i näven och inget tjafs med avbetalningar och kreditkort :))
 

anders

Medlem
SV: Köttets olust

Krug skrev:
Aka, en matbutik (ej Coop!).

Här har jag tänkt till ett varv till. Blekinge är som ni vid det här laget säkert känner till Sveriges gastronomiska rövhål. Det innebär att samtliga matbutiker är ungeför precis lika usla. Coop har då några fördelar över Maxi och Hemköp. Eftersom alla handlar på Maxi är det aldrig några köer att tala om på Coop. Det är bra. Coop har också en byggavdelning där man kan strosa omkring med inköpen magiskt tar hand om sig själva under frugans översyn. (Myson, tag lärdom :D )

Dessutom är det märkligt nog så att den minst usla köttdisken finns på Coop och de har även den helt klart mest överlägsna frukt- och grönsaksdisken för att hitta ekologiska varor.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

anders skrev:
Här har jag tänkt till ett varv till. Blekinge är som ni vid det här laget säkert känner till Sveriges gastronomiska rövhål. Det innebär att samtliga matbutiker är ungeför precis lika usla. Coop har då några fördelar över Maxi och Hemköp. Eftersom alla handlar på Maxi är det aldrig några köer att tala om på Coop. Det är bra. Coop har också en byggavdelning där man kan strosa omkring med inköpen magiskt tar hand om sig själva under frugans översyn. (Myson, tag lärdom :D )

Dessutom är det märkligt nog så att den minst usla köttdisken finns på Coop och de har även den helt klart mest överlägsna frukt- och grönsaksdisken för att hitta ekologiska varor.

Ja, jag får åka dit och handla byggvaror, men rådet då lär väl vara: "MEDTAG MATLÅDA!!!"
 

morgil

Medlem
SV: Köttets olust

Tyvärr är det väl så att i vårt fantastiska land så är det priset som bestämmer.

Min styvfar föder upp grisar, och skillnaden på de grisar han skickar till slakt, och de han slaktar för egen konsumtion är över 20% i vikt.

Tyvärr har nämligen "marknaden" bestämt att en kotlett inte får vara för dyr, och konsekvensen är att om en grisbonde skickar ett enda djur som väger mer än en viss vikt (78 kg tror jag det är), så sjunker kilopriset på hela leveransen. Givetvis hålls därför en viss marginal mot maxvikten.

De djur som är för eget bruk, får däremot gå och böka tills de väger 100-110 kg, och får därför tillräckligt med fett för att smaka helt annorlunda än de torra köttbitar som går att köpa i affären. För att göra det hela ännu värre är ju affärens köttbitar paketerade i plast och ligger på en skiva papper som suger upp köttsaften och torkar ut köttet ännu mer...

Skönt att frysen med jämna mellanrum fylls på med riktiga köttbitar :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

morgil skrev:
Tyvärr är det väl så att i vårt fantastiska land så är det priset som bestämmer.

Min styvfar föder upp grisar, och skillnaden på de grisar han skickar till slakt, och de han slaktar för egen konsumtion är över 20% i vikt.

Tyvärr har nämligen "marknaden" bestämt att en kotlett inte får vara för dyr, och konsekvensen är att om en grisbonde skickar ett enda djur som väger mer än en viss vikt (78 kg tror jag det är), så sjunker kilopriset på hela leveransen. Givetvis hålls därför en viss marginal mot maxvikten.

De djur som är för eget bruk, får däremot gå och böka tills de väger 100-110 kg, och får därför tillräckligt med fett för att smaka helt annorlunda än de torra köttbitar som går att köpa i affären. För att göra det hela ännu värre är ju affärens köttbitar paketerade i plast och ligger på en skiva papper som suger upp köttsaften och torkar ut köttet ännu mer...

Skönt att frysen med jämna mellanrum fylls på med riktiga köttbitar :)

Det där känner jag till. En god väns far är bonde och föder upp djur. Det finaste köttet exporteras (vet inte på vilka vägar, vill inte luska) så charolaisdjur och annat får han bra betalt för annorstädes.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Köttets olust

Jag håller med om att det är väldigt deprimerande att överhuvudtaget titta på bilder från förr i tiden, den värme och mysig stämning som de gamla byggnaderna utstrålade jämfört med idag. I min stad så finns det i dagsläget i princip inga gamla byggnader kvar inne i stadskärnan som känns mycket kall och hård.
 

anders

Medlem
SV: Köttets olust

Krug skrev:
Det finns få saker som irriterar mig mer än när jag hör följande ord: "Jag kan ju inte så mycket, så det duger nog bra åt mig/oss".

Det är bara att svara "tycker du att skitprodukter duger åt dig så tycker jag också att det duger åt dig." ;D

Krug skrev:
Titta exempelvis söderut där de arma stackarna har Katolicismen, en religion som bygger på till 100% på Arvssynden, en religion som naturligtvis skapar mycket fruktan och förtvivlan, men som samtidigt genom bikten ger förlåtelse för alla synder. A clean slate! Du traskar in i kyrkan, biktar dig och lämnar lokalen lätt till sinnes.

Jo, men vad dyrt det hade blivit. Tänk dig att kombinera arvsynden och den svenska avundsjukan. Vi hade fått ha fler präster än antalet pappersvändare på samtliga myndigheter tillsammans. Vi hade fått ha 24/7-hantering av detta för att de stackars prällarna skulle hinna med. Nej, vi måste mota arvsynden i grinden för att vårt samhällssystem inte ska kollapsa. ;)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

anders skrev:
Hittade följande länk och det gjorde mig deprimerad. :'(

http://www.gamlavykort.nu/artiklar/saluhallen.htm

1CRU kan fälla en tår med mig och ni andra får agera stödjande i denna svåra stund.

Den var verkligen sorglig. Inte ens i 50 år fick den vara kvar.

Och nu frossar Karlskronaborna i pulvermos med oätlig köttbit, blå bands såser tillika på pulver och en fet BiB att skölja ner dessa "delikatesser" med. :(
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

Detta satans fusk!

Hade någon kycklingfarmare gjort så där i Bourgogne hade han lynchats.

NÄR ska vi börja kräva kvalité?

Men när man ser folk sitta och tugga på billig dansk halalslaktad kyckling från eldorado med mimosasallad till och svepa rosévin på BiB på altanen på somrarna förstår man vilket land man lever i.

Jag tror jag tar och emigrerar!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köttets olust

Detta har ju varit vedertaget i många år, precis som glaciärfryst fisk, där man konstant sprutar vattendimma över fisken när den fryses. Resultatet är att filéerna blir praktiskt styckfrysta, och naturligtvis mycket tyngre av det tjocka lagret is som filéerna ligger inkapslade i.

Vi är omgivna av bluff, dikt, lögn och förbannad osanning mina vänner!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

Krug skrev:
Detta har ju varit vedertaget i många år, precis som glaciärfryst fisk, där man konstant sprutar vattendimma över fisken när den fryses. Resultatet är att filéerna blir praktiskt styckfrysta, och naturligtvis mycket tyngre av det tjocka lagret is som filéerna ligger inkapslade i.

Vi är omgivna av bluff, dikt, lögn och förbannad osanning mina vänner!

Ja, folk bryr sig inte heller om vad de stoppar i sig trots allt tjat i pressen om GI, Atkins och fan och hans mormor.

Istället för att pyssla med dylikt tjafs om dieter och dylikt borde man istället fokusera sig på vad det är för råvaror man köper och sätter fram på bordet.

För mig är det viktigare att jag får råvaror med kvalitet än om jag åker på en extra bilring runt magen.

Som vi tidigare konstaterat, med ett tragiskt undantag för Blekinge är man aldrig långt från en bra restaurang, och det kryllar av skickliga matkreatörer i landet, både professionella kockar och hobbymatlagare (till vilka jag räknar mig själv).

Man ska inte behöva åka till Willy Ohlsson för att få sig en bra köttbit, men det har nästan blivit så, då det sega omörade kött jag beskriver i ingressen till denna tråd är allenarådande i matbutikerna. Fisk och kyckling är lika trista kapitel med frysta Alaska Pollock från de "rena" vattnen utanför Los Angeles och trista fodergödda norska laxar samt halalslaktad dansk vattenkyckling och torr grillkyckling från Kronfågel.

Det är snart bara de gamla saluhallarna kvar där man kan handla god mat. Östermalmshallen, Feskekörka, Saluhallen vid Lilla Torg i Malmö...

Men Willys, McDonalds och Burger King verkar stå för den nya tidens matkultur. Blä.

Det ska bli så skönt att åka runt i Europa och bara njuta av härlig slow food och lämna denna jämmerdal om så bara för några veckor!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

Bumpar upp denna lite.

Nu klagas det igen och dagens debatt gäller fiskpinnar.

http://www.testfakta.se//Article.aspx?a=30767

42% fisk resten panering.

Men hur djäkla svårt är det att laga till dem själv? Bara att köpa lite fin torskfilé och vända den i lite ströbröd, steka. Klart!

"Köpefiskpinnar" på Alaska Pollock är rena dyngan.
 
Toppen