Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köttets olust

anders

Medlem
SV: Köttets olust

Mysonoxen skrev:
Men hur djäkla svårt är det att laga till dem själv? Bara att köpa lite fin torskfilé och vända den i lite ströbröd, steka. Klart!

Åh så frestad jag blir. Dessutom har fiskhandlaren där vi brukar köpa fisk en väldigt god hemgjord ananassås som faktiskt fungerar alldeles utmärkt, både till just riktiga fiskpinnar men även kokt lax. Blir helt andra smaker i maten än med de klassiska såserna, mer åt Sydostasien.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

anders skrev:
Åh så frestad jag blir. Dessutom har fiskhandlaren där vi brukar köpa fisk en väldigt god hemgjord ananassås som faktiskt fungerar alldeles utmärkt, både till just riktiga fiskpinnar men även kokt lax. Blir helt andra smaker i maten än med de klassiska såserna, mer åt Sydostasien.

Jag har provat liknande smaker till just hemlagade fiskpinnar, fast då med en ananas/chilisås på flaska som min kära fru köpte hem. Det smakar riktigt bra.
 

anders

Medlem
SV: Köttets olust

Jag noterade när jag var på Coop igår att det fanns en hel del kött från Scan som var märkt som extra hängmörat. Pris därefter. Någon som provat dessa köttstycken och kan komma med ett utlåtande om pris/prestanda?

Vad som gjorde mig lite fundersam var det faktum att de i texten påpekade att det hängt några extra dagar. Priset för oxfile i skivor låg på ca 460 pix kilot. Jag såg något program på Kunskapskanalen för en tid sedan om just matkvalitet och där var det reportage från Willy Ohlsson (tror jag det var) där de visade hur de strök späck på något köttstyck och lät det ligga antingen två respektive fyra veckor eller fyra respektive åtta veckor (kommer inte ihåg vilken kombination det var) och köttet kostade ca 450 respektive 900 pix kilot. Det hade varit intressant att jämföra Scans "några extra dagar" med den senare varianten iom att priset är det samma. Någon som har ytterligare detaljer kring detta?
 

anders

Medlem
SV: Köttets olust

Lite efterforskning visar att det är just Willy Ohlsson som levererar detta kött som de kallar Guldkött. Priserna som jag angivit är vad som sas i tv-programmet.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

anders skrev:
Lite efterforskning visar att det är just Willy Ohlsson som levererar detta kött som de kallar Guldkött. Priserna som jag angivit är vad som sas i tv-programmet.

Willy Ohlsson har förbaskat bra kött och jag betalar gärna en slant extra för kvalitén. Att du och alla andra på forumet håller med mig tar jag för givet, men dessvärre finns inte den uppfattningen hos gemene man och då får vi dras med inplastade slamsor... :(
 

anders

Medlem
SV: Köttets olust

Mysonoxen skrev:
Willy Ohlsson har förbaskat bra kött och jag betalar gärna en slant extra för kvalitén. Att du och alla andra på forumet håller med mig tar jag för givet, men dessvärre finns inte den uppfattningen hos gemene man och då får vi dras med inplastade slamsor... :(

Det är just därför som jag höjer en aning på ögonbrynen när jag ser Scans hängmörade kött på Coop i Blekinge. Det borde ju per definition vara nästan osäljbart. Jag var frestad att slå till men eftersom det var stora Y-kromosomdagen så blev det sparreribs istället. Jag säsongsinvigde cementblandaren igår så testosteronet flödade, maten åts med händerna och till det pilsner.
Hur som haver var jag nyfiken på om någon hade provat Scans kött.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

anders skrev:
Det är just därför som jag höjer en aning på ögonbrynen när jag ser Scans hängmörade kött på Coop i Blekinge. Det borde ju per definition vara nästan osäljbart. Jag var frestad att slå till men eftersom det var stora Y-kromosomdagen så blev det sparreribs istället. Jag säsongsinvigde cementblandaren igår så testosteronet flödade, maten åts med händerna och till det pilsner.
Hur som haver var jag nyfiken på om någon hade provat Scans kött.

Jag kan ju åka iväg till mitt lokala Coop och se om de har det och återkomma med testrapport. Undrar om det finns i alla butiker numera?

Det är det fina med oss män, ena dagen en redig Fred Flinta måltid den andra dagen Krug, pilgrimsmusslor och restauranger med vita dukar :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Köttets olust

Krug skrev:
Vad det handlar om är att folk inte är villiga att betala för kvalité. Samma tänk går ju igenom när det gäller vin och BiB snacket. Det finns få saker som irriterar mig mer än när jag hör följande ord: "Jag kan ju inte så mycket, så det duger nog bra åt mig/oss". Seriöst, vi lever i ett land där vi, och här skyller jag ohämmat på Luther och hans förbannade avart till kristendom som gett oss sådana karaktärsdanande idiotier som att man ska "respektera överheten", "arbeta hårt" och "Leva under Gudsfruktan och se till Herren vår Gud och hans ställföreträdare Konungen för ledning i livet". Sedan 1500 talet har vi indoktrinerats till att inte sticka ut och nöja oss med vad vi får tilldelat, det som duger gott åt andra duger gott åt mig. Förbannade jantelagstänk!

Titta exempelvis söderut där de arma stackarna har Katolicismen, en religion som bygger på till 100% på Arvssynden, en religion som naturligtvis skapar mycket fruktan och förtvivlan, men som samtidigt genom bikten ger förlåtelse för alla synder. A clean slate! Du traskar in i kyrkan, biktar dig och lämnar lokalen lätt till sinnes. Du behöver inte längre tänka på de hemskheter du begått under veckan, nej, istället känner du en lätttnad och glädje, du är förlåten! Du kan istället traska till din slaktare eller vinbutik och köpa dig en köttbit och en pava rött och gå hem och avnjuta detta med ett leende på läpparna. Svenskarna har inte den lyxen, det utloppet för ångesten och skuldkänslorna. Istället så väljer vi att tiga still och går till den av makten (Sossepacket) utsedda leverantören och köper skit, äter skit och dricker skit.

Allt enligt Luthers och Gustaf Vasas plan.

Bumpar upp Krugs utmärkta inlägg här då jag just sitter och hör en skiva med gamla skillingtryck från förrförra sekelskftet.
En massa frikyrkligt inspirerade låtar där ALLT vad som rör alkohol = synd.

Jantelagen i koncentrerad visform där man frossar i mänskligt lidande och elände. det handlar om en flicka som under ruset dödar hela sin familj, en försupen far som kommer hem och slår ihjäl sin dotter, man riktigt kan höra låtskrivarna onanera i frosseri över den lillas öde, och som far till en liten dotter vill man självklart bara spy när man hör detta. Vilket givetvis är meningen. Man ska känna SKULD, ÅNGEST och ÄCKEL då man hör detta, och dödsmisshandlingar skildras i groteska ordalag likt en nutida kannibal- eller zombiefilm

Givetvis är det dessa frikyrkodemoner som sossarna & C:eek: vävt in i Jantelagen. Det är svart eller vitt, det är antingen eller, det är Gud eller Satan. Det finns inget rum för måttlighet i drickandet, antingen är man Herren Jesus Kristus helnyktre tjänare eller en Satans slav under alkoholen.

Då jag lyssnade kom jag att tänka på Krugs inlägg ovan varför jag bumpade det.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Köttets olust

Undrar vad jag hade utsatts för när jag skrev det där... Jag måste ha varit mäkta irriterad på något igen...
 

Helen

Medlem
SV: Köttets olust

Krug skrev:
Undrar vad jag hade utsatts för när jag skrev det där... Jag måste ha varit mäkta irriterad på något igen...

Du förberedde dig bara till att komma i rätt humör inför vinnordic som skulle börja på onsdagen. ;)
Jag tycker det är mycket bra skrivet.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Köttets olust

Usch va frustrerad man blir.. nu har jag varit till tre affärer och ingen har en vettig köttbit passande till midsommar, ingen oxfilé, ingen entrecote eller lammstek med undantag för några sorgliga bitar och två kilostora frusna oxfiléklumpar från Nya Zeeland som ser ut att vara 90% fett och skit och 10% kött.

Hur svårt ska det vara att hitta en cour du file eller något vettigt kött :mad:

Ni har det bra ni, som bor på sånna ställen så att ni har några bra alternativ...
 

EuphoniC

Medlem
SV: Köttets olust

Tråkigt att man måste ränna runt stan -- på cykel -- för att hitta en vettig köttbit. Sista affären, den vi normalt sett aldrig besöker eftersom den ligger på andra sidan stan hade rätt okej med kött, så det blev 1 1/2 kg entrecote.

Midsommaraftonen är räddad!

Det såg bistert ut där ett slag och min mor tänkte gå och köpa fläskkarré men sa "jag vet ju att du inte tycker om det", detta avskräde till kött...
 
Toppen