Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köttmåndag.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Eller snarare köttlördag blev det, men eftersom det är måndag idag och jag på twitter läste att det var ett stort upprop för köttfri dag så täkte jag – vi kör liksom.

Var förbi Hötorgshallen i fredags, ett av mina favoritställen i Stockholms matvärld. Jag promenerade förbi Halalslaktaren La Gazelle, där jag brukar handla små lammlägg och annat smått och gått när andan faller på, och såg att de hade riktigt fin porterhouse inne. Torr och fin, stor kappa med gult och fint fett.

Jag bad om 500g, han skar upp en skiva på 960g och vem är jag att klaga. Oavsett vilket, den kostade peanuts, 295 spänn kilot. Jämför med vilket skitkött som helst på ica eller coop.

Bryntes på i panna på hög temp, sen sänktes temperaturen och massor med smör, vitlök och färsk timjan tillsattes. Sen östes köttbiten med smöret till innertempen blev 40 grader, sen fick den vila.

Till det en god, smarrig sås med chili och koriander, det var en ren improviserad gucka. Smörstekt sparris och sockerärtor och rostade rotsaker. Avslutade med att hälla en skvätt rödvin i smöret och ge det ett snabbt uppkok så det blev en form av vinägrett.

Till allt sörplades en flaska pomerol.

Mycket gott!
 

Attachments

  • Enkelt.jpg
    Enkelt.jpg
    123 KB · Visningar: 339

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eller snarare köttlördag blev det, men eftersom det är måndag idag och jag på twitter läste att det var ett stort upprop för köttfri dag så täkte jag – vi kör liksom.

Var förbi Hötorgshallen i fredags, ett av mina favoritställen i Stockholms matvärld. Jag promenerade förbi Halalslaktaren La Gazelle, där jag brukar handla små lammlägg och annat smått och gått när andan faller på, och såg att de hade riktigt fin porterhouse inne. Torr och fin, stor kappa med gult och fint fett.

Jag bad om 500g, han skar upp en skiva på 960g och vem är jag att klaga. Oavsett vilket, den kostade peanuts, 295 spänn kilot. Jämför med vilket skitkött som helst på ica eller coop.

Bryntes på i panna på hög temp, sen sänktes temperaturen och massor med smör, vitlök och färsk timjan tillsattes. Sen östes köttbiten med smöret till innertempen blev 40 grader, sen fick den vila.

Till det en god, smarrig sås med chili och koriander, det var en ren improviserad gucka. Smörstekt sparris och sockerärtor och rostade rotsaker. Avslutade med att hälla en skvätt rödvin i smöret och ge det ett snabbt uppkok så det blev en form av vinägrett.

Till allt sörplades en flaska pomerol.

Mycket gott!
Den där köttbiten fick du till på ett riktigt bra sätt! :D
 

Sjödin

Joråsåatt...
Bryntes på i panna på hög temp, sen sänktes temperaturen och massor med smör, vitlök och färsk timjan tillsattes. Sen östes köttbiten med smöret till innertempen blev 40 grader, sen fick den vila.
Mycket gott!

40 grader? Det lät inte mycket... ?
Hur länge lät du den ligga efter det?

(Jag testade en förenklad variant av Hestons "the perfect steak" härom veckan. Blev sjuuuukt bra.
Jag körde min i grillen istället, på ca. 70 grader tilsammans med en röklåda som jag fjuttade på med jämna mellanrum. Det tog inte ett dygn, men från morgon till kväll i alla fall. Rekommenderas! )
 

gece

Man vänjer sig.
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
40 grader? Det lät inte mycket... ?
Hur länge lät du den ligga efter det?

(Jag testade en förenklad variant av Hestons "the perfect steak" härom veckan. Blev sjuuuukt bra.
Jag körde min i grillen istället, på ca. 70 grader tilsammans med en röklåda som jag fjuttade på med jämna mellanrum. Det tog inte ett dygn, men från morgon till kväll i alla fall. Rekommenderas! )
Den fick ligga kvar i pannan på eftervärme, vände på den bara. Sen låg den väl i fem – tio minuter. ungefär.

Blev toppen. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nice Jimmy !
Finns Inte många sanna köttälskare som tempar
Sin biff till 40grader, härhärligt o höra att de ännu finns folk som förstår hur bra kött skall ätas :)
 

Jos

Medlem
Köttfredag! Vaccade en bit secreto iberico med olivolja, vitlöks- och rosmarinshack samt salt och peppar i ett par timmar. Sen tokhet kolgrill ett par minuter och fan om det inte var det bästa på riktigt länge!
 
Toppen