Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kolfilter i vinlagringsskåp

buteljen

Medlem
Kolfiltret tjänar många syften, bl.a. upprätthålla den naturliga ventilationen i skåpet, förhindra illaluktande odörer och insekter från att komma in och samtidigt försäkra fullständigt mörker inuti skåpet. Filtret bör ersättas varje år.
Hur ofta byter ni kolfilter i era vinlagringsskåp?
Påverkar kolfiltret luftfuktigheten i skåpet?

Kan man ställa in luftfuktigheten i skåpet på något sätt eller är det förinställt?
Vet ni vad ni har för luftfuktighet i era vinlagringsskåp?

(JA, jag har snöat in på luftfuktighet :D)
 

DR Glas

Medlem
Hur ofta byter ni kolfilter i era vinlagringsskåp?
Påverkar kolfiltret luftfuktigheten i skåpet?

Kan man ställa in luftfuktigheten i skåpet på något sätt eller är det förinställt?
Vet ni vad ni har för luftfuktighet i era vinlagringsskåp?

(JA, jag har snöat in på luftfuktighet :D)

Mitt skåp är så nytt att jag ännu inte behövt byta kolfilter. Planen är dock att byta varje år.
Skåpet kom förinställt med temperatur på 12 grader och luftfuktighet på 67, om jag minns rätt.
Det finns display där båda värdena visas, samt reglage om jag vill ändra något.
På displayen pendlar temperaturen mellan 12 till 12,8 och luftfuktigheten mellan 64-69.
I värkligenheten är det något kallare i nedre delen av skåpet. Har för mig att termometern
visade 10,5 ungefärish. :confused:
 

Esko

Medlem
Skyldig till att aldrig bytt filter. Har heller ingen koll på luftfuktigheten men har haft både möglande papplådor och fukt i skåpet så att de skulle var för torrt är inget jag oroar mig för. Framförallt inte på sommaren. Långlagrar inte heller i skåpet så skulle de i perioder vara lite torrare så är jag inte särkilt orolig för torkande korkar heller.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dometicskåp inköpt 2009.

Kolfilter bytt 0 ggr. Tillverkaren vill att man byter varje år av oklar anledning... Funderar man på att lagra dansk ost och vitlök i vinskåpet kanske det är värt att byta kolfilter oftare.:ängel:

Angående luftfuktighet så går den inte att ställa in. När jag mätte med hygrometer så verkar luftfuktigheten variera mer med året än något annat.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Dometicskåp inköpt 2009.

Kolfilter bytt 0 ggr. Tillverkaren vill att man byter varje år av oklar anledning... Funderar man på att lagra dansk ost och vitlök i vinskåpet kanske det är värt att byta kolfilter oftare.:ängel:

Angående luftfuktighet så går den inte att ställa in. När jag mätte med hygrometer så verkar luftfuktigheten variera mer med året än något annat.
Hur mätte du då?

Jag la in min temp/hygrowifimätare i ett av mina skåp och det ser ut som på bilden. Hade den i någon vecka.
Temperaturen är ju väldigt bra och stabil, diffar i princip ingenting. Luftfuktigheten däremot ligger över 75% hela tiden.
Men du menar att det kan bero på att det är sommar och att det kommer att sjunka när det blir kallare ute?
1661971973102.jpeg
 
Jag har aldrig bytt kolfilter i mina skåp (första köptes för 4 år sedan) och luftfuktigheten har varit ok (55-75%) sedan dess. För det mesta ligger den runt 70% men med någon kortare dipp till runt 55. Med kortare menar jag timmar, inte dagar. Mäter av mha en usb-datalogger.

Rätta mig om jag har fel men kolfiltret har väl som huvudfunktion att hålla odör borta? Oavsett har jag inte märkt av någon odör under dessa år.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag har aldrig bytt kolfilter i mina skåp (första köptes för 4 år sedan) och luftfuktigheten har varit ok (55-75%) sedan dess. För det mesta ligger den runt 70% men med någon kortare dipp till runt 55. Med kortare menar jag timmar, inte dagar. Mäter av mha en usb-datalogger.

Rätta mig om jag har fel men kolfiltret har väl som huvudfunktion att hålla odör borta? Oavsett har jag inte märkt av någon odör under dessa år.
Så luftfuktigheten varierar inte över året för dig som för C?
 
Inte vad jag märkt, i vilket fall har den inte blivit så låg att jag reagerat på det. Alltid legat på ”acceptabel” nivå. Ska undersöka i vinter.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Så här står det i manualen (Climadiff) angående luftfuktighet

Humidity is regulated by the principle of thermodynamics.
During a cooling period, a frost forms (cold air dries the air),
humidity will fall to 40%. During a heating period, the frost
melts and humidity may reach 70%.
Taking an average of these two values, we obtain an average
humidity of 55%. It is essential to calculate an average value
over several cycles and not from a single reading.

Alternatives for reducing the cellar’s humidity:
- Replace the charcoal filters
- Decrease the temperature slightly inside the cellar.

To increase the humidity in the cellar, there are two
alternatives:
- Place a jar of water in the upper part of the cellar.
- Raise the temperature slightly inside the cellar.


Vet inte om det där med att byta kolfilter om luftfuktigheten är för hög är merförsäljning eller om det verkligen gör skillnad ...
Mitt skåp fungerar i alla fall inte som det står där eftersom det verkar ligga över 75% hela tiden (eller de dagar jag kollat i allafall)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur mätte du då?

Jag la in min temp/hygrowifimätare i ett av mina skåp och det ser ut som på bilden. Hade den i någon vecka.
Temperaturen är ju väldigt bra och stabil, diffar i princip ingenting. Luftfuktigheten däremot ligger över 75% hela tiden.
Men du menar att det kan bero på att det är sommar och att det kommer att sjunka när det blir kallare ute?
Visa bifogad bild 26971
Jag la en mätare i kylen och kollade vid olika tidpunkter under året. Kom ihåg att jag reagerade på att luftfuktigheten var låg (och temperaturen hög), kom inte ihåg exakt.

Ja precis, jag fick uppfattningen att mitt skåp var rätt dåligt på att hålla jämn luftfuktighet året runt och att yttre förhållanden påverkade mer. Efter att ha lagrat vin både i det skåpet och en vanlig vinkyl utan fuktreglering i +10 år har jag släppt all vinnördslagringsångest och roar mig mest åt andras.:p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag la en mätare i kylen och kollade vid olika tidpunkter under året. Kom ihåg att jag reagerade på att luftfuktigheten var låg (och temperaturen hög), kom inte ihåg exakt.

Ja precis, jag fick uppfattningen att mitt skåp var rätt dåligt på att hålla jämn luftfuktighet året runt och att yttre förhållanden påverkade mer. Efter att ha lagrat vin både i det skåpet och en vanlig vinkyl utan fuktreglering i +10 år har jag släppt all vinnördslagringsångest och roar mig mest åt andras.:p
Du har lärt dig att det verkligen inte gör någon skillnad :cigarr: ?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Precis som @Crist(al)ian 77 skriver så styrs luftfuktigheten av de yttre förhållandena.
Om det är varmare ute än i skåpet/källaren kommer luftfuktigheten att bli hög. Kondensorn på kylaggregatet kan dock reglera fuktigheten i det här läget. En varm sommardag rinner det ut någon liter i timmen från mitt aggregat.
Om det är kallare ute än i skåpet/källaren kommer luftfuktigheten att bli låg. Det här går inte att reglera utan att ha en luftfuktare.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Precis som @Crist(al)ian 77 skriver så styrs luftfuktigheten av de yttre förhållandena.
Om det är varmare ute än i skåpet/källaren kommer luftfuktigheten att bli hög. Kondensorn på kylaggregatet kan dock reglera fuktigheten i det här läget. En varm sommardag rinner det ut någon liter i timmen från mitt aggregat.
Om det är kallare ute än i skåpet/källaren kommer luftfuktigheten att bli låg. Det här går inte att reglera utan att ha en luftfuktare.
Ok, jag har ingen riktigt koll men hur förklarar du då att @David Nilsson inte har dessa variationer över året när han mäter med en usb-datalogger?
För det mesta ligger den runt 70% men med någon kortare dipp till runt 55. Med kortare menar jag timmar, inte dagar. Mäter av mha en usb-datalogger.
Min luftfuktighet fluktuerar inte heller trots att mätaren legat i skåpet när det var supervarmt i rummet för några veckor sedan och nu när det är svalare.
Jag trodde skåpen reglerade dessa svängningar så att luftfuktigheten håller sig hyfsat konstant i skåpen hela tiden (såsom det står i manualen ovan)
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ok, jag har ingen riktigt koll men hur förklarar du då att @David Nilsson inte har dessa variationer över året när han mäter med en usb-datalogger?

Min luftfuktighet fluktuerar inte heller trots att mätaren legat i skåpet när det var supervarmt i rummet för några veckor sedan och nu när det är svalare.
Jag trodde skåpen reglerade dessa svängningar så att luftfuktigheten håller sig hyfsat konstant i skåpen hela tiden (såsom det står i manualen ovan)
Det du citerade från manualen var att fuktigheten kan variera mellan 40 och 70 %. Men i verkligen hamnar den högre i ditt skåp?
Har du testat att mäta luftfuktigheten utanför skåpet? Jag gissar att du har det stående i inomhusluft?
Så länge utomhusluften är varmare än skåpets temperatur bör luftfuktigheten vara relativt konstant. Då kan aggregatet reglera.
Är det minusgrader ute kommer luftfuktigheten att sjunka när luften värms (den relativa fuktigheten). Det är möjligt att detta till viss del kompenseras av inomhusmiljön, växter, disk, matlagning, dusch etc.
Jag får runt 75 % på sommaren och runt 40 % på vintern, men då jobbar mitt aggregat direkt med utomhusluft.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Det du citerade från manualen var att fuktigheten kan variera mellan 40 och 70 %. Men i verkligen hamnar den högre i ditt skåp?
Har du testat att mäta luftfuktigheten utanför skåpet? Jag gissar att du har det stående i inomhusluft?
Så länge utomhusluften är varmare än skåpets temperatur bör luftfuktigheten vara relativt konstant. Då kan aggregatet reglera.
Är det minusgrader ute kommer luftfuktigheten att sjunka när luften värms (den relativa fuktigheten). Det är möjligt att detta till viss del kompenseras av inomhusmiljön, växter, disk, matlagning, dusch etc.
Jag får runt 75 % på sommaren och runt 40 % på vintern, men då jobbar mitt aggregat direkt med utomhusluft.
Jamen vem har ett skåp ute i minusgrader??
Vi talar väl om ett normalläge där man har ett vinlagringsskåp inne i hemmet med normal rumstemperatur i boendet?
Vi diskuterar inte ett vinrum med separat kylaggregat.

"Så länge utomhusluften är varmare än skåpets temperatur bör luftfuktigheten vara relativt konstant. Då kan aggregatet reglera."
Ja precis, detta är väl normalfallet för de flesta som har ett skåp ... året om?
Nu blir jag lite förvirrad , du har väl ett vinrum med kylaggregat och inget skåp?

Och hur förklarar du att Davids skåp inte fluktuerar i luftfuktighet?
 
Last edited:
Toppen