Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortvin

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag tycker det skulle vara kul att få reda på vilka viner som forumiterna har som "sina" komfortviner. Med detta menar jag viner som man återkommer till titt som tätt när man är sugen på något gott och som man aldrig blir besviken på. Ett vin som man alltid vill ha hemma och tillgängligt. En tröst i vin(ter)mörkret etc. Det är ju inte alltid att man korkar upp en Andremily eller en GG när man vill ha något gott.
Mina komfortviner:
Rött: 1) Alto Moncayo Veraton Ett vin jag alltid återkommer till. Jag har denna och storebror hemma i två årgångar. Båda är förbaskat goda men storebror ger mig inte större njutning än Veraton. Har visserligen inte provat dem bredvid varandra så jag vet inte med säkerhet. Känns inte att det behövs. Verkar som att nästa beställning får gå till Spanien (pga @Carinasomm ;))
2) Vill jag lyxa till det lite extra så blir det Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée. Ett fantastiskt vin som jag inte kan vara utan.

Vitt: Här blir det riesling för hela slanten.
1) Leitz Dragonstone (Rheingau) Supergod vardagsriesling som åker fram när det vankas asiatiskt. Dvs ofta :p
2) "Lyx"varianten här har varit Weingut Wechsler Riesling Benn Ständigt återkommande i alla beställningar från Lobenberg. Har tyvärr bara två kvar och någon ny beställning är ju inte aktuell detta året :mad:. Wittmann Westhofener Riesling trocken lär få ta över stafettpinnen tills fler Benn kan införskaffas. Båda från Rheinhessen. Gilla den stilen.

Vilka är era?
 

Boletus

Medlem
Rött: Arnaldo Caprai Montefalco Rosso (30 min i karaff men mår bra av ett år eller två på rygg)
Vitt: Clos des Lunes Lune d'Argent (magiskt från första minuten till sista)
 

Daniel A

Administratör
Ja, Alto Moncayo Veraton är onekligen ett komfortvin även för mig. Men på röda sidan finns också 6 Elemento - bobalkomfort när det är som bäst.

På den vita sidan är det nog egentligen "vit bourgogne" i allmänhet som fungerar som komfortvin. Skulle jag lyfta upp ett enskilt vin så blir det mer Spanien: Viña Gravonia! Ett svårslaget vin, men börjar bli lite väl litet fönster när det går att få tag på.
 

The Wall

Medlem
Lite beroende på maträtt men inte sällan (av de viner som faktiskt med lätthet går att få tag på);
Rött; Poliziano (Viti Nuove eller Vino Nobile), Vajra Barolo Albe, Habrard Crozes Hermitage.
Vitt; Winkl Sauvignon, Leflaive Les Sétilles, riesling i någon form från Domäne Wachau, Brocard Chablis VV, Mendes Alvarinho Contacto.
Bubbel; André Clouet.
Det skulle inte vara så dumt att hitta några alternativ till "the usual suspects", givet att det är alternativ som inte är alltför krångliga att få tag på, dvs helst i ordinarie sortimentet eller möjligen BS. TS-viner har dessvärre en förmåga att ta slut, utan garanterad återkomst om något år.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
På den röda sidan vill jag säga Heredia Lopez viner eller musar. Och på den vita så är det absolut Keller Riesling Kabinett eller Willi Schaefer RK. Har inte riktigt hittat åt standardsortimentsvin förutom Musar som man kan återkomma till om de tar slut.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag tycker det skulle vara kul att få reda på vilka viner som forumiterna har som "sina" komfortviner. Med detta menar jag viner som man återkommer till titt som tätt när man är sugen på något gott och som man aldrig blir besviken på. Ett vin som man alltid vill ha hemma och tillgängligt. En tröst i vin(ter)mörkret etc. Det är ju inte alltid att man korkar upp en Andremily eller en GG när man vill ha något gott.
Mina komfortviner:
Rött: 1) Alto Moncayo Veraton Ett vin jag alltid återkommer till. Jag har denna och storebror hemma i två årgångar. Båda är förbaskat goda men storebror ger mig inte större njutning än Veraton. Har visserligen inte provat dem bredvid varandra så jag vet inte med säkerhet. Känns inte att det behövs. Verkar som att nästa beställning får gå till Spanien (pga @Carinasomm ;))
2) Vill jag lyxa till det lite extra så blir det Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée. Ett fantastiskt vin som jag inte kan vara utan.

Vitt: Här blir det riesling för hela slanten.
1) Leitz Dragonstone (Rheingau) Supergod vardagsriesling som åker fram när det vankas asiatiskt. Dvs ofta :p
2) "Lyx"varianten här har varit Weingut Wechsler Riesling Benn Ständigt återkommande i alla beställningar från Lobenberg. Har tyvärr bara två kvar och någon ny beställning är ju inte aktuell detta året :mad:. Wittmann Westhofener Riesling trocken lär få ta över stafettpinnen tills fler Benn kan införskaffas. Båda från Rheinhessen. Gilla den stilen.

Vilka är era?
Vad är skillnaden på komfortvin och husvin? Eftersom du även verkar väga in priset så blir jag än mer fundersam.

Eftersom @buteljen öppnade dammluckan så flyter jag med.

Viner som jag är komfortabel med alltid leverar och jag gärna öppnar är:

Champagne:
  • Selosse Rosé
  • Krug GC
  • De Sousa Caudalies
  • André Jacquart Vertus
Vitt:
  • Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Riesling
  • Rieussec
Rött:
  • SQN
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vad är skillnaden på komfortvin och husvin? Eftersom du även verkar väga in priset så blir jag än mer fundersam.

Eftersom @buteljen öppnade dammluckan så flyter jag med.

Viner som jag är komfortabel med alltid leverar och jag gärna öppnar är:

Champagne:
  • Selosse Rosé
  • Krug GC
  • De Sousa Caudalies
  • André Jacquart Vertus
Vitt:
  • Zind Humbrecht Clos Saint Urbain Riesling
  • Rieussec
Rött:
  • SQN
Wow, det där är trevliga viner/champagner att ploppa då och då!
 

Jos

Medlem
Fram tills något år sedan var Savart husbubbel men nu tycker jag de inte levererat lika bra längre så får nog säga att André Jacquart har tagit över den rollen tillsammans med Charles Heidsieck för stilvariation.

Vad gäller vitt har 2014,-15 och -16 av Bernard Boisson-Vadot Bourgogne Blanc och Roulot Bourgogne Blanc fungerat som husvin senaste åren.

Vad gäller rött så varierar det över tid men är alltid en Bordeaux och en Bourgogne. Just nu är det en Pomerol 2015, Chateau enclos Haut Mazeyres och några diverse Bourgogne
 

Håkan

Medlem
Vita: Gustave Lorentz Altenberg di Bergheim Riesling och Liquid Farm White Hill Chardonnay
Röda: Francois Villard St Joseph Poivre et Sol och Kutch Sonoma Coast Pinot Noir
 
Toppen