Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Sonderlese

Medlem
Last edited:

Bastardo

Medlem
Intressant video om problemen inom den franska vin-industrin. Speciellt med tanke på att efterfrågan sjunker hos unga fransoser, m.m
Video på lite drygt 11min
Det här gör mig mycket ledsen:
”Under de senaste 60 åren har vinkonsumtionen minskat med 70 procent i Frankrike. Särskilt röda viner har fått stryka på foten – även utomlands.” – Källa: france24.com/en
Om utvecklingen fortsätter att vara så här, kommer en omfattande del av vinerna försvinna på sikt. Och så klart inte de stora drakarna utan småproducenter som kämpar förgäves att få lönsamhet i deras verksamhet.
Därför är det viktigt att stödja de mindre producenterna så att de kan fortsätta sitt hantverk.
 

jrick

Medlem
Det här gör mig mycket ledsen:
”Under de senaste 60 åren har vinkonsumtionen minskat med 70 procent i Frankrike. Särskilt röda viner har fått stryka på foten – även utomlands.” – Källa: france24.com/en
Om utvecklingen fortsätter att vara så här, kommer en omfattande del av vinerna försvinna på sikt. Och så klart inte de stora drakarna utan småproducenter som kämpar förgäves att få lönsamhet i deras verksamhet.
Därför är det viktigt att stödja de mindre producenterna så att de kan fortsätta sitt hantverk.
Jag tror att du delvis har fel, Mycket av den vinkonsumtion som har försvunnit i Frankrike är den av billigt plonk från matbutiken till varje måltid - många av kvalitetsproducenterna har aldrig haft så lätt att sälja sina allt dyrare viner som nu. Men så klart finns det också såna som du nämner, små producenter i mindre uppmärksammade regioner som kanske inte kan sälja sin produktion. Och många vinbönder som sålt sina druvor för plonkproduktion lär ha det svårt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det här gör mig mycket ledsen:
”Under de senaste 60 åren har vinkonsumtionen minskat med 70 procent i Frankrike. Särskilt röda viner har fått stryka på foten – även utomlands.” – Källa: france24.com/en
Om utvecklingen fortsätter att vara så här, kommer en omfattande del av vinerna försvinna på sikt. Och så klart inte de stora drakarna utan småproducenter som kämpar förgäves att få lönsamhet i deras verksamhet.
Därför är det viktigt att stödja de mindre producenterna så att de kan fortsätta sitt hantverk.
Jag tror att du delvis har fel, Mycket av den vinkonsumtion som har försvunnit i Frankrike är den av billigt plonk från matbutiken till varje måltid - många av kvalitetsproducenterna har aldrig haft så lätt att sälja sina allt dyrare viner som nu. Men så klart finns det också såna som du nämner, små producenter i mindre uppmärksammade regioner som kanske inte kan sälja sin produktion. Och många vinbönder som sålt sina druvor för plonkproduktion lär ha det svårt.
Håller huvudsakligen med @jrick. När man jämför med för 60 år sedan, alltså 1960-talet, så jämför man med en period när fransk arbetarklass fortfarande drack stora mängder inhemskt skräpvin till lunch, icke namngivet vin levererat på dunk från det lokala kooperativet eller serverat på karaff på en lokal bistro. Den delen av den inhemska konsumtionen sjönk ihop rejält redan under 80- och 90-talen, hjälpt på traven av allmän hälsoinformation och ändrade regler angående att köra bil berusad. De billiga skräpviner som fransmännen då inte längre drack upp ville ingen annan heller köpa, och det ledde till att en hel del vingårdar rycktes upp, framför allt i Languedoc-Roussillon.

Så vitt jag förstått pratar vi om viner som var så enkla att några motsvarigheter i huvudsak aldrig har sålts i Sverige. Det som på 90-talet såldes som Franskt lantvin i Sverige lär ha varit "övre delen" av det här sortimentet.

Det är därför jag var så störd över filmen "Mondovino" från 2004, en pseudo-dokumentärfilm som driver tesen att det är de feta kapitalistiska amerikanernas fel att mindre franska vinodlare hade problem. (Rejäla konjunkturnedgångar brukar alltid leda till problem för vinbranschen; Mondovino spelades in något år efter IT-kraschen och 9/11.) I själva verket var huvudorsaken fransmännens eget minskande vindrickande.

Uppenbarligen står Frankrike inför en ytterligare nedgång i konsumtionen, där en yngre generation inte längre ser vin som en lika omistlig del av den franska identiteten och fransk måltidskultur, utan bl.a. dricker mer cocktails och öl. Det kan säkert innebära ytterligare utslagning av produktion, men är det någon som hittills har hört talas om en enda kvalitetsorienterad och internationellt känd fransk vinproducent som tvingats lägga ner p.g.a. bristande efterfrågan?
 

Bastardo

Medlem
Håller huvudsakligen med @jrick. När man jämför med för 60 år sedan, alltså 1960-talet, så jämför man med en period när fransk arbetarklass fortfarande drack stora mängder inhemskt skräpvin till lunch, icke namngivet vin levererat på dunk från det lokala kooperativet eller serverat på karaff på en lokal bistro. Den delen av den inhemska konsumtionen sjönk ihop rejält redan under 80- och 90-talen, hjälpt på traven av allmän hälsoinformation och ändrade regler angående att köra bil berusad. De billiga skräpviner som fransmännen då inte längre drack upp ville ingen annan heller köpa, och det ledde till att en hel del vingårdar rycktes upp, framför allt i Languedoc-Roussillon.

Så vitt jag förstått pratar vi om viner som var så enkla att några motsvarigheter i huvudsak aldrig har sålts i Sverige. Det som på 90-talet såldes som Franskt lantvin i Sverige lär ha varit "övre delen" av det här sortimentet.

Det är därför jag var så störd över filmen "Mondovino" från 2004, en pseudo-dokumentärfilm som driver tesen att det är de feta kapitalistiska amerikanernas fel att mindre franska vinodlare hade problem. (Rejäla konjunkturnedgångar brukar alltid leda till problem för vinbranschen; Mondovino spelades in något år efter IT-kraschen och 9/11.) I själva verket var huvudorsaken fransmännens eget minskande vindrickande.

Uppenbarligen står Frankrike inför en ytterligare nedgång i konsumtionen, där en yngre generation inte längre ser vin som en lika omistlig del av den franska identiteten och fransk måltidskultur, utan bl.a. dricker mer cocktails och öl. Det kan säkert innebära ytterligare utslagning av produktion, men är det någon som hittills har hört talas om en enda kvalitetsorienterad och internationellt känd fransk vinproducent som tvingats lägga ner p.g.a. bristande efterfrågan?
Jag tror på dig, vintomas!
Videon och budskapet var kraftigt vinkland, samt berättade inte så detaljerat som man borde. Det var mycket bra gjort att du tog tid att förklara allt det här, nu vet jag bättre. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Liberalerna (f.d. FP) har landsmöte och har idag röstat för att Systembolaget ska hålla öppet alla dagar i veckan, även på söndagar.
Eftersom frågan inte fanns med i Tidöavtalet (där dock gårdsförsäljning fanns med) tror jag tyvärr det blir svårt för L att få gehör för denna liberalisering med mindre än att det finns stöd även bland något av oppositionspartierna. KD utgår jag från är emot, eftersom socialminister Jakob Forssmed verkar försöka försena införandet av gårdsförsäljning.

Just regleringen av Systembolagets öppettider är en helt bisarr historia ur ett juridiskt perspektiv. Man kunde ju tro att det fanns en lag, eller åtminstone en förordning, som reglerade detta, men icke. I alkohollagen (2010:1622) står det bara "Bestämmelser om detaljhandelsbolagets verksamhet och drift ... ska finnas i ett avtal mellan staten och bolaget." Alkoholförordningen (2010:1636) har inga ytterligare bestämmelser alls om detaljhandel. Avtalet mellan staten (regeringen) och SB finns publicerat som SFS 2019:552, och där står helt enkelt "Bolaget beslutar om tider för öppethållande i systembutikerna enligt de riktlinjer som har beslutats av riksdagen."
Jag känner inte till något annat fall där regeringen bestämt att lämn det upp till riksdagen att besluta om verksamhet i ett statlig bolag eller myndighet utan att det sker via en lag. Jag har för ett antal år sedan hittat de där riktlinjerna (men gör det inte nu), och jag är rätt säker på att de inte var publicerat i svensk författningssamling (SFS). "Riktlinjer" är nämligen inte en normal form av riksdagsbeslut så det bör principiellt vara någon form av tillkännagivande, gissar jag, d.v.s. en sådan uppmaning till regeringen som S-regeringen fick många av under förra mandatperioden (och oftast struntade i).

Så i princip kan regeringen ändra på öppettiderna genom att ändra i avtalet. Det är trots allt regeringen som bestämt att det är riksdagen ska få bestämma i detta fall (medan det i andra fall brukar vara riksdagen som beslutar vad regeringen får bestämma - genom att det i en lag står t.ex. att "regler för blablabla ska finnas i en förordning"). o_O Det skulle förstås riskera att reta upp riksdagen, därför tror jag inte att L kan få igenom detta.

Edit: när jag googlade bestämmelserna ovan hittar jag ett nyhetsinslag (som jag tror jag missat tidigare) från början av 2022 om att Systembolaget själva i sep 2021 önskade att få utöka öppettiderna på lördagarna och genomföra hemleverans utanför de ordinarie öppettiderna. De fick nej av det då S-styrda socialdepartementet.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur röstade riksdagen i omröstningarna 1981 och 2001? Vilka partier var för lördagsstängning (förutom centern)? Vilka hade ändrat sig 2001? Eller var det en annan majoritet?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur röstade riksdagen i omröstningarna 1981 och 2001? Vilka partier var för lördagsstängning (förutom centern)? Vilka hade ändrat sig 2001? Eller var det en annan majoritet?
Se där, en grävuppgift för den hugade. I båda fallen var det väl ett förslag från regeringen, inte något påhitt enbart i riksdagen? Åtminstone minns jag en äldre släkting som på 1980-talet var tvärförbannad på Karin Söder (C), dåvarande socialminister i Fälldin-regeringen, p.g.a. lördagsstängningen. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Se där, en grävuppgift för den hugade. I båda fallen var det väl ett förslag från regeringen, inte något påhitt enbart i riksdagen? Åtminstone minns jag en äldre släkting som på 1980-talet var tvärförbannad på Karin Söder (C), dåvarande socialminister i Fälldin-regeringen, p.g.a. lördagsstängningen. :)
Ja att avveckla kärnkraften, spränga Öresundsbron och ha lördagsstängt på systemet är väl centerpartiets hjärtefrågor?

Det verkar som om det började med en motion i Riksdagen. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ion/om-lordagsstangda-systembutiker_g4021546/ från framförallt fp och c, men också m.
Detta utmynnade tydligen i en regeringsproposition om ett 4 månaders försök. https://data.riksdagen.se/dokument/G409140
"I huvudvoteringen bifölls utskottets hemställan med 225 röster mot 80 för reservationen av Knut Wachtmeister m. fl. 6 ledamöter avstod från att rösta."
 

mackan92

Medlem
Två artiklar om lite nyheter och vad som kan tänkas vara på gång.


 

mackan92

Medlem

Call for net reduction of more than 12,000 vineyard hectares in California​

The plea comes from Allied Grape Growers president Jeff Bitter with specific mentions of excess land under vine across the Central Valley, Lodi, Mendocino and even Sonoma.

 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Call for net reduction of more than 12,000 vineyard hectares in California​

The plea comes from Allied Grape Growers president Jeff Bitter with specific mentions of excess land under vine across the Central Valley, Lodi, Mendocino and even Sonoma.

Rycka upp vingårdar hos producenter som ligger på prisnivån "$6 to $11"?! :eek: Det är en helt annan prisnivå än vad som gällt när producenter i södra Frankrike förr fick bidrag för sådant. Då pratade vi nog snarare om max € 1 per liter i producentledet, kanske man ska tänka € 2 per flaska om det är pris till konsument (i ett land utan alkoholskatt) och lite inflationsuppräknat.
 

mackan92

Medlem
Rycka upp vingårdar hos producenter som ligger på prisnivån "$6 to $11"?! :eek: Det är en helt annan prisnivå än vad som gällt när producenter i södra Frankrike förr fick bidrag för sådant. Då pratade vi nog snarare om max € 1 per liter i producentledet, kanske man ska tänka € 2 per flaska om det är pris till konsument (i ett land utan alkoholskatt) och lite inflationsuppräknat.

Lite mer ingående data om man har ro att läsa igenom det från Amerikas vinindustri

 

Thirsty

Smygnykterist
IMG_6266.jpeg

😬
 
Toppen