Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommer priserna på vin att sjunka?

Per Stade

Lege artis
Donald Trump gillar inte att Airbus, som konkurrerar med amerikanska flygplanstillverkare, får statliga subventioner.
Han vill därför ha 100% tull på bland annat europeiska viner. USA är EUs största exportmarknad för vin så vad kan vi förvänta oss?
Kan vi hoppas på sjunkande priser på fine wines?
 

Jos

Medlem
Tror det är svårt att greppa hur Kina ökat vad gäller konsumtion/lyx sista åren... Pratade med en kille på Porsche som berättade att de levererade 4% av sina bilar till Kina för 10 år sedan. 2019 sålde de 35% av sina bilar till Kina :eek:

Gissar att vin har ökat rätt bra också...
 

Magikern

Medlem
Jag tror möjligen på sjunkande priser på sötviner (botrytis främst) och starkviner. Bordeaux från vissa årgångar likaså. Jag syftar då främst på prestigeproducenter med stor produktion och stora lager.

Intressant också vilken typ av viner de efterfrågar. Någon som har koll?

Bordeaux och Bourgogne främst antar jag.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Donald Trump gillar inte att Airbus, som konkurrerar med amerikanska flygplanstillverkare, får statliga subventioner.
Han vill därför ha 100% tull på bland annat europeiska viner. USA är EUs största exportmarknad för vin så vad kan vi förvänta oss?
Kan vi hoppas på sjunkande priser på fine wines?
Om vi pratar om tullars effekt gissar jag att vi pratar om prispåverkan på nylanserande toppviner snarare än på andrahandsmarknaden? Tja, Bordeaux prissätts ju olika i respektive årgång och handlas en primeur, så de brukar ju gå både upp och ner mellan åren. Priset går ner när det endera är dålig konjunktur eller dålig årgång. De flesta övriga finviner (Bourgogne, Champagne, supertoscanare...) har väl nästan aldrig gått ner i pris*, utan har varierat mellan att stå still eller gå upp. D.v.s. deras prisutveckling har över åren varit mycket jämnare än för Bordeaux. Sedan finns det mellanvarianter. I Rhône vet jag att Guigal låter priserna variera en aning för sina toppviner, beroende på hur bra årgången är. I Champagne har jag intrycket att de stora husen hellre låter sina årgångs- och prestigeflaskor ligga längre i källaren när efterfrågan sjunker, än att sänka priserna och "förstöra varumärkesbygget".

Så frågan är om Donaldtrumpska tullar skulle kunna få en större påverkan på efterfrågan än en rejäl lågkonjunktur? Jag har lite svårt att tro det, eftersom globala lågkonjunkturer brukar drabba fler länder och dessutom bli mer långvariga. En saftig strafftull är ett förhandlingskort snarare än något man ska tro bli kvar för evigt. Självklart kan prisutvecklingen på finviner dämpas, men jag tror alltså mer på stillastående än sjunkande pris.

* Jag menar då självklart i den valuta som vinerna prissätts, oftast euro. Bor man i ett perifert land med en instabil skvalpvaluta kan det tillkomma valutaeffekter som är ur fas med övriga världens konjunkturläge.
 

jrick

Medlem
Min gissning är att priset inte går ner men att tillgången för eftersökta grejer ökar för oss i Europa och Asien, i alla fall för lite mer nördorienterade saker dvs sånt som jag gillar och fler med mig här... Detta gäller då om tarifferna kvarstår till nån gång i höst, på kort sikt kan nog producenten sitta på flaskorna lite längre men om de märker att tarifferna blir kvar säljer de en batch ytterligare till sina europeiska och asiatiska distributörer.

Möjligen kommer tarifferna framförallt drabba producenter av bulkvin mer än andra, och då kanske inte så mycket de stora rika vinerierna utan mer odlare i Languedoc och Spanien osv som levererar sina druvor till dessa. De kommer säkert inte få sålt den volymen som går till USA på andra marknader.
 

Pontus

Medlem
Jag tror möjligen på sjunkande priser på sötviner (botrytis främst) och starkviner. Bordeaux från vissa årgångar likaså. Jag syftar då främst på prestigeproducenter med stor produktion och stora lager.



Bordeaux och Bourgogne främst antar jag.
Inte Champagne?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Importavgifter på 25 % har redan införts på stilla spanska, franska, tyska och brittiska viner. Stora amerikanska importörer har tydligen drastiskt minskat sina inköp.
Europeiska producenter som har USA som en viktig marknad kommer nog att behöva sänka sina priser för att ta andelar på andra marknader. Däremot kanske det finns en risk att priserna ökar på australiensiska, sydafrikanska och sydamerikanska viner?
 

Magikern

Medlem
Vad man slås av när det gäller priser är att Suduiraut 99 finns i varenda butik för ynka 399 kronor flaskan. Rieussec 10 fanns för 470 häromåret. Sauternes måste vara svårsålt av någon anledning.

Tyskarna tar ju nästan alltid dubbelt betalt för botrytis av motsvarande kvalitet.

Domaine De Chevalier tar överpris på sitt vita men humant pris för sitt röda trots att det röda är betydligt bättre och mer lättsålt. 1500:- flaskan kan de säkert få för sitt röda i toppårgångar.

Produktionskostnaderna borde ju inte vara anledningen. Sauternes är ju dyrt att göra. Kanske lämpligt att köpa Rieussec och Suduiraut i mängder idag så länge årgången är bra och priset är under 700 helflaskan. Kanske den bästa vininvesteringen som kan göras?

Lite utsvävningar om priser och framtiden. :p
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad man slås av när det gäller priser är att Suduiraut 99 finns i varenda butik för ynka 399 kronor flaskan. Rieussec 10 fanns för 470 häromåret. Sauternes måste vara svårsålt av någon anledning.
Alla söta viner har varit svårsålda i säkert ett decennium eller mer. I flera traditionella sötvinsregioner har mer av produktionen styrts över till torra vita viner. Har en stark känsla av att detta diskuterats på forumet flera gånger förut. Förklaringen lär vara low carb-diet och sockerskräck snarare än tullar.

Fenomenet är både internationellt och svenskt. Min minnesbild är att utbudet av halvtorra och söta tyska viner (särskilt de i högre prisklass) på SB var betydligt bättre för 10-15 år sedan än vad det varit under senare år. Gamla ärevördiga Moulin Touchais finns numera i ynka 62 butiker (av ca 440), och måste ha funnits i de flesta butiker förr i tiden. Går du tillbaka ett decennium är jag rätt säker på att flera MT-årgångar stod på hyllan i vinkällarbutikerna.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Vad man slås av när det gäller priser är att Suduiraut 99 finns i varenda butik för ynka 399 kronor flaskan. Rieussec 10 fanns för 470 häromåret. Sauternes måste vara svårsålt av någon anledning.

Tyskarna tar ju nästan alltid dubbelt betalt för botrytis av motsvarande kvalitet.

Domaine De Chevalier tar överpris på sitt vita men humant pris för sitt röda trots att det röda är betydligt bättre och mer lättsålt. 1500:- flaskan kan de säkert få för sitt röda i toppårgångar.

Produktionskostnaderna borde ju inte vara anledningen. Sauternes är ju dyrt att göra. Kanske lämpligt att köpa Rieussec och Suduiraut i mängder idag så länge årgången är bra och priset är under 700 helflaskan. Kanske den bästa vininvesteringen som kan göras?

Lite utsvävningar om priser och framtiden. :p
Picture1.jpg

Från 2015 till 2018 är det en minskning om 24%.
 
Toppen