Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kompetens på sb.

Var på Systembolaget i Visby för ett tag sedan. Hade tänkt mig en Barolo. Jag vet ju att dom har ett ganska skralt sortiment i Visby, så jag tänkte att jag frågar en personal direkt vad som finns.

Hittade en anställd som log och frågade vad han kunde hjälpa till med. Jag ställde min fråga. Han tittade på mig med konstig blick. Hummade lite och sa "annars är Amarone rätt populärt". Vad gör man nu? arg? skratta? Jag valde att bara gå.

Jag brukar aldrig fråga om hjälp och kommer inte göra det igen men min fråga är: Fick jag ett stolpskott eller är detta så som SB's kompetens ser ut?
 

Magikern

Medlem
SV: Kompetens på sb.

De är lite olika, vissa är riktigt kunniga. ;)

Jag kan rekomendera att beställa viner på SB:s hemsida om man bor i en minre stad. Utbudet brukar vara rätt begränsat.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Kompetens på sb.

MasterMarc skrev:
Var på Systembolaget i Visby för ett tag sedan. Hade tänkt mig en Barolo. Jag vet ju att dom har ett ganska skralt sortiment i Visby, så jag tänkte att jag frågar en personal direkt vad som finns.

Hittade en anställd som log och frågade vad han kunde hjälpa till med. Jag ställde min fråga. Han tittade på mig med konstig blick. Hummade lite och sa "annars är Amarone rätt populärt". Vad gör man nu? arg? skratta? Jag valde att bara gå.

Jag brukar aldrig fråga om hjälp och kommer inte göra det igen men min fråga är: Fick jag ett stolpskott eller är detta så som SB's kompetens ser ut?

Mycket roande :)
Någon skit Barolo finns ju i alla butiker med T1 o uppåt? så låter snarare som han inte visste vad det var ?
 

kayaker

Cyklist
SV: Kompetens på sb.

MasterMarc skrev:
Jag brukar aldrig fråga om hjälp och kommer inte göra det igen men min fråga är: Fick jag ett stolpskott eller är detta så som SB's kompetens ser ut?
Av vad jag sett och hört - "Chablis är en speciell druva", "Det kan nog finnas någon Pinot noir från Frankrike också" + en massa annat - så låter det som du träffade på en ganska typisk SB-anställd.
De som jobbar i butikerna som anordnar vinprovningar verkar, tack och lov, hålla högre klass, men i en vanlig liten butik så finns det alltid något stolpskott.
 

egonx

Medlem
SV: Kompetens på sb.

Jag tycker personalen på systembolaget är väldigt trevliga. Klart att de inte ska kunna detaljerna i sitt sortiment, de får nog ingen utbildning för det. De anställs för att plocka upp varor, ta betalt och ge enklare tipps och riktlinjer. Är man riktigt vinintresserad är Systembolaget nog ett av de mest deprimerande ställen man kan jobba på. De frågor de peppras med dagligen är av typen: "Har ni den där boxen med apor på?" och "Har ni det där rödvinet som fick 5 solar på TV imorse?
 

chambertin

Medlem
SV: Kompetens på sb.

egonx skrev:
Jag tycker personalen på systembolaget är väldigt trevliga. Klart att de inte ska kunna detaljerna i sitt sortiment, de får nog ingen utbildning för det. De anställs för att plocka upp varor, ta betalt och ge enklare tipps och riktlinjer. Är man riktigt vinintresserad är Systembolaget nog ett av de mest deprimerande ställen man kan jobba på. De frågor de peppras med dagligen är av typen: "Har ni den där boxen med apor på?" och "Har ni det där rödvinet som fick 5 solar på TV imorse?
Det som personerna här beskrev var väl knappast "detaljerna i sortimentet" tycker jag.

Sen hör det ju till jobbet för de flesta i servicesektorn att kunderna varierar högt och lågt men det är ju knappast ngn ursäkt för okunnighet eller nonchalans eller... ?
 

Gurto

Medlem
SV: Kompetens på sb.

Jag har mest stött på rätt okunniga på systemet men finns i alla fall en kunnig, engagerad och trevlig här i Linköping. Brukar byta några ord med honom om han råkar jobba då jag är där och då får man vettiga svar och kul förslag. Men som sagt, mest okunniga.

Har också prövat ringa deras kundtjänst för dryckesval mest för att testa och faktiskt fått rätt vettiga svar och förslag.

Tycker inte heller att det är någon ursäkt att de bara ska klara kassan och plocka varor. Lite som att jag skulle kräva av min personal på restaurangen att de bara skulle klara av att bära talllrikar och hälla upp dryck utan att spilla - de måste veta vad de serverar och prata för det. Går jag in på Elgiganten för att köpa en TV förväntar jag ju mig att de ska kunna något om TV-apparater. Eller att bilhandlarn kan något om bilar etc. Samma förväntningar borde jag ju kunna ha när jag går in på systemet - speciellt då det är den enda vinbutiken jag kan gå till. Men det är väl det det handlar om - brist på konkurrens och då får denna okunskap härska.
 
SV: Kompetens på sb.

MasterMarc skrev:
Var på Systembolaget i Visby för ett tag sedan. Hade tänkt mig en Barolo. Jag vet ju att dom har ett ganska skralt sortiment i Visby, så jag tänkte att jag frågar en personal direkt vad som finns.

Hittade en anställd som log och frågade vad han kunde hjälpa till med. Jag ställde min fråga. Han tittade på mig med konstig blick. Hummade lite och sa "annars är Amarone rätt populärt". Vad gör man nu? arg? skratta? Jag valde att bara gå.

Jag brukar aldrig fråga om hjälp och kommer inte göra det igen men min fråga är: Fick jag ett stolpskott eller är detta så som SB's kompetens ser ut?

Då jag själv jobbar på SB kan jag ge min syn på detta (sommarjobb då jag studerar på universitet annars, det är inte min karriär). De flesta som jobbar på de SB-butiker jag har varit på är något sånär intresserade av mat och dryck. Vissa är totalt ointresserade och några få är superkunniga och kan det mesta om butikens sortiment och stora delar av beställningssortimentet. Kunskapsnivån följer ofta med intressenivån. Detta eftersom det inte ges nån internutbildning mer än nån sortimentsprovning i månaden och nån dags introutbildning (som till största del handlar om alkoholpolitiska frågor). Jag är nog den mest kunniga inom vin på min butik, möjligtvis undantaget butikschefen. Detta eftersom jag när ett enormt intresse. I princip all min kunskap på området har jag förvärvat privat. Jag är ju dock ingenting när det gäller vinkunskap jämfört med de flesta på det här forumet. Att någon inte vet vad Barolo är är så klart ytterst pinsamt. Tyvärr är det så, och det finns nog inte så mycket att göra åt saken. En vinintresserad findrickare kommer aldrig lockas av jobb på SB, och det finns helt enkelt ingen större anledning att utbilda personalen mer än kring basicfrågorna som "ge mig tips på ett bra vitt vin under 100:- som ska drickas till räksallad".

egonx skrev:
Är man riktigt vinintresserad är Systembolaget nog ett av de mest deprimerande ställen man kan jobba på. De frågor de peppras med dagligen är av typen: "Har ni den där boxen med apor på?" och "Har ni det där rödvinet som fick 5 solar på TV imorse?

Det här stämmer tyvärr helt. Personalen hade nog varit bättre om kunderna hade krävt det. Mer om detta nedan.

Gurto skrev:
Tycker inte heller att det är någon ursäkt att de bara ska klara kassan och plocka varor. Lite som att jag skulle kräva av min personal på restaurangen att de bara skulle klara av att bära talllrikar och hälla upp dryck utan att spilla - de måste veta vad de serverar och prata för det. Går jag in på Elgiganten för att köpa en TV förväntar jag ju mig att de ska kunna något om TV-apparater. Eller att bilhandlarn kan något om bilar etc. Samma förväntningar borde jag ju kunna ha när jag går in på systemet - speciellt då det är den enda vinbutiken jag kan gå till. Men det är väl det det handlar om - brist på konkurrens och då får denna okunskap härska.

Skillnaden är väl att en kund på Elgiganten är hyfsat intresserad av vilka egenskaper det de köper ska ha. Detta gäller inte den typiska kunden på SB. Det är svårt att jämföra SB med Elgiganten och bilhandlare eftersom man där säljer dyrare varor till kunder som vill veta allt om det de köper. Jämför istället med en vanlig konsumbutik. Personalen där har knappast bättre sortimentskännedom än en typisk Systembolagsanställt, helt tvärt om faktiskt. Visst finns det som sagt riktiga stolpskott som inte kan ett skit som jobbar på SB, och det är tråkigt, men de är i min mening inte i majoritet. De flesta har iaf lite koll. Problemet är att 99,9% av våra kunder skiter totalt i vad det är de köper. De vill bara ha den färggladaste boxen de kan få under 170:-. Nu har jag turen att jobba på en butik där det faktiskt existerar kunder som har ett visst intresse för vad de stoppar i sig, men andra butiker jag har jobbat på är ännu värre. Där kan det på sin höjd komma in 1-2 kunder i veckan som har något annat intresse än att det de köper ska ge maximalt APK och helst inte ge kväljningar. Som sagt, om kunderna var bättre skulle personalen vara bättre. Som det är nu finns det inget behov av att ha nån vidare kunskap. 5-10 inövade svar räcker väl.

Skillnad råder i de tre vinkällarbutikerna. Det är i första hand dem som får verkligt vinintresserade kunder och där är också kompetensen i personalen betydligt högre. Efterfrågan styr.
 
Trådskapare
Claes Johansson
SV: Kompetens på sb.

Magikern skrev:
De är lite olika, vissa är riktigt kunniga. ;)

Jag kan rekomendera att beställa viner på SB:s hemsida om man bor i en minre stad. Utbudet brukar vara rätt begränsat.

Visst är det ett bättre alt dock inte så smidigt man som jag är på semester och inte kan planera så noga.... :)

Själv bor jag i Örebro och där är det riktigt trevligt att handla ffa på Lördagar då det är flera från Sommelierprogrammet i Grythyttan som jobbar extra. Ofta bra diskussioner och inte sällan går man hem med ett intressant vin samt att man har beställt hem några pavor som man fått hjälp att hitta i bs.

Skulle ju dock önska att SB kunde ha lite mer internutbildning av sin personal, kanske i mat och vin i kombination eller hur man får en person att prova ett lite mer kvalitativt vin istället för ett billigt. Det måste ju även vara till gangn för folkhälsan om man köper färre men lite dyrare flaskor vin. ;-)
 
Toppen