Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kontaktuppgifter till champagneproducenter

bmf

Medlem
Hej,
Håller på och försöker boka upp producentbesök i Champagne. Kommer att bo i Tours-sur-Marne och koncentrera mig på TSM och Ambonnay då jag endast har 1,5 dag på mig. Jag skulle väldigt besöka Marie-Noelle Ledru och RH Coutier i Ambonnay, är det någon som känner till hur man kommer i kontakt med dom? Jag har telefonnumren från Juhlins böcker men känner mig inte tillräckligt säker på franskan för att ge mig i kast med telefonsamtal.
Är det någon som har tips på någon spännande mindre odlare i det området av Champagne som kan vara värd ett besök?
/Robert
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hej,
Håller på och försöker boka upp producentbesök i Champagne. Kommer att bo i Tours-sur-Marne och koncentrera mig på TSM och Ambonnay då jag endast har 1,5 dag på mig. Jag skulle väldigt besöka Marie-Noelle Ledru och RH Coutier i Ambonnay, är det någon som känner till hur man kommer i kontakt med dom? Jag har telefonnumren från Juhlins böcker men känner mig inte tillräckligt säker på franskan för att ge mig i kast med telefonsamtal.
Är det någon som har tips på någon spännande mindre odlare i det området av Champagne som kan vara värd ett besök?
/Robert
Finns ju alltid Paul Dethune, Eric Rodez och typ kanske Paul Bara i Ambonnay. Men vet inte hur lätt det är att boka in något tyvärr.
 

kayaker

Cyklist
Hej,
Håller på och försöker boka upp producentbesök i Champagne. Kommer att bo i Tours-sur-Marne och koncentrera mig på TSM och Ambonnay då jag endast har 1,5 dag på mig. Jag skulle väldigt besöka Marie-Noelle Ledru och RH Coutier i Ambonnay, är det någon som känner till hur man kommer i kontakt med dom?
@chambertin borde kunna hjälpa dig med Marie-Noëlle Ledru.
 

chambertin

Medlem
Hej,
Håller på och försöker boka upp producentbesök i Champagne. Kommer att bo i Tours-sur-Marne och koncentrera mig på TSM och Ambonnay då jag endast har 1,5 dag på mig. Jag skulle väldigt besöka Marie-Noelle Ledru och RH Coutier i Ambonnay, är det någon som känner till hur man kommer i kontakt med dom? Jag har telefonnumren från Juhlins böcker men känner mig inte tillräckligt säker på franskan för att ge mig i kast med telefonsamtal.
Är det någon som har tips på någon spännande mindre odlare i det området av Champagne som kan vara värd ett besök?
/Robert
Robert,
Telefon till Marie-Noelle är +33 326570926 och mail är info(at)champagne-mnledru.com
Är osäker på om hon pratar engelska men om du vill så kan jag alltid ringa och fråga och försöka boka åt dig.

I Ambonnay har du även H.Billiot där dom är engelskspråkiga. Laetitia Billiot kan du nå på hbil(at)aol.com.
PM:a mig gärna om du behöver veta ngt mer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Robert,
Telefon till Marie-Noelle är +33 326570926 och mail är info(at)champagne-mnledru.com
Är osäker på om hon pratar engelska men om du vill så kan jag alltid ringa och fråga och försöka boka åt dig.

I Ambonnay har du även H.Billiot där dom är engelskspråkiga. Laetitia Billiot kan du nå på hbil(at)aol.com.
PM:a mig gärna om du behöver veta ngt mer.
Jävlar vilken fin anda det är på detta forum. Riktigt fin gest att till och med erbjuda att boka. Härligt att läsa. :)
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
Tack så mycket för snabba svar och speciellt tack till Chambertin för det mycket generösa erbjudandet, det kan jag ju omöjligen tacka nej till. Jag skickar ett PM
/Robert
 

mmh

Medlem
Jag hakar på denna tråd, eftersom jag har lite liknande funderingar. Jag kommer eventuellt att ha en halv lördag och en söndag för mig själv i Champagne i mitten eller slutet av juli. Eftersom jag vill maximera antalet producentbesök under denna tid, undrar jag ifall ni känner till producenter som tar emot besökare på söndagar. På mina tidigare två resor i området har det varit väldigt dött överallt på söndagar, och jag har bara lyckats ta mig in hos Fliniaux i Ay (som inte var särskilt bra). Tacksam för tips.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Småodlare en söndag är nog svårt. Har du tänkt köpa i stora mängder?Om inte, så finns det kanske inget större skäl för en småodlare att ta emot som ett specialarrangemang?
Pommery och det utmärkta kooperativet i Mailly brukar däremot ha öppet på söndagar, kan vara värt att kolla om det gäller något ytterligare hus. Därutöver kan man besöka museet (Phare) i Verzenay, sightseea i vingårdar, och shoppa i några butiker: Salvatori har öppet söndag f.m. vill jag minnas, och några av butikerna vid katedralen i Reims är öppna alla dagar.
 

mmh

Medlem
Småodlare en söndag är nog svårt. Har du tänkt köpa i stora mängder?Om inte, så finns det kanske inget större skäl för en småodlare att ta emot som ett specialarrangemang?
Pommery och det utmärkta kooperativet i Mailly brukar däremot ha öppet på söndagar, kan vara värt att kolla om det gäller något ytterligare hus. Därutöver kan man besöka museet (Phare) i Verzenay, sightseea i vingårdar, och shoppa i några butiker: Salvatori har öppet söndag f.m. vill jag minnas, och några av butikerna vid katedralen i Reims är öppna alla dagar.

Tack för ditt svar @vintomas. Du bekräftar mina misstankar. Kommer inte att köpa stora mängder, max 6-12 flaskor per producent. Vill helst undvika de stora husen med guider som berättar vilka tre (sic) druvsorter man får använda i champagne och sedan tar betalt för en slatt NV, men Mailly verkar faktiskt vara värt ett besök, likaså Salvatori där jag inte ännu varit. Tack för tipsen!
 

chambertin

Medlem
Är nog stängt hos de flesta som @vintomas skriver men hade för mig att jag tittade in en söndag för flera år sedan hos JM Gobillard i Hautvillers. När jag kollar deras hemsida så visar det sig att dom mycket riktigt är öppna på söndagar också. T.o.m alla veckans dagar i Juni-September. Ingen champagne att åka omvägar för kanske men en solig sommardag så är Hautvilliers en ganska trevlig plats.
Tror att det skall finnas en vinbar i Hautvillers som är bra också men minns inte vilken.
http://www.champagne-gobillard.com/Champagne_J_M_Gobillard_et_Fils-84

Finns säkert en del fler som kan tänkas ha öppet mitt under turistsäsongen.

Ett sök i Guide Hachette online kan också rekommenderas.
http://www.hachette-vins.com/recherche-vins.php?s=champagne&f=Vins&t[]=appellation|Champagne&t[]=bon_rapport|True
En del odlare sätter ut sina öppetider även där har jag sett.

Skall kolla i min Hachette-bok hemma om jag kan hitta några fler åt dig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Är nog stängt hos de flesta som @vintomas skriver men hade för mig att jag tittade in en söndag för flera år sedan hos JM Gobillard i Hautvillers. När jag kollar deras hemsida så visar det sig att dom mycket riktigt är öppna på söndagar också. T.o.m alla veckans dagar i Juni-September. Ingen champagne att åka omvägar för kanske men en solig sommardag så är Hautvilliers en ganska trevlig plats.
Tror att det skall finnas en vinbar i Hautvillers som är bra också men minns inte vilken.
http://www.champagne-gobillard.com/Champagne_J_M_Gobillard_et_Fils-84

Finns säkert en del fler som kan tänkas ha öppet mitt under turistsäsongen.

Ett sök i Guide Hachette online kan också rekommenderas.
http://www.hachette-vins.com/recherche-vins.php?s=champagne&f=Vins&t[]=appellation|Champagne&t[]=bon_rapport|True
En del odlare sätter ut sina öppetider även där har jag sett.

Skall kolla i min Hachette-bok hemma om jag kan hitta några fler åt dig.
I Hautvillers finns det en vinaffär/bar som heter Au36 ligger på, 36 rue Dom Perignon, mycket trevligt ställe.
 

mmh

Medlem
Nu har jag börjat skrida till verket med planeringen av min mini-resa till champagne. Andre Jacquart (en av mina favoritodlare) bekräftade att jag är välkommen på en söndagsförmiddag. Så inte är det helt hopplöst att boka besök på söndagar...
 

mmh

Medlem
Tack än en gång för alla tips! Mitt korta besök i Champagne blev riktigt lyckat och jag besökte både Au36 (trevlig lunch och miniprovning), Mailly Grand cru (aningen turistiskt, men det blev en flaska Coteaux Champenois Blanc som kuriosa...har aldrig provat förr) och Madame Salvatori. Och så spräckte jag budgeten rejält hos alla småproducenter jag besökte (mera om detta i tråden om senaste inköp).

Salvatori har ganska intressant prissättning förresten. Vissa grande marques och prestigeviner är förhållandevis dyra (tex. 300€ för Salon 1999), men vissa småproducenters champagner såldes billigare än hos procudenten (tex. Bonnaire BdB NV var 5 euro billigare än hos Bonnaire som jag hade besökt samma dag).
 

Attachments

  • Hautvillers.JPG
    Hautvillers.JPG
    95,5 KB · Visningar: 280

Segol

Medlem
Tack än en gång för alla tips! Mitt korta besök i Champagne blev riktigt lyckat och jag besökte både Au36 (trevlig lunch och miniprovning), Mailly Grand cru (aningen turistiskt, men det blev en flaska Coteaux Champenois Blanc som kuriosa...har aldrig provat förr) och Madame Salvatori. Och så spräckte jag budgeten rejält hos alla småproducenter jag besökte (mera om detta i tråden om senaste inköp).

Salvatori har ganska intressant prissättning förresten. Vissa grande marques och prestigeviner är förhållandevis dyra (tex. 300€ för Salon 1999), men vissa småproducenters champagner såldes billigare än hos procudenten (tex. Bonnaire BdB NV var 5 euro billigare än hos Bonnaire som jag hade besökt samma dag).

Jag noterade också det priset, jag besökte iofs inte Bonnaire när jag var i Frankrike i juni men Salvatori tog 18Euro för deras BdB Grand Cru NV så jag köpte en låda av henne.
Jag har goda erfarenheter av det vinet även om det är ett tag sen jag drack det
 
Toppen