Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

konvertera en garderob

nicke_pil

Medlem
Hejsan helt ny här och har funderingar på börja lagra vin och champagne. men hittar inget om ifall man kan konvertera en garderob till ett vinlaggrinskåp ala säger att man kan lagra vin i en garderob men skulle behöva tips tack på förhand, hur föreandar jag en garderob till tt vinlaggringskåp
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hejsan helt ny här och har funderingar på börja lagra vin och champagne. men hittar inget om ifall man kan konvertera en garderob till ett vinlaggrinskåp ala säger att man kan lagra vin i en garderob men skulle behöva tips tack på förhand, hur föreandar jag en garderob till tt vinlaggringskåp
Man brukar ju säga att grundregler för vinlagring är att det skall vara mörkt och vibrationsfritt samt inte utsatt för extrema temperaturer.
Har du en kortare lagringshorisont på 5-10 år så går en garderob utmärkt och tips för konvertering är således; Öppna dörren och hiva in lite sköna viner. -Klart.

Om man börjar intressera sig för vin kan det ju vara klokt att dricka brett av olika vintyper och stilar innan man samlar på sig allt för mycket för att lista ut vad man gillar, sedan kan man ju börja fylla garderoben.

När man sedan hängt på forumet ett tag och sjunkit djupare ner i nördträsket kommer suget på mer avancerad lagring av sig själv och innan du vet ordet av tycker du det är en mänsklig rättighet att lagra dina viner i en atombombssäkrad bunker som tempregleras på en hundradels grad. :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Man brukar ju säga att grundregler för vinlagring är att det skall vara mörkt och vibrationsfritt samt inte utsatt för extrema temperaturer.
Har du en kortare lagringshorisont på 5-10 år så går en garderob utmärkt och tips för konvertering är således; Öppna dörren och hiva in lite sköna viner. -Klart.

Om man börjar intressera sig för vin kan det ju vara klokt att dricka brett av olika vintyper och stilar innan man samlar på sig allt för mycket för att lista ut vad man gillar, sedan kan man ju börja fylla garderoben.

När man sedan hängt på forumet ett tag och sjunkit djupare ner i nördträsket kommer suget på mer avancerad lagring av sig själv och innan du vet ordet av tycker du det är en mänsklig rättighet att lagra dina viner i en atombombssäkrad bunker som tempregleras på en hundradels grad. :)

Om man sedan flyttar från lägenhet till hus så kommer ofrånkomligen följande dialog utspela sig:

Sambo - "Men nu måste vi faktiskt göra om köket, kylskåpet har gått sönder och skåpen från 1973 är mögliga. Dessutom läcker kranen"
Du - "Absolut. Låt mig bara fixa till extenderskruven till konvektionsladdaren nere i vinkällaren samt installera de nyaste hyllorna jag köpt. Borde inte ta mer än 3-4 månader."
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
ala säger att man kan lagra vin i en garderob men skulle behöva tips
När jag bodde i lägenhet stuvade jag undan mina flaskor längst ner i en garderob och med tiden lärde jag mig hur snabbt vinerna mognade. Visst blir det en skillnad mellan viner som lagrats "korrekt" (i vinskåp/källare etc) med rätt temperatur och andra förutsättningar men på det hela funkade det bra. Så innan du börjar bygga om kan det vara klokt att ta sig en funderare på hur länge du vill lagra dina viner.

Välkommen till ditt nya hem finewines.se!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag och min närmsta kollega @vininfo.nu hade en lång diskussion rörande hur olika temperaturer under lagring påverkar vin och dess sensoriska egenskaper under förra veckan i samband med att jag - fortfarande - inte har kommit till skott att skaffa adekvat vinförvaring. Som vanligt så satte genast @vininfo.nu igång en lång research inom ämnet och skrev följande blogg som är mer än läsvärd och högst aktuell med tanke på ämnet i tråden.

https://vininfo.wordpress.com/2016/03/03/lagringstemperatur-matters/

Har själv endast garderob som förvaring och har hittills klarat mig bra utan några uppenbart "kokta" viner eller liknande, men hur hade samma viner smakat om de förvarades under svalare förhållanden kan man undra? Det behöver ju dock inte bli "sämre" resultat, men framförallt så blir det olika beroende på aktuella lagringsbetingelser.
 

akaSami

Livsnjutare
Ett tips kan ju vara att slita ut garderoben och ställa in ett vinlagringsskåp för inbyggnad :) lite kostsamt kanske men med högre kvalitetssäkerhet om skåpet väljs med omsorg =)
Själv gjorde jag en liknande lösning, köpte loss ett vinlagringsskåp från en restaurang skulle flytta alla sina viner till en ny källare. kom då över ett för mig veterligen bra skåp till en rimlig peng =) Vibrations och ljudlöst var ingen dålig egenskap heller :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Intressant som alltid, fortsatt verkar den största boven vara snabba tempförändringar och temperaturer över 30 och helst inte över 24 så garderoben klarar sig ju fortfarande hyfs. Särskilt om har har en kortare lagringshorisont och köper vin för att dricka och inte som investering.

Har funderat på om jag ska bry mig om att skaffa klimatkontroll i form av en dörrskramlare till min källare men jag ligger nästan alltid under 16 även om det hänt att den krupit upp mot 18 kortare perioder på högsommaren.
Känns som att det kan vara värt att chansa på att vinerna tål de sommardagarna för att slippa bråka med en AC.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant som alltid, fortsatt verkar den största boven vara snabba tempförändringar och temperaturer över 30 och helst inte över 24 så garderoben klarar sig ju fortfarande hyfs. Särskilt om har har en kortare lagringshorisont och köper vin för att dricka och inte som investering.

Har funderat på om jag ska bry mig om att skaffa klimatkontroll i form av en dörrskramlare till min källare men jag ligger nästan alltid under 16 även om det hänt att den krupit upp mot 18 kortare perioder på högsommaren.
Känns som att det kan vara värt att chansa på att vinerna tål de sommardagarna för att slippa bråka med en AC.
Ja, själv känner jag ingen direkt panik att skaffa vinförvaring, men visst funderar jag på om de viner som ligger hos mig får andra egenskaper än samma vin hos någon med vinkällare. Defekta blir de inte i alla fall så länge det är på kort sikt, men ändå. :nagelbitare:
 
Trådskapare
N

nicke_pil

Medlem
måste börja med tacka alla för de varma välkomnandet hit till detta forum som jag har känslan att jag kommer lägga flertal timmar här.
nu har man fått många olika tankar och idéer men som jag antog innan är temperaturen viktig för snabbheten vinet mognar och det farlig är höga omkastningar i temperaturen.

vad är sämst för ett vin, att temperaturen ligger runt 16-17 grader i en garderob eller att man har 6-12 grader i ett skafferi som öppnas och stängs med jämna mellanrum
 

Mattias Schyberg

Administratör
måste börja med tacka alla för de varma välkomnandet hit till detta forum som jag har känslan att jag kommer lägga flertal timmar här.
nu har man fått många olika tankar och idéer men som jag antog innan är temperaturen viktig för snabbheten vinet mognar och det farlig är höga omkastningar i temperaturen.

vad är sämst för ett vin, att temperaturen ligger runt 16-17 grader i en garderob eller att man har 6-12 grader i ett skafferi som öppnas och stängs med jämna mellanrum
Det är vi som skall tacka för att du har satt igång lite diskussion som gagnar oss alla. Välkommen till forumet!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
vad är sämst för ett vin, att temperaturen ligger runt 16-17 grader i en garderob eller att man har 6-12 grader i ett skafferi som öppnas och stängs med jämna mellanrum
Jag hade röstat på skafferiet då det ju har optimal temperatur.
Att det öppnas då och då gör inget, flaskor har ju i allra flesta fall en mörk färg för att skydda dem mot ljus och det är snarast direkt solljus på flaskan under längre perioder du skall oroa dig för och inte en liten ljusglimt när du öppnar dörren då och då...
 

Daniel A

Administratör
Jag hade röstat på skafferiet då det ju har optimal temperatur.
Att det öppnas då och då gör inget, flaskor har ju i allra flesta fall en mörk färg för att skydda dem mot ljus och det är snarast direkt solljus på flaskan under längre perioder du skall oroa dig för och inte en liten ljusglimt när du öppnar dörren då och då...

Bara att slänga maten i garderoben och vinet i skafferiet - lite mindre "springande i dörren" då. Uppenbar lösning är uppenbar. :D
 
Trådskapare
N

nicke_pil

Medlem
Jag hade röstat på skafferiet då det ju har optimal temperatur.
Att det öppnas då och då gör inget, flaskor har ju i allra flesta fall en mörk färg för att skydda dem mot ljus och det är snarast direkt solljus på flaskan under längre perioder du skall oroa dig för och inte en liten ljusglimt när du öppnar dörren då och då...

det är inte så mkt solljus va mer ljud och sådant man undra på när man öppnar och stänger skafferiet då och då. men då är det bara att sätt in en termometer och kontrollera temperaturen under det varmare halvåret. och under sommaren ska det bli mkt vin och champagne, för att utforska vilka smaker man gillar och vad man ska lagra, novis just nu men man lär sig lite varje dag, :)
 
Toppen