Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

kris på väg i importörsbranschen?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
En intressant artikel idag på E24 för omväxlings skull. Det har blivit ett smärre helvete att köpa in viner från Europa och USA i dagsläget och många importörer kommer i framtiden att vara tvugna att sälja produkter på SS med en direkt förlust då det inte finns möjlighet att ändra sina priser mot konsument utöver de två tillfällen per år som bjuds idag.
Prisförhandlingarna sker fem månader i förväg vilket gör att det börjar bli lite bökigt nu för en del!

Det ska bli intressant att se om det blir några företag som går omkull!
 

CH

Medlem
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Systembolaget vill man inte ändra i sina rutiner eller genomföra någon engångsförhandling om priserna.

–För oss är det som monopol viktigt att vi är förutsägbara och att samma process gäller för alla, säger Sara Norell, inköpschef på Systembolaget.

De vill verkligen ta död på sig själva.
 

CH

Medlem
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Första kommentaren är vekligen underbar

Renat skrev:
NEEEEEJ!!!!

Kan man inte ens få supa bort smärtan av krisens påverkan???
 

Arvid

Medlem
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Finns det ingen lobbyorganisation från importörshåll som kan organisera lite motstånd?

Det är ju löjligt ur konkurrenssynpunkt att inte kunna höja priserna när ens utgifter höjs.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Det finns ju VSL, vin och sprit leverantörerna, somär en intresseorganisation. Men de har ingenting att sätta emot. Det SS har bestämt det är det som gäller...

Härligt med ett flexibelt system!
 

chambertin

Medlem
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Krug skrev:
En intressant artikel idag på E24 för omväxlings skull. Det har blivit ett smärre helvete att köpa in viner från Europa och USA i dagsläget och många importörer kommer i framtiden att vara tvugna att sälja produkter på SS med en direkt förlust då det inte finns möjlighet att ändra sina priser mot konsument utöver de två tillfällen per år som bjuds idag.
Prisförhandlingarna sker fem månader i förväg vilket gör att det börjar bli lite bökigt nu för en del!

Det ska bli intressant att se om det blir några företag som går omkull!

Det finns ju valutasäkring även om det höjer kostnaden ngt men skall man ha fasta priser kanske uppemot 10-11 månader så skulle i alla fall jag göra en säkring.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Nu har väl en av de första dödsfallen kommit i vinbranschen, Premium Wines stänger ner verksamheten.
 

kayaker

Cyklist
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Krug skrev:
Nu har väl en av de första dödsfallen kommit i vinbranschen, Premium Wines stänger ner verksamheten.
Var hittar du den informationen?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: kris på väg i importörsbranschen?

kayaker skrev:
Var hittar du den informationen?

Betalversionen av WoW Faxnews

Lönsamhetsproblem tvingar Premium Wines att lägga ner

Altia Group lägger ner Premium Wines på grund av lönsamhetsproblem. Elva anställda berörs.

− Vi ser en avtagande marknadstillväxt i framtiden och branschen som helhet kommer inte längre att kunna rida på en tillväxt i markanden, förklarar Altia Sveriges vd Joacim Hultin.

Den 18:e mars meddelade den finska dryckeskoncernens svenske vd Joacim Hultin de anställda på Premium Wines Sweden att företaget kommer att läggas ned.

− Vi har brottats med lönsamhetsproblem i företaget under många år, säger Joacim Hultin, som också sitter i Altias koncernledning, till WOW News.

Beslutet om nedläggningen togs på koncernnivå i Finland i samband med att man fastlade en ny strategi för hela koncernen.

− Vi ser en avtagande marknadstillväxt i framtiden, och branschen som helhet kommer inte längre att kunna rida på en tillväxt i marknaden, förklarar Joacim Hultin, som också sitter också med i Altias koncernledning.

Premium Wines Sweden har för närvarande elva anställda och en omsättning på cirka 150 miljoner. Förhandlingar angående framtiden för de anställda kommer att inledas omgående och företagets producenter har meddelats beslutet.

De producenter som har produkter representerade av Premium Wines Sweden har erbjudits möjlighet till vidare representation på den svenska marknaden genom systerföretagen inom Altia Group, Bibendum och Philipson & Söderberg.

Omställningen pågår fram till juni och målsättningen är nu att Premium Wines Sweden kommer att vara avvecklat till i slutet av september 2009.

Fornot. Bland Premium Wines produkter finns bland annat Heidsieck, Pommery, Two Oceans, Fleur de Cap, Montecillo, Bolla.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Naturligtvis säger jag inte att den här nedläggningen uteslutande har att göra med det finansiella läget just nu, de har tragglat ett antal år. Men det har väl antagligen inte hjälpt till.
 

kayaker

Cyklist
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Av ren nyfikenhet så undrar jag när WoWNews gick ut med informationen. Om jag betalade för nyheterna så skulle jag förvänta mig att få informationen ganska snabbt (<24h) efter Altias pressmeddelande.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: kris på väg i importörsbranschen?

JAg tror det kom i nyhetsbrevet i fredags, men det kan också ha varit en blänkare som dök upp. De brukar skicka ut ett mail när något stort händer. Jag kom bara på det idag...
 

Arvid

Medlem
SV: kris på väg i importörsbranschen?

WOWNews är långsamma som satan. En sida med "news" som uppdateras 1-2 gånger i veckan. Har hänt att nyheterna läggs upp ungefär samtidigt som nyhetsbrevet skickas ut.

Kom igen, så svårt är det inte att läsa pressmedellanden och översätta från Decanter. Eller?

Morr.
 
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Krug skrev:
Nu har väl en av de första dödsfallen kommit i vinbranschen, Premium Wines stänger ner verksamheten.

Tholén effekten sprider sig

tholen-edit.jpg
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Det som stryker på foten i branchen för tillfället är restaurangsäljare. Jag vet att minst två importörer har sagt upp stora delar av sina restaurangsälj. Någonting som naturligtvis är väldigt tråkigt.
 
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Krug skrev:
Det som stryker på foten i branchen för tillfället är restaurangsäljare. Jag vet att minst två importörer har sagt upp stora delar av sina restaurangsälj. Någonting som naturligtvis är väldigt tråkigt.

För det första, mitt inlägg var ironi då nämnde herre måste ha stått för en större del av Pommerys försäljning på vissa krogar.

Vad gäller resturanger så är det oroväckande. Jag levde i tron att resturangbranschen var om inte opåverkad så i alla fall mindre påverkad.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: kris på väg i importörsbranschen?

Förlåt om jag var otydlig, men mitt inlägg var egentligen bara en statusuppdatering :)
 
Toppen